יש אינטרנט בטלוויזיה: האם גם השידור החינמי יתחבר?
ממירי ה־DTT, שמציעים ערוצים בסיסיים תמורת תשלום חד־פעמי של כמה מאות שקלים, עשויים לעבור בקרוב שדרוג משמעותי ולהציע גם חיבור לאינטרנט. אחת החברות שינסו לכבוש את השוק היא Anona.TV הישראלית, שתציג ממיר מקליט המשלב יכולות של סטרימר
לפני פחות משנה הוצגו בישראל לראשונה ממירי ה־DTT, שאפשרו לצופי הטלוויזיה ליהנות מכמה ערוצים בסיסיים באיכות דיגיטלית ותמורת תשלום חד־פעמי של כמה מאות שקלים. בחודשים הקרובים צפויה להיכנס לשוק התוכן הישראלי המהפכה הבאה בתחום: ממירים מיוחדים שישלבו בין יכולות ה־DTT לבין תכנים בתשלום מהרשת. בטכנולוגיה זו, המכונה Over The Top, נעזרת לאחרונה גם חברת yes כדי להעביר את שירות ה־VOD שלה. גם חברות כמו פרטנר וקארטינה, שפונה לקהל דוברי הרוסית, צפויות להיכנס לתחום.
מלבד החברות הגדולות תיכנס לשוק חברה קטנה בשם אנונה. הממיר שלה, שיחובר מצד אחד לרשת באמצעות חיבור קווי או אלחוטי ומצד שני לטלוויזיה, יציע שורה של שירותים המתווספים ליכולות ה־DTT ולתוכני הרשת של המכשיר: כניסה לרכיב אחסון חיצוני כמו דיסק־און־קי, הקלטת השידור החי ותזמון הקלטות עתידיות ומזרים מדיה (streamer) שיאפשר הצגת תכנים כמו מוזיקה, תמונות ווידיאו השמורים במחשב הביתי.
איכות בהתאם לחיבור
בעת ההשקה הרשמית של הממיר בעוד כמה חודשים מבטיחים בחברה תכנים של יותר מ־40 ערוצים המשודרים בעולם באמצעות לוויין אך יועברו לצופים באמצעות האינטרנט, חלקם חינם וחלקם בתשלום. כמו כן, אנונה תספק יותר מ־1,000 ערוצים שמקורם ברשת, תוכני VOD שונים וערוצי רדיו מהעולם. מכיוון שחלק מהתכנים הללו משודרים באיכות HD שדורשת תעבורת רשת גדולה יותר, אלגוריתם שהוטמע במערכת ישנה את איכות השידור בהתאם לרוחב הפס הפנוי באופן אוטומטי. כך, שידור תוכן מהרשת לא ייפסק כאשר בני הבית האחרים יעשו שימוש באותו חיבור אינטרנט, אלא פשוט יועבר באיכות פחותה.
מחירו של הממיר יעמוד על 550 עד 600 שקל, וכמו כן אפשר יהיה להזמין חבילות ערוצים ייעודיות כמו חבילת שפות, חבילה לקהילה הגאה וחבילות ילדים. מחיר החבילות ינוע בין 20 ל־40 שקל לחודש. סרטים שיוזמנו דרך ה־VOD יתומחרו ב־12 עד 25 שקל. מחיר זה יושפע גם מאיכות השידור ומשילוב או אי־שילוב פרסומות בשידור.
כדי לצפות בתוכני וידיאו מהרשת נדרש חיבור במהירות 1.5 מגה-ביט לשנייה, וצפייה בשידורי HD תדרוש חיבור של 4 מגה. הממיר מבוסס על מערכת ההפעלה לינוקס, ונבנה על בסיס הטכנולוגיה של הסטארט־אפ הישראלי PeerTV, המספק טכנולוגיה לכל החברות המתכננות לפעול בתחום בישראל. פיתוחים נוספים בוצעו על ידי שתי חברות סטארט־אפ ישראליות שהעדיפו שלא להיחשף, ובניהול צוות אנונה עצמו. בין הפיתוחים: התממשקות לרשתות חברתיות, עדכוני מידע על התוכן המוצע ממאגרי מידע מבוססי רשת ומשחקים מרובי משתתפים. חיבור הטלוויזיה לרשת יאפשר בעתיד גם התאמת תכנים אישית לכל לקוח, הצגת תכנים מגופים כרשויות מקומיות וספקי תוכן עצמאיים, ולשמחת המשווקים גם התאמה של פרסום.
