ואז הגיעה מיקרוסופט: גם התוכנות עוברות למודל החינם?
אופיס 2010, חבילת התוכנות המשרדיות הרווחית של מיקרוסופט שכוללת גם גרסה חינמית ומקוונת, יכולה לחולל מהפכה בשוק התוכנות
כל העדכונים, הכתבות והמדורים של טכנולוגי - היישר לפייסבוק שלכם
בשבוע שעבר השיקה מיקרוסופט את הגרסה לעסקים של אופיס 2010, חבילת התוכנות המסחריות שלה (הגרסה לצרכנים פרטיים תהיה זמינה ביוני). החבילה החדשה כוללת שיפורים וחידושים רבים בתחומים כגון שיתוף מסמכים ומאפייני רשתות חברתיות, אבל החידוש הבולט ביותר הוא שהדבר שנעשה בהשראת גוגל, ואולי בשל החשש ממנה.
במשך שנים מהווה אופיס את מקור ההכנסה העיקרי של מיקרוסופט, פרט לשנים שבהן לא מושקת גרסה חדשה של מערכת ההפעלה חלונות. אבל עם אופיס 2010, מיקרוסופט מציעה לראשונה גם גרסה חינמית של התוכנות המרכזיות בחבילה - וורד, אקסל ופאואר פוינט - שמתאימה בעיקר למשתמשים ביתיים. ואם לא די בכך, מדובר גם בגרסה מקוונת.
זוהי עדות לשינויים העמוקים שעוברים על שוק התוכנה בתקופה האחרונה. אם עד לפני כמה שנים הדרך היחידה להשיג תוכנה חדשה היתה לשלם עליה סכומים ניכרים (מאות שקלים למשתמש הביתי ואלפי שקלים לעסקים), כיום נעשה מעבר לגרסאות חינמיות, לרוב מצומצמות יותר ופעמים רבות מקוונות.
גוגל היא החלוצה הבולטת בתחום, עם שירות גוגל דוקס המקוון והחינמי; אנדרואיד, מערכת הפעלה פתוחה וחינמית לטלפונים סלולריים; ושירותי רשת רבים אחרים שניתנים ללא תשלום. גוגל לא מסתפקת בכך, ומתכוננת לתקוף גם את שוק מערכות ההפעלה למחשבים באמצעות כרום OS, מערכת הפעלה בקוד פתוח פרי פיתוחה שתושק רשמית לקראת סוף השנה.
אבל גוגל לא לבד במשחק הזה, וחברות רבות מציעות תוכנות משרדיות חינמיות. הבולטות שבהן הן אופן־אופיס להתקנה במחשב, Zoho ו־Think Free לגישה מקוונת. תוכנות אלה אולי לא עשירות בפונקציות כמו אופיס של מיקרוסופט, אבל הן עונות על הצרכים של רוב המשתמשים. במיקרוסופט, כך נראה, הבינו שאם לא יציגו את התשובה החינמית שלהם - הם עלולים לאבד לא מעט לקוחות.
אבל המהלך של מיקרוסופט משמעותי הרבה יותר מזה של כל חברה אחרת, והוא זה שיכול לגרום לשינוי משמעותי בעולם התוכנות. קהילת המשתמשים בכלים חינמיים ופתוחים כמו גוגל דוקס לא חופפת בהכרח לקהל הרחב והמיינסטרימי, שמעבד התמלילים שלו הוא וורד ושמכין מצגות בפאואר פוינט. עתה תיפתח בפני הקהל הזה האפשרות להשתמש באותן תוכנות אופיס המוכרות לו כל כך, בחינם ובלי צורך להתקין תוכנה. מרגע שמיקרוסופט שמה את משקלה הנכבד, יותר ויותר משתמשים ביתיים יגלו שהגרסה החינמית עונה על כל צורכיהם. הם עשויים לפתח תיאבון ולהתחיל לחפש גרסאות חינמיות של תוכנות אחרות, ואולי אף של מערכת ההפעלה של המחשב.
אך מה לגבי ההכנסות של מיקרוסופט? משתמשים פרטיים שיבקרו בגרסה המקוונת של אופיס ייחשפו כמובן לפרסומות, אך אין משמעות הדבר שמיקרוסופט מתכוונת לבסס את פעילותה על הכנסות מפרסום, כפי שעושה גוגל. הליבה של הפעילות העסקית שלה היתה ותישאר תוכנות בתשלום, והיא לא מתכוונת לוותר עליהן.