$
אינטרנט

האם הגיע הזמן לעזוב את פייסבוק?

הרשת החברתית, שקידשה בתחילת דרכה את פרטיות הגולשים, משנה את הגדרות ברירת המחדל באופן שחושף את המידע האישי. רוב הגולשים הישראלים, אגב, אינם מודעים לכך

עומר כביר 15:2920.05.10

כשאתם כותבים סטטוס בפייסבוק ובו דיווח על חוויות אינטימיות מהלילה שעבר, לחיצה על Share משגרת את הסטטוס הזה לא רק לכל החברים שלכם, אלא לכל אומת האינטרנט. כשאתם מצרפים לפרופיל שלכם תמונה מצחיקה או מביכה, כל גולש ברשת יכול להגיע אליה בחיפוש פשוט.

 

המצב בישראל: 70% מהגולשים אינם מודעים לשינויים בהגדרות הפרטיות* המצב בישראל: 70% מהגולשים אינם מודעים לשינויים בהגדרות הפרטיות*

אם לא ידעתם את זה, אתם לא לבד, וזו גם לא בדיוק אשמתכם. תחת מעטה חשאיות ובלבול, פייסבוק מעדכנת את הגדרות ברירת המחדל של פרטיות כל הגולשים באשר הם. למעשה, לאורך השנים ביצעה פייסבוק מהלכים איטיים אך מכוונים כדי לצמצם את פרטיות המשתמשים ברשת החברתית, ולחשוף את המידע שלהם לכמה שיותר גורמים ומקורות.

 

לא תמיד זה היה כך. התרשים שמופיע כאן מדגים איך בתחילת דרכה, רוב המידע שהעלו המשתמשים לפייסבוק היה גלוי רק לחברים, או לחברים של חברים. פריטים בודדים היו גלויים לכל גולשי הרשת החברתית, ודבר לא היה חשוף בפני כלל הרשת. אבל כפי שאפשר לראות, לאורך השנים חלה שחיקה מתמדת בפרטיות המידע, וכיום כמעט כל המידע שמעלים המשתמשים - החל מפרטים אישיים ועד עדכוני סטטוס - זמין לכל, גם מחוץ לפייסבוק.

 

מדאיגה במיוחד העובדה שרוב המשתמשים לא מודעים לשינויים אלה. לפי סקר שערך מכון המחקר פאנלס בעבור "כלכליסט", 46.3% מהגולשים בפייסבוק לא יודעים שהרשת החברתית נוהגת לשנות את הגדרות הפרטיות של החברים בה מפעם לפעם. 23.1% נוספים אף שוגים לחשוב שהגדרות אלה הן קבועות.

 

מדובר בבעיה שאופיינית בעיקר לגולשים מבוגרים. "בעיית חוסר המודעות לעדכונים של פייסבוק מחמירה עם הגיל", מסבירה שרית שטרנברג, סמנכ"לית מחקר בפאנלס. "ככל שהגולש מבוגר יותר, הוא פחות מודע לעובדה שפייסבוק עורכת שינויים בהגדרות הפרטיות. בהשוואה בין המינים, נשים פחות מודעות מגברים לשינויים".

 

המטרה של פייסבוק ברורה: להפוך את כל המידע שמעלים הגולשים לנגיש לכמה שיותר גורמים. בעבור הרשת החברתית, מדובר במידע בעל ערך ועניין לגורמים רבים: החברים בה מעשירים אותה במידע על הרגלי החיים, הצריכה והתחביבים שלהם, ומפרסמים ומנועי חיפוש מוכנים לשלם סכומים גדולים על מידע זה. ככל שהגולשים יתירו לפייסבוק לחשוף כמה שיותר ממידע זה (בין שבמודע ובין שלא במודע), כך תוכל הרשת החברתית להרוויח יותר כסף.

 

את המדיניות הזו מוביל בגאון מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג. בינואר השנה הצהיר צוקרברג שהנורמה החברתית החדשה היא חלוקת מידע ושיתופו, ושפייסבוק מתכוונת לקדם אותה. לפי דיווח ה"ביזנס אינסיידר", ב־2004 (זמן קצר אחרי הקמת פייסבוק) כתב צוקרברג לידידה בצ'ט שהוא יכול לספק לה פרטים אישיים של 4,000 חברים ברשת החברתית הלומדים בהרווארד. "הם פשוט מוסרים את הפרטים האלה... הם בוטחים בי. Dumb Fucks".

 

אז האם בלגן הפרטיות הוא סיבה מספיק טובה לעזוב את פייסבוק? לאו דווקא. אפשר גם לקחת אחריות על הגדרות הפרטיות, לבדוק אותן בדקדקנות (בלשונית ה־Account) ולשנות אותן בהתאם לצורך. אמנם לא מדובר בהגדרות הפשוטות ביותר שבנמצא, אבל זו לא סינית, ואחרי התעמקות קצרה אפשר להבין אותן. בנוסף, יש לנקוט משנה זהירות במה שכותבים בעדכוני סטטוס, ולזכור שלא רק חברים רואים את זה.

 

להגדלת האיור (PDF)

 

*הסקר נערך על ידי מכון המחקר פאנלס, באמצעות פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4all בין ה-19 ל-21 במאי 2010 בקרב 307 נשאלים אשר גולשים בפייסבוק ושסוננו מתוך מדגם מיצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל (18+). טעות הדגימה המרבית: ±5.7%

בטל שלח
    לכל התגובות
    x