ערוץ הפצה חלופי
אנונה הוקמה ב־2009 על ידי שרון מלכיאל, כיום המנכ"ל והמנהל הטכנולוגי; אסף קמר, סמנכ"ל התוכן; ואבי ברק, סמנכ"ל השיווק והמכירות. החברה מעסיקה כ־12 עובדים שכמחציתם פרילאנסרים, ומתכננת לצאת לגיוס הון בסך מאות אלפי דולרים בתקופה הקרובה, לאחר שתשלים כמה אבני דרך מהותיות כפיילוט ראשוני והתחלת שיווק המכשירים ללקוחות. נוסף על לקוחות פרטיים, בחברה מאמינים כי מצוי עבורם קהל גדול בתחום העסקים הקטנים, כפיצוציות, מספרות, חדרי המתנה לרופאים, מלונות וכדומה.
העניין המהותי ביותר שעליו עשויה אנונה ליפול או לשרוד הוא התוכן. בחברה מודים כי הם אינם יכולים להתחרות בחברות הטלוויזיה הרב־ערוצית וכיסן העמוק, אולם הם מציעים אלטרנטיבה. כך, למשל, כתחליף לערוץ האופנה המוכר FTV יציעו באנונה את Hot Wilde (אין קשר לחברת הכבלים HOT). "זה נראה בדיוק כמו ערוץ האופנה שאתה מכיר, בחורות הולכות מימין לשמאל בלבוש מינימלי, אבל זה משודר מקולומביה - מה אכפת לצופה שזה לא ערוץ האופנה שהוא מכיר?" שואל קמר.
"נפגשנו עם רוב ספקי התוכן הישראלי הגדולים בישראל, ואנחנו מניחים שעם חלקם נסגור חוזים בטווח הקרוב. לא נקבל ערוצים שלמים שאותם הם מוכרים ל־yes ו־HOT, אבל כנראה נקבל תכנים מתוך אותם ערוצים. חלק מהערוצים רוצים תשלום מינימלי מסוים כדי שנעביר אותם כערוץ ליניארי בדומה לטלוויזיה הרב־ערוצית, ואנחנו כרגע לא יכולים לעמוד במודל שכזה כי אין לנו חצי מיליון מנויים, אבל עם הזמן נוכל כנראה להציע גם ערוצים ישראליים שלמים ולא רק במודל של VOD".
בחודש הקרוב צפוי להגיע משלוח ראשון של כ־500 ממירים שיימכרו ללקוחות שנרשמו כנסיינים באתר החברה. הללו יבחנו את השירות במשך כחודשיים, ולאחר מכן יחל השיווק לכלל האוכלוסייה. באנונה מקווים להגיע ל־50 אלף לקוחות בשנה לאחר תחילת השיווק ול־100 אלף לקוחות בסוף שנת הפעילות השנייה, אבל מעדיפים לא לנקוב במספרים לגבי העתיד הרחוק. את הממיר יהיה אפשר לרכוש באמצעות אתר החברה, ושיווק לחנויות יבוצע באמצעות מפיצים שזהותם טרם הוסדרה סופית.
"אנחנו נוציא משכורות מהפירורים, אין לנו כוונה להיות עשירים גדולים מהמיזם הזה, אבל אנחנו רוצים להציע אלטרנטיבה לצרכנים שלא מעוניינים לשלם מראש בכל חודש סכום גבוה ל־HOT ו־yes", אומר מלכיאל. "יכול להיות שבחלק מהבתים אנחנו נהיה הקופסה השנייה, למי שלא רוצה לשלם על ממיר נוסף לחברת הכבלים אבל רוצה לצרוך תוכן שונה", אומר קמר. "מבחינתנו זו גם סוג של שליחות לטובת האמנים - אנחנו רוצים שכל היוצרים שמידפקים על הדלתות של ערוץ 2 ו־10 ומגרשים אותם יבואו אלינו, אנחנו נשמש להם כפלטפורמת הפצה שגם תאפשר להם לקבל הכנסות".