פייסבוק מתקפלת: מפשטת את השליטה בפרטיות
הביקורת הציבורית גרמה לפייסבוק לשפר את מדיניות הפרטיות ולתת למשתמשים יותר שליטה, בלי לבלבל אותם. מארק צוקרברג: אם המשתמשים מרגישים בטוחים, הם ישתפו יותר מידע
מהפך במדיניות הפרטיות של פייסבוק: אחרי שהרשת החברתית הפופולרית בעולם ספגה בחודשים האחרונים ביקורת קשה על מדיניות הפרטיות הפתלתלה וההגדרות המבלבלות שלה, כינס היום מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, מסיבת עיתונאים בה הציג את מודל הפרטיות החדש של הרשת.
"כשלאנשים יש סביבה
במרכז המודל החדש עומדים שלושה שינויים מרכזיים: הראשון הוא אפשרות פשוטה להגדיר מי יראה את התוכן שמפרסם המשתמש. במסך מרוכז אחד ניתן לקבוע האם התוכן יהיה זמין לכולם, לחברים של חברים או רק לחברים. הגדרה זו תחול רטרואקטיבית על כל התוכן שפרסם המשתמש בעבר, וכן על כל התוכן שהוא יפרסם בעתיד.
השינוי השני הוא צמצום המידע הבסיסי שחייב להיות גלוי לכולם. לדברי צוקרברג, יש מידע שחייב להיות גלוי על מנת לאפשר לאנשים למצוא זה את זה באתר. ואולם, מעתה יהיה פחות מידע זמין לכולם. דוגמא בולטת היא רשימת החברים של המשתמש, שהיתה תמיד גלויה עד היום, ומעכשיו תהיה נתונה לשליטת המשתמש.
שינוי חשוב נוסף הינו עמודי הגדרות פשוטים יותר, המבהירים בצורה טובה יותר איזה מידע זמין למי ואיך ניתן לשנותו. כך, לדוגמה, מספר הפעולות הדרושות להפיכת כל המידע לפרטי צומצם מ-50 לפחות מ-15, ו-10 הגדרות פרטיות שונות שהיו פזורות בשלושה דפים צומצמו לשבע בדף אחד. כמו כן למשתמשים יהיו אפשרויות רחבות יותר לשליטה באיזה מידע זמין לאפליקציות ולאתרים חיצוניים. בין השאר ניתן יהיה, לדוגמה, לחסום באופן גורף את כל האפליקציות, ולמנוע מכולן גישה למידע האישי.
לדברי צוקרברג, השינויים גובשו בעקבות שיחות עם ארגוני זכויות גולשים ונציגים נבחרים בסנאט האמריקאי, אבל "הדבר העיקרי שעשינו היה להקשיב למשתמשים ולהבין מה הדברים הגדולים שאנחנו צריכים לעשות. כשאתה משרת 400 מיליון אנשים יש הרבה מצבים אפשריים". עם זאת, צוקרברג דחה את הטענה שהלחץ הציבורי גרם לשינוי. "אבל זו טעות לחשוב שהסיבה לשינויים קשורה לפרסום".
פייסבוק מתכוונת לעדכן על השינויים בעמוד הבית ובבלוג החברה, ולעלות סרטוני וידאו ומדריך פרטיות מפורט שיסבירו את כל השינויים שבוצעו בהגדרות הפרטיות. השינויים יהיו זמינים למשתמשי הרשת החברתית בשבועות הקרובים.