סיכום השבוע בעולם הטכנולוגיה: מגיפת ה"לייק" מתרחבת
פייסבוק מאפשרת לאתרים להטריד כל גולש שסימן "Like" על תוכן שלהם; גוגל מרחיבה את פעילותה בתחום הספרים - ובמקביל אמזון משיקה קינדל חדש; ולמרות ההחלטה הדרמטית של ספריית הקונגרס בעניין ההגנות הדיגיטליות, באפל ממשיכים את העסקים כרגיל
הייתכן שסמנטיקה, ולא יחסי ציבור, היא חזות הכל? הדיווחים על השינויים שביצעה פייסבוק בפונקציונליות של כפתורי ה"לייק" מרמזים שכן: כי פייסבוק לא "שיפרה", "שידרגה" או סתם "הוסיפה" אפשרויות חדשות לבעלי אתרים המדביקים את הרשת במגיפת הכפתורים הכחולים - היא מעניקה להם גישה חופשית לפרופיל של הפתיים שלחצו על הכפתורים הללו.
עד כה נאלצו אתרים מצד שלישי לשכנע גולשים להירשם לעמוד שלהם בפייסבוק ולבחור לקבל עדכונים, אבל עכשיו אין צורך, מותר לבעלי האתרים להטריד את הגולשים בכל עת ותדירות שיחפצו. כן, מארק צוקרברג בוודאי ממלמל לעצמו It's good to be the King, גם אם בכל פעם שהוא מתראיין הוא מצטייר כטיפוס יותר ויותר נלוז.
מצד שני, למה להיטפל רק לפייסבוק? היא ממש לא היחידה; CNN, יוטיוב ואחרות חומדות את פרטי הגולשים באותה מידה. רוצים לדעת מתי גוגל, למשל, אוספת עליכם מידע? התקינו את התוסף הזה, שפותח במסגרת אירועי Fuck Google שאירגנו אנשי The Free Art and Technology Lab) F.A.T), ותקבלו התרעה ויזואלית וקולית מטרידה.
עסקי ספרים
ואם כבר גוגל, בניגוד לפייסבוק, התאגיד הזה עושה מדי פעם איזה חסד עם משתמשיו: השבוע הודיעה החברה על השקת גירסה עברית למהדרין של Google Books, שתכלול ספרים סרוקים של הוצאות כמו כתר, הקיבוץ המאוחד, כנרת זמורה-ביתן ואחרות.
גוגל לא מעורבת בשוק הספרים רק באמצעות השירות השנוי במחלוקת, שעומד במרכזו של מאבק משפטי: היא מתכננת להיכנס בקרוב גם לעסקי מכירת הספרים, עם Google Editions, שיאפשר לגולשים לרכוש ספרים שיהיו זמינים לקריאה בכל מכשיר, ועשוי להעניק לגוגל את השליטה בשוק נוסף.
אמזון, הנמצאת במגעים עם גוגל בנוגע ל-Google Editions, עושה חיל במכירות הספר האלקטרוני שלה, הקינדל - ומודיעה על דגם חדש ומוזל של המכשיר, שניתן יהיה להזמין אותו לראשונה גם לישראל. דניאל ליונז מסביר מדוע התחזיות על מותו בקרב מול האייפד היו שגויות.
ובינתיים באפל
עכשיו שפרשת האנטנה התפוגגה כמו קרינה סלולרית, מה באמת קורה באפל? החברה השיקה שורה של מוצרים חדשים: מחשבים שולחניים, ניידים, מסך 27 אינץ' ואפילו משטח הצבעה חיצוני, שמאפשר ליהנות מהפונקציונליות של מקבוק ואייפון גם במחשבים שולחניים. הנה סקירה קצרה של מה, כמה והאם כדאי לרכוש אותם.
אחרי מיקרוסופט, גוגל, אמזון (ומי לא?), ב-Ars Technica מצאו יריבה חדשה וראויה לאפל: אינטל.
ב-The Atlantic ראיינו כמה חוקרים אמריקאים, שהקדישו את המלגה שלהם לבחינת הכת של אפל.
הקץ ל-DRM?
הכותרות הסנסציוניות שלפיהן הממשל האמריקאי אישר לפרוץ את האייפון, לא רק שאינן מדויקות, הן גם מתעלמות מהשינוי המשמעותי יותר שעומד מאחורי העדכונים לחוק ה-DMCA. ספריית הקונגרס, המתכנסת מדי שלוש שנים לבחון את חוק זכויות היוצרים האמריקאי וממליצה אם ואילו חריגות לבצע בו, פירסמה שינויים שמרוקנים מתוכן את הגנות ה-DRM האהובות על תעשיית הבידור. בין השאר נקבע כי מותר לבצע Ripping לתקליטור DVD לצורכי יצירה תיעודית או שימוש לא מסחרי, מותר לפרוץ תקליטורים של משחקי מחשב לצורכי בדיקה או איתור פרצות אבטחה, וכן מותר לפרוץ את הגנות ה-DRM על ספרים דיגיטליים על מנת לאפשר הקראתם בקול.
ההחלטות הללו, אגב, קיבלו חיזוק מפסיקת בית משפט נפרדת, שקבעה כי עקיפת מגבלה טכנולוגית המונעת העתקה - אינה מהווה הפרה של החוק. והאייפון? עסקים כרגיל: אפל שומרת לעצמה את הזכות לבטל את האחריות למכשירים פרוצים. במילים אחרות: רוצים טלפון פתוח באמת? קנו את ONE, סלולרי שמבוסס על חומרה ותוכנה בקוד פתוח.
בניו יורק טיימס בוחנים את מבול הסטארט-אפים שמכריזים כי ימציאו מחדש את הטלוויזיה או הקולנוע, ותוהים האם מדובר בבועה. בניו יורק טיימס, מנגד, חושפים כיצד חברה שניסתה לייסד בורסה להימורים על ההצלחה הקופתית של סרטים הוליוודיים עוררה את פחדה של התעשיה משקיפות - ונבלמה במהירות.
ובפינת העיתונות: בעוד העיתונאי לשעבר ג'ייסון פריי דוחק בגופי תקשורת לעשות שימוש באלגוריתמים שיאפשרו להם לדעת במה הקוראים/מאזינים/צופים שלהם מתעניינים, באתר The Atlantic מבקשים להחזיר את הכבוד למקצוע העריכה. דן ליונז משרטט עוד פרופיל של אריאנה האפינגטון, האתר המשגשג שלה והעיתונות המקוונת בכלל. וקווין קלי הרכיב רשימה של כתבות המגזין הטובות ביותר באנגלית הזמינות לקריאה ברשת.
מעדיפים האזנה על פני קריאה? ב-Mashable ליקטו שבעה פודקאסטים שכדאי להתמכר להם בחופשת הקיץ.