אייפון 4: מהר יותר, יפה יותר, דק יותר, מפתיע? הרבה פחות
דגם האייפון החדש כולל תכונות חדשות רבות, אבל אף אחת מהן אינה ראויה להגדרה מהפכנית ופורצת דרך. מלבד מצלמה קדמית, פלאש ועיצוב מעודכן, אחד השינויים המשמעותיים במכשיר הוא דווקא התצוגה החדשה שלו, שיכולה להפוך אותו למיני־ספר אלקטרוני ולהצטרף לאייפד בתחרות באמזון
מנכ"ל אפל סטיב ג'ובס אוהב הפתעות. הוא אוהב לחדש, להדהים, להציג מוצרים מהפכניים, להשאיר את הקהל עם פה פעור ואת המעריצים מזילי ריר. לאייפון 4, הדגם החדש של הסמארטפון הפופולרי של אפל שג'ובס הציג ביום שני בלילה, היה פוטנציאל לעשות את כל הדברים הללו.
מדובר בשדרוג המשמעותי ביותר של האייפון מאז השקתו: עיצוב חדש ועדכני וחידושים משמעותיים, הכוללים מצלמה אחורית משופרת עם פלאש, מצלמה קדמית לשיחות וידיאו, חיי סוללה ארוכים יותר ותצוגה סופר־איכותית, אולי הטובה ביותר בשוק הסמארטפונים כיום.
כל השיפורים הללו היו יכולים להפוך את הצגת אייפון 4 לאחד האירועים המלהיבים של אפל, אלמלא הצליח בלוג הטכנולוגיה גיזמודו להרוס את החגיגה, כשחשף לפני כמה שבועות אב־טיפוס של הדגם החדש שהגיע לידיו. בעקבות זאת לא הצליח ג'ובס לעמוד בהבטחתו לקראת הערב, וסיפק מצגת צפויה, ארוכה וקצת משעממת. ומה יצא לנו מזה? אייפון חדש, מוצלח ומעניין - אבל לא מפתיע, ואפילו לא פורץ דרך.
בכל זאת מוצר מפתה
וזו, אולי, אחת הנקודות המרכזיות בהשקה. כשהאייפון הראשון יצא ב־2007 הוא חולל מהפכה של ממש בעולם הסלולר, וכלל חידושים שנראה כאילו הקדימו את המתחרים בשנות דור: מסך מולטי־טאץ', ממשק משתמש פשוט ומהפכני וחוויית שימוש ידידותית במיוחד. שנה אחר כך חוללה אפל מהפכה נוספת עם חנות האפלקציות לאייפון, שיצרה תעשייה שלמה עתירת כספים - עד היום קיבלו מפתחי אייפון מיליארד דולר מאפל בעקבות מכירת אפליקציות, שלא לדבר על הכנסות מפרסום.
אבל האייפון 3Gs שהוצג בשנה שעברה כלל חידושים מועטים בלבד, והיה לא יותר מגרסה משודרגת של דגם ה־3G. אייפון 4 כולל תכונות חדשות רבות, אבל אף אחת מהן אינה מהפכנית ופורצת דרך. חלקן קיימות זה שנים רבות אצל מתחרים (מצלמה קדמית, פלאש), ובתחומים מסוימים האייפון עדיין סובל מנחיתות לעומת סמארטפונים שמושקים בסמוך אליו (אין דור רביעי). נראה שהמהפכה הבאה של אפל בתחום הסמארטפונים תחכה לפחות עוד שנה.
ספק אם העובדה הזו תשנה משהו לעשרות מיליוני המעריצים ברחבי העולם. התכונות הרבות שנוספו בדגם החדש הופכות אותו למוצר מפתה ביותר עבור המשתמשים הקיימים, שבוודאי יתקשו לתפקד עם הדגם המקרטע (יחסית) שיש להם ביד כיום. לפי דו"ח של חברת המחקר ברקליס קפיטל, ב־2010 תמכור אפל 38.4 מיליון מכשירי אייפון - צמיחה של 85% לעומת 2009, ו־49.3 מיליון מכשירים ב־2011, עלייה של 28.4%.
אחד השינויים המשמעותיים ביותר במכשיר הוא התצוגה החדשה שלו, שאפל מכנה "תצוגה רשתית". מדובר בטכנולוגיה שמבצעת דחיסת פיקסלים באופן הגדול פי ארבעה מזה של תצוגות רגילות - 326 פיקסלים באינץ', ו־78% ממספר הפיקסלים באייפד.
