מנכ"ל ענקית השבבים זיילינקס: "היעדר ישראלים בפסגה אינו מוצדק"
משה גבריאלוב, הישראלי היחיד בעולם שמנהל חברת הייטק בינלאומית, מסביר מדוע אין ישראלים נוספים בראשות חברות ענק: "בישראל יש הרבה מהנדסים טובים אבל רק מעטים מהם עושים מעבר לשיווק כמו שאני עשיתי"
משה גבריאלוב, מנכ"ל ענקית ההייטק הבינלאומית זיילינקס, הוא כנראה הישראלי היחיד המשמש כיום מנכ"ל חברת הייטק בינלאומית שאינה ישראלית. את מה שרבים אחרים חלמו עליו (שי אגסי ששימש מספר שתיים בסאפ; דדי פרלמוטר המשמש סגן נשיא אינטל העולמית), גבריאלוב כבר השיג. למרות הדרך הארוכה, גבריאלוב סבור שהדרך לישראלי נוסף בראש ענקית הייטק בינלאומית עדיין ארוכה. "יש כיום מהנדסים רבים וטובים בישראל, אבל רק מעטים מהם עושים את המעבר לעולם השיווק. כיום למהנדס יש האפשרות להתפתח בתחום עיסוקו או לזוז לצד ולהרחיב את תחומי העניין שלו. אני בחרתי באפשרות השנייה, וזה מה שיצר עבורי עולם חדש ואפשר לי להתקדם הלאה בהרבה חברות. בישראל אין הרבה מהנדסים שבוחרים בדרך הזו".
"פחות חזקים בשיווק"
לדברי גבריאלוב, רמת החדשנות הטכנולוגית בישראל היא גבוהה מאוד, אבל מבחינה שיווקית אנחנו צועדים הרחק מאחור לעומת העולם: "בישראל יש מצוינות, ורמת החדשנות והיכולת המולטי־דיסציפלינרית גבוהות מאוד, אבל פחות חזקים כאן בשיווק". גבריאלוב טוען כי היעדר ישראלים רבים העומדים בראש חברות הייטק בינלאומיות אינו מוצדק: "זה גורם עוול, בעקבות ההצלחות הטכנולוגיות הרבות המגיעות מישראל. אנשים כאן טובים מאוד בלחשוב מחוץ לקופסה, אבל לפתח עסקים וטכנולוגיות אחר כך זה קשה מאוד, ודרושה לכך חשיבה שונה".
זיילינקס, שבראשה עומד גבריאלוב, עוסקת בליבה הטכנולוגית של עולם השבבים. החברה מפתחת רכיבים מתכנתים, כלומר רכיבים שאפשר לעשות בהם שינויים ולהשתמש בהם למגוון רחב של שימושים. זיילינקס היתה חברת השבבים הראשונה בעולם אשר התבססה על מודל fabless, כלומר אינה מחזיקה מפעל ייצור ומתמקדת בתכנון, אלא מפתחת ומעבירה את הייצור למפעלים שרובם נמצאים היום בסין וטייוואן.
התחנות השונות בחייו של גבריאלוב הן שהובילו אותו בסופו של דבר לנהל את זייליניקס. מראש בחר גבריאלוב שלא ללכת במסלול המוגדר של מהנדסים מסוגו, אלא לחפש גם אתגרים שיווקיים וניהוליים. לאחר שעבד בכמה תפקידי פיתוח בחברת נשיונל ודיגיטל, הוא עבר לחברת אל.אס.איי לוג'יק. לאחר שפיתח תחום חדש בחברה ועבד בתפקיד מקביל שדרש ממנו יכולות שיווק גבוהות, עבר גבריאלוב לנהל את חברת הסטארט־אפ הישראלית וריסיטי, שאותה קיבל עם מכירות של 4 מיליון דולר והביא להנפקה בנאסד"ק, ולאחר מכן למכירה לחברת קיידנס בכ־315 מיליון דולר. בתום שלוש שנים בקיידנס קיבל גבריאלוב את ההצעה המפתה לעבור לנהל את זיילינקס.
למה אתה חושב שבחרו בך?
"אני חושב שהצעתי לחברה שילוב של יכולות וידע שאין לרבים אחרים. יש לי ידע נרחב גם בתחום השיווק וגם ידע טכנולוגי הנדסי".
בישראל יכולות לדעתך לקום חברות גדולות כמו זיילינקס?
"ענף השבבים כבר קיים 60 שנה, ויש בו פחות הזדמנויות ממה שהיו בו בעבר. לכן אני לא רואה כאן הרבה מקום לחברות גדולות. היכולת היזמית העצומה שיש בישראל והיכולת להתמודד עם בעיות רב־תחומיות, כמו בעולם הרפואה, הן התחומים שיש בהם לישראל סיכוי. אם הייתי משקיע בארץ, אלה התחומים שאליהם הייתי נכנס".
"המגמה טובה לנו"
כשנשאל גבריאלוב אם הוא ממליץ לחברות ישראליות לעבור לעמק הסיליקון, הוא לא מתבלבל: "יש בישראל אפשרויות רבות להקים חברות מאפס בגלל יכולות האלתור, היזמות והיצירתיות. עם זאת, לאחר הקמת החברה צריך להביא אנשים שיעשו לכל זה שדרוג, וזו כבר יכולת שונה שלא תמיד נמצאת אצל חברות סטארט־אפ. כדי לגדול דרושה לחברות האלה חשיפה לחברות גדולות. כאשר חברה לא יכולה להיבנות על חדשנות, היא צריכה לבנות כוח מכירות ומערכת שיווק, ואלה כישורים שלא תמיד יש לאנשים הטכניים שפועלים בסטארט־אפ".
לאן זיילינקס הולכת?
"בעולם הטכנולוגי של היום קורים תהליכים שהפכו את הפיתוח של טכנולוגיות חדשות ליקר מאוד ולעתים ללא כלכלי. לקוחות שתכננו רכיבים ייעודיים או קנו מוצרים מחברות שבבים עוברים לטכנולוגיה שלנו שמאפשרת להם להוזיל משמעותית את הפיתוח, ואנחנו נהנים מהמגמה הזו. ההזדמנות שלנו היא להאיץ את התהליך. יש לנו כיום 20 אלף לקוחות מתחומי התקשורת, הצבא, האודיו, הווידיאו ועוד. רוב הטלוויזיות החדשות שכוללות יכולות תלת־ממד משתמשות במוצרי זיילינקס. כיום אני מעריך שאנחנו מחזיקים בכ־50% מהשוק כאשר חברת אלטרה היא המתחרה הגדולה שלנו עם נפח שוק של כ־30%" .
מה קשה יותר לחברת הייטק, לגדול מהכנסות של מיליון דולר ל־100 מיליון או מ־100 מיליון למיליארד דולר?
"בעולם השבבים שבו אנחנו פועלים קשה הרבה יותר לגדול מהכנסות של מיליון דולר למאה מיליון, מאחר שהכניסה לתחום היא כמעט בלתי אפשרית. באופן כללי, השאלה תלויה בתחום שבו אתה פועל. אם מדובר בתחום מבוסס, ברור שקשה יותר לצמוח למיליארד דולר".