האייפון הבא: הלך הקסם
חשיפת הדגם החדש של האייפון הציתה תיאוריות קונספירציה רבות ברשת, אך אפל הפסידה הרבה מהדליפה - אלא אם כן תשכיל לחדש מעבר למה שהתגלה
הרשת בכלל ועיתונות הטכנולוגיה בפרט געשו השבוע עקב חשיפתו המוקדמת של דגם האייפון הבא. מכשיר האבטיפוס, אותו איבד מהנדס תוכנה של אפל בפאב, נמצא על ידי עובר אורח, שקיבל 5,000 דולר תמורת מכירתו לבלוג הטכנולוגיה גיזמודו. לאחר מכן, המכשיר צולם כיוון ונכתב רבות על
רבים חשבו בתחילה כי מדובר בהדלפה מתוכננת. אפל ידועה מזה שנים כחברה הסודית ביותר שניתן לעלות על הדעת, לעיתים עד כדי אבסורד. אייפדים מהודקים לשולחנות, חדרי עבודה נעולים בסיסמה במטה החברה ו"משטרת מחשבות" המאתרת מדליפים הם רק חלק מהשמועות שהסתובבו במשך השנים.
אז כיצד זה קרה? הרי אפל לא תיתן לעובד זוטר להסתובב עם מכשיר הדגל שלה, שטרם הוכרז, ולאבד אותו בפאב, נכון? אפל חושבת על כל פרט, וסביר כי נתנה את המכשיר בידי גיזמודו כדי לתת לו יחסי ציבור טרם השקתו, או הפקידה אותו בידי המהנדס הזוטר (שקריירתו הוקרבה), כדי שיישכח ויימצא.
אין זה סביר. גם אילולא הייתה מוגשת תלונה למשטרת עמק הסיליקון, שפתחה בחקירה באשר לפרשה. אפל בכל מקרה חכמה מדי כדי לעשות שטות כזו - גם בעתיד - משום שהדליפה פוגעת בה באופן ניכר. אמנם כולם מדברים על האייפון, אבל המכשיר כמעט ואינו העניין, אלא הסיפור שמאחוריו. לא בדיוק יחסי הציבור האולטימטיביים. שלא לדבר על כך שעכשיו כל מי שתכנן לרכוש אייפון ידחