$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי: משתמש יקר, אתה רכוש פייסבוק

פייסבוק שותלת בפרופיל המשתמשים אפליקציות ללא אישורם, נצחון מרשים לתעשיית התוכן על הצרכנים, הפרלמנט האירופי רוצה מגילת זכויות גולשים, וגם: מידע סטטיסטי ראשוני על משתמשי האייפד

יוסי גורביץ 12:4209.05.10

 

מה תעשו, תתנתקו?

 

מארק צוקרברג. בדרך להפוך לשר אופל מארק צוקרברג. בדרך להפוך לשר אופל צילום: בלומברג
לא ברור מה עובר על פייסבוק בזמן האחרון. יכול להיות שמארק צוקרברג ראה את תחרות הנבלים הג'יימס בונדיים בין גוגל ואפל והחליט שזה שהוא רק בן 25 לא צריך לעמוד בדרכו להיות שר אופל. כך או כך, פייסבוק מכרסמת בזמן האחרון בפרטיות של משתמשיה כמו עכברוש על ספידים - תרשים אינטראקטיבי בנושא אפשר לראות כאן.

 

המגזין Wired כבר קורא למשתמשים להתנתק, אבל מי שינסה להקפיא את החשבון שלו - מחיקה דורשת נחישות של ממש מצד המשתמש, בהצלחה לגלות איך עושים את זה - יגלה שפייסבוק מפעילה עליו מניפולציה כל כך זולה, שלא ברור למה פייסבוק טרחה לשלם למתכנת שיצר אותה.

 

עוד זה מדבר וזה בא: בזמן שיותר ויותר אנשים מגלים שפייסבוק הופכת את המידע האישי שלהם למזומנים - ועל כן מפעילה עליהם לחץ פיזי מתון לחשוף יותר ויותר ממנו - מסתבר שהיא גם שותלת תוכנות בחשבונות של המשתמשים. מי שגולש לשורה של אתרים - בעיקר אתרי תוכן גדולים - בזמן שהוא עדיין מחובר לפייסבוק, יגלה - אם יטרח לבדוק - שנוספו לחשבון שלו כמה וכמה אפליקציות שהוא אף פעם לא ביקש להוסיף, ועל אחת כמה וכמה לא נשאל אם הוא רוצה בהן. נסיון להשתחרר מהן מצריך קצת יותר ידע על פייסבוק ומבוך מדיניות הפרטיות שלה מכפי שיש למשתמש הממוצע.

 

פייסבוק מסרה בתגובה שמדובר בבאג, לא בפיצ'ר, ושהוא נוטרל. כמה באגים כאלו ראינו בחודשים האחרונים? כמו שאומרת האמרה הצבאית הוותיקה, "פעם אחת - מקרה; שתי פעמים - צירוף מקרים; שלוש פעמים - פעולת אויב".

 

אולפני הסרטים רוצים גישה לטלוויזיה שלך

 

בתקדים מבשר רעות, העניקה הרשות הפדרלית לתקשורת,ה-FCC, סמכות לתעשיית הסרטים האמריקנית לנטרל חלק מהפיצ'רים שבטלוויזיות High Definition ומכשירי Set Top Boxes, כלומר מכשירים שמותקנים על הטלוויזיה ומאפשרים הזרמה של סרטים באמצעות הרשת. הפיצ'רים הללו מאפשרים העברת מידע אל מחוץ למכשיר, ובתעשיית הסרטים חוששים - לא שהם טרחו לאשש את החששות הללו בשמץ מידע אמפירי - שהם ישמשו לפיראטיות.

 

הניטרול הוא המקל, והגזר הוא התחייבות של תעשיית הסרטים להתחיל לשדר סרטים ישירות לטלוויזיה זמן קצר לאחר צאתם לאקרנים ועל כל פנים לפני שהם יוצאים לשוק בפורמט DVD או בלו-ריי. אבל מבקרי המהלך מוחים על כך שהוא מעניק לאולפנים בכלל גישה לציוד דיגיטלי שנקנה על ידי אנשים במיטב כספם. הם מציינים שהמהלך יפגע ב-20 מיליוני בעלי הטלוויזיות האנלוגיות בארה"ב, משום שהאולפנים התחייבו לשדר את הסרטים רק בטלוויזיות דיגיטליות - וגרוע מכך, שהוא ימנע מהצרכנים להקליט את הסרטים שמשודרים בטלוויזיה שלהם.

 

וזו, כנראה, המטרה של האולפנים. ה-Consumer Electronics Association, ארגון זכויות צרכנים, מחה על כך, הגדיר את הצעד כתקדימי, ואמר ש"העובדה שאולפני הסרטים רוצים ליצור מודל עסקי חדש אין משמעה שמותר להטיל מום במכשירים מתפקדים לחלוטין".

 

בשנים האחרונות מנסה תעשיית הסרטים, במיוחד דיסני, לקצר ככל האפשר את משך הזמן בין צאתו של סרט לאקרנים ובין הופעתו כמוצר לצרכן. מכירות ה-DVD היורדות, כמו גם העובדה שפיראטים נוטים להפיץ סרטים עוד בטרם יצאו בכלל לאקרנים, מדרבנת אותם לכך. השאלה היא למה הממשלה צריכה לשתף פעולה עם זה. ה-FCC, כמובן, טוענת שהכל בסדר ושאף אחד לא נפגע.

 

באירופה עובדים על מגילת זכויות לגולשים. בישראל משאירים את הזירה לכוחות השוק

 

בזמן שבישראל מתעסקים בעוד סבב שיחות שלא יוביל לשום המקום, הפרלמנט האירופי מתכנן דבר בעל משמעות של ממש: מגילת זכויות לגולשים, המהווה חלק מתכנית חדשה לאסטרטגיה דיגיטלית.

 

קודם כל, לכל בית באירופה תהיה גישה לפס רחב וזול עד 2013, ולפס רחב מהיר במיוחד - עד 2020. מטרה נוספת היא חדירה של מכשירי דור שלישי בשיעור של 75% מכלל האוכלוסיה עד 2015. מגילת זכויות הגולשים קובעת שהמידע של המשתמשים שייך למשתמשים, ושהם רשאים לדרוש את הסרתו מכל אתר, גם אם הם נתנו את הסכמתם לשימוש בו מלכתחילה, בכל רגע נתון.

 

האיחוד האירופי. הפרלמנט מתכנן מהפכה דיגיטלית, שתבטיח לכל האזרחים חיבור בפס רחב עאד 2013 האיחוד האירופי. הפרלמנט מתכנן מהפכה דיגיטלית, שתבטיח לכל האזרחים חיבור בפס רחב עאד 2013 צילום: בלומברג

 

מגילת הזכויות צריכה להכנס לתוקפה, על פי החלטת הפרלמנט האירופי, עד 2012. הפרלמנט קרא לתושבי האיחוד לגלות אמון בשירותים המקוונים, במיוחד השירותים הממשלתיים המקוונים, ולממשלות לוודא שהאמון הזה במקומו, כדי שאירופה כולה תוכל ליהנות מהמהפכה הדיגיטלית.

 

בישראל, בינתיים, הנושא בכלל לא נמצא על סדר היום של המחוקקים. פס רחב? זה עניין לספקים ולקוחות, קרי למה שמכונה כוחות השוק. הרעיון של מהפכה דיגיטלית, של מחויבות ממשלתית לכך שלכל אזרח תהיה גישה אליו, נראה קצת מגוחך במדינה שבה אם אתה בן לקבוצת מיעוט אתני, יש סיכוי סביר שבאזור המגורים שלך אין בכלל חשמל.

 

האויפד דרך עיני אתר יאהו

 

האויפד, הגאדג'ט האחרון של אפל - אפל צפויה להכריז על גירסה חדשה, שתגרום לזו הנוכחית להיראות מגוחכת ובזבוז משווע של כסף, בעוד כתשעה חודשים - מושך הרבה מאד התעניינות, בין השאר בגלל שאם אפשר יהיה לזהות את השוטים שרכשו את הגרסה הראשונה, אפשר יהיה למצוא שכבה רחבה יחסית של אנשים עם הרבה כסף ומעט מאד עמידות לפרסום. מכרה זהב מהלך, בקיצור.