באירוע ההכרזה הדגים ג'ובס את האיכות המשופרת של קריאת טקסטים על המכשיר, ואף הדגיש שהיא דומה לקריאה מנייר. בצירוף העובדה ש־iBooks, חנות הספרים הדיגיטליים של אפל, תהיה זמינה החודש גם למשתמשי האייפון, אפשר לשער מהי המטרה העיקרית של תצוגה זו: לא לשפר בהכרח את איכות הצפייה בווידיאו, אלא להפוך את האייפון למיני־ספר אלקטרוני, כזה שנהנה מכל העולמות - איכות קריאת טקסט כמו בספר או במסך דיו אלקטרוני דוגמת זה שבקינדל, אבל יכולות תגובה וצבע כמו במסך LCD רגיל, מינוס הריצודים שמקשים על הקריאה - ולהתחרות באמזון ובשאר יצרניות הספרים האלקטרוניים.
אמנם כבר כיום קיימים לאייפון מגוון אפליקציות לקריאת ספרים דיגיטליים, אבל התצוגה המסורתית שלו מנעה מרוב המשתמשים לקרוא באמצעותו ספרים. כעת, עם תצוגה איכותית יותר ונעימה לקריאה, סביר שמשתמשים אלו יצטרפו למאמצים המוקדמים שכבר קוראים ספרים על המכשיר.
הגנה מתאימה לאייפון
שינוי בולט נוסף הוא המהפכה העיצובית שעבר המכשיר: מסגרת פלדה המשמשת במקביל כגורם מחזק וכאנטנה חיצונית - מהלך שנועד לשפר את הקליטה ולפנות מקום בנבכי המכשיר לסוללה גדולה יותר. עוד שינויים הם גב שטוח וישר במקום הגב המעוגל קלות כיום, ובעיקר כיסוי זכוכית עמידה במיוחד, החזקה פי 30 מפלסטיק, מקדימה ומאחורה. כמה עמידה? סרטון של אפל מדגים כי אפשר לכופף אותה כמעט כמו דף נייר, ללא נזק נראה לעין.
בכך פותרת אפל סוף סוף את אחת הבעיות הידועות של אייפון לדורותיו: הפריכות שלו. נראה שבאפל הבינו סוף סוף שמכשיר שנמצא בשימוש יומיומי כמו אייפון צריך הגנות מתאימות. בפיתוח אייפון 4 הושקעו לפיכך מאמצים רבים בתחום זה, דבר הבא לידי ביטוי גם בסרטוני הקידום למכשיר, המדגישים את איכות החומרים ועמידותם.
ועוד דבר אחד
אחד הרגעים שלהם מחכים בציפייה מעריצי אפל בכל מצגת של סטיב ג'ובס הוא ה"עוד דבר אחד" - הרגע שבו נראה כי האירוע עומד להסתיים, ובו מכריז ג'ובס בנון־שלנטיות "One More Thing", ושולף הפתעה בלתי צפויה מהשרוול.
בעבר בישר כך ג'ובס על האייפוד־טאץ', על מחשב המקבוק אייר הסופר־דק, דפדפן ספארי לחלונות ושאר ממתקים. הפעם היתה זו הבשורה שאייפון 4 יכלול יכולת לשיחות וידיאו. הבשורה התקבלה בחוסר התרגשות, שכן מרגע שנודע דבר המצלמה הקדמית במכשיר בזכות הפרסום בגיזמודו, נראה היה שמדובר בתכונה מובנת מאליה. אם לא די בכך, ג'ובס בישר שהתכונה תהיה זמינה רק ב־WiFi, ולא על גבי הרשת הסלולרית.
למה בחרה אפל להגביל כך תכונה שקיימת שנים במכשירים פשוטים יותר? התשובה קשורה לאידיאולוגיה של החברה. ג'ובס לא אוהב מוצרים שעושים פחות מעבודה מושלמת. הכל צריך לעבוד ללא תקלות ולהשתלב במכלול המוצר בצורה חלקה ולא מכבידה. ככל הנראה, לדעתו של ג'ובס שיחות וידיאו לא עובדות כיום כהלכה ברשת סלולרית, על אחת כמה וכמה ברשת הבינונית של AT&T, הספקית הבלעדית של אייפון בארה"ב.
מאותה סיבה לא נכללו תכונות רבות באייפון לפני הדגם הנוכחי, אף שהיו קיימות במכשירים מתחרים. הן לא היו מהוקצעות דיין כדי להשתלב בצורה מוצלחת בחוויית האייפון, לתפיסתו של ג'ובס. בזכות התפיסה הזו הצליחה אפל להגיע עם אייפון 4 לרמת גימור מדהימה, שהמתחרות רק יכולות לחלום עליה. והמהפכה הבאה? אם ג'ובס מתכנן משהו, הוא לא יציג את זה לאף אחד לפני שירגיש שהכל מתקתק.