$
סטארט-אפים והון סיכון

סם סומך לאחר מכירת דאפר ליאהו: "יש לי 100% הצלחה"

משקיע ההייטק הוותיק אמר על האקזיט, שהיקפו מוערך ב־50 מיליון דולר: "לפני שנתיים היינו יכולים למכור ב-100 מיליון דולר"

אסף גלעד 12:0707.10.10

"דאפר היא דוגמה לחברה שביצעה שינוי אסטרטגי אחרי שהמודל הקודם שלה לא עבד, וכיום היא קוצרת הצלחה", כך אמר ל"כלכליסט" המשקיע הסדרתי סם סומך, אחד מהחתומים על מכירת הסטארט־אפ דאפר (Dapper) ליאהו.

 

יאהו רכשה ביום שלישי בלילה את חברת הפרסום האינטרנטי הישראלית, במהלך שעשוי להגדיל את יכולתה להציע פרסומות מותאמות אישית. פרטי העסקה לא פורסמו, אך ההערכה היא כי היא נחתמה בסכום של 50 מיליון דולר — מכפיל נאה על השקעה של 10 מיליון דולר בחברה על ידי סומך, שזה לו האקזיט השביעי, קרן אקסל ומייסד לוטוס, מיץ' קאפור.

 

"דאפר פנו אליי כחברה מתחום הווב 2.0 שאוספת תכנים ממקורות שונים לפי זיהוי סמנטי ברשת, ומרכזת הכל לדף אחד. לא היתה לזה הצדקה כלכלית", אמר סומך. "היזמים, ערן שיר וג'ון אייזן, ואני כיו"ר פעיל, החלטנו לשנות את המודל העסקי למיקוד בפרסומות, והשאר היסטוריה. יצרנו מערכת שמזהה תכנים באתרי אינטרנט ומקרינה פרסומות בהתאם, וכך רכשנו את אמונם של המפרסמים ושל אתרי התוכן. כיום ההכנסה מגיעה משני הכיוונים".

 

דאפר (קיצור של Data ו־Mapper, או במילים אחרות "ממפה מידע"), נוסדה ב־2005 בווילה בנווה ירק. החברה יצרה פלטפורמה שמאפשרת למפרסמים ולסוכנויות פרסום לייצר בקלות פרסומות חכמות, שמבינות מה מעניין את הגולש עוד לפני שהספיק לחפש את המידע במנוע החיפוש, ומביאות תוכן רלוונטי לתוך הפרסומת.

 

"איננו עוקבים אחר המשתמשים, אלא רק מזהים את פעולותיהם האחרונות", הסביר ערן שיר ל"כלכליסט", "אנחנו מחליפים את הפרסומות הרגילות והמשעממות במנוע חיפוש מבוזר". בין השאר, מתחרה דאפר בחברת דוטומי של יאיר גולדפינגר, ממייסדי ICQ, שפיתחה גם היא פלטפורמת הפצה לפרסומות מותאמות אישית.

 

עובדי חברת דאפר עובדי חברת דאפר

 

"למדינה עדיף להיות תלוי בעשרות חברות, ולא ב'נוקיה ישראלית' גדולה"

 

סומך מסמן הצלחה נוספת, לאחר שמכר בהצלחה כמה חברות ובהן אייטמפילד ו־Level8 כמייסד, ואת טריאנה כמשקיע. "עד עכשיו זכיתי למאה אחוזי הצלחה כיזם וכיו"ר פעיל", אמר סומך. "כיום, כיו"ר שאינו פעיל, בכמה מהחברות יש לי שליטה מועטה יותר, ולכן כשעוברים לצורת עבודה חדשה צפויות יותר טעויות".

 

כיום מושקע סומך בכמה חברות סטארט־אפ מתחום התוכנה הפיננסית והארגונית, ובהן סופרדריבטיבס, קורלסנס וקונקיט. ההשקעות שלו בחברות הייטק כיום מוערכות בסכום כולל של 20 מיליון דולר.

 

יש לך הסבר לחגיגת האקזיטים של חברות ישראליות בתחום האינטרנט לאחרונה?

סומך: "חברות הענק בארצות הברית מגיעות ברבעונים האחרונים לרווחי שיא, ובשביל להמשיך לצמוח הן חייבות לרכוש. ההצטברות של המשבר הכלכלי, עם ההתאוששות המהירה, גורמות לחברות לרכוש מהר יותר ובמחירים נמוכים יותר. אם דאפר היתה נרכשת לפני שנתיים, היינו עושים זאת ב־100 מיליון דולר".

 

הייתם יכולים להמתין עוד שנה ולמכור אותה ב־200 מיליון דולר לגוגל.

"אני לא מאמין בביקורת שמוטחת בפני יזמי ההייטק על כך שהם מוכרים מהר את החברות שבנו. עד כה, כל החברות שמכרתי נותרו בישראל וגדלו לתפארת. אין ספק שלמדינה עדיף להיות תלויה בכמה עשרות חברות גדולות, ולא ב'נוקיה ישראלית' אחת גדולה".

.

בעקבות הרכישה יעברו עובדי דאפר ומנהליה לעבוד ביאהו. בעקבות רכישת דאפר, ייהפך מרכז הפיתוח ברמת גן למרכז הפיתוח של יאהו בישראל, בנוסף למרכז המחקר של יאהו שהוקם בחיפה לפני כשלוש שנים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x