 

יאהו מיהרה, על כן, לפרסם מידע על התנהגות משתמשי האויפד. היא אספה אותו מתוך נתוני הגלישה לשלל אתריה באמצעות הגאדג'ט. ובכן, כפי שאפשר היה לנחש, הרוכשים הם "אנשים אמידים בעלי הון", או על כל פנים הסיכוי שהם יהיה כאלה גבוה ב-94% מהממוצע למשתמש יאהו. יש ביניהם רוב מוחץ (66%) של גברים, והסיכון שמישהו ירכוש את הצעצוע גבוה במיוחד אם הוא בקבוצת הגיל 35-44. האנשים בקבוצה זו רכשו אויפד בשיעור העולה ב-36% על הממוצע. צעירים מתחת לגיל 20, מצד שני, חסינים יחסית: הסיכון שלהם נמוך ב-39% מהממוצע.

 

מבין השירותים של יאהו, פליקר מושך משתמשי אייפד בשיעור הגבוה פי 2.4 מהממוצע, מה שהגיוני בהתחשב בכך שמדובר במכשיר גלישה שמיועד לצריכת מולטימדיה. יצוין שלמרות מאמציה של אפל למנוע עד כה מכירת אויפדים לעולם הרעב שמחוץ לארה"ב, כעשרה אחוז מהמשתמשים בו הגיעו ליאהו ממגוון יעדים באסיה ואירופה.

 

קצרצרים

 

אפשר לסלוח למי שקורא את עיתונות הטכנולוגיה וחושב שאפל היא יצרנית הסמארטפונים המובילה בקוסמוס. במציאות, אפילו בכדור הארץ היא נאלצת להסתפק במקום השלישי, עם נתח שוק של 16.1% בלבד. המובילה היא נוקיה, עם 39.3%, ואחריה נמצאת RIM, יצרנית הבלאקברי, עם 19.4%. הנתונים נכונים לרבעון הראשון של 2010.

 

חוקרים גילו שאם נותנים לרובוט ביתי סכין, ואומרים לו לעשות מלאכה שקשורה אליו - נניח, חיתוך ירקות - ואחר כך עומדים בין הסכין ובין המטרה שלה, קיים סיכון רציני לכך שתספגו פציעות חמורות. בחדשות אחרות, שימוש בלתי זהיר בקומקום עשוי לגרום לכוויות. המימון למחקר הגיע, כמובן, ממכון המחקר "דה!", בהנהלת דר' נו "שיט" שרלוק.

 

גוגל פרסמה בקול תרועה בסוף השבוע את העובדה שלראשונה מזה שנים, היא ערכה שינוי רציני במראה דף הבית שלה. השינוי העיקרי, שגוגל מתעקשת שהיא עבדה עליו שלוש שנים, כולל תוספת של בר שמאלי לסינון תוצאות החיפוש. נשמע מוכר? נכון, בינג - מנוע החיפוש של מיקרוסופט - עשה את זה קודם. כשבינג הוצג, דווח שסרגיי ברין - אחד משני מייסדי גוגל - לקח אותו כאיום רציני. ההעתקה היא, כידוע, הצורה הכנה ביותר של חנופה.

 

הפטפטן ששולט בוונצואלה, הוגו צ'אווז, הצליח תוך זמן קצר להפוך לבעל חשבון הטוויטר עם מספר העוקבים הגדול ביותר בארצו: נכון לאתמול, לצ'אווז יש 237,000 עוקבים, ובכך הוא עקף את מספר העוקבים - 234,000 - של ערוץ הטלוויזיה גלובו-וויז'ן במדינה. הדיקטטור בשנקל ודאי רווה מכך נחת: גלובו-וויז'ן הוא ערוץ הטלוויזיה היחיד שעדיין מותר לו למתוח ביקורת על צ'אווז.

 

עוד יום, עוד צנזורה באפסטור: האייטיונז הגרמני פסל איזשהו שיר (?) שהופיע באפליקציה של להקת הפאנק Atari Teenage Riot, משום שהקטע המוזיקלי (?) מכיל רעשים שעשויים, לדעת אפל, "לגרום לפאניקה והיסטריה בהמון". תודה לאבא סטיב ואמא אפל ששומרים עלינו מעצמנו.

  

  • "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה החמישית)

בטל שלח
    לכל התגובות
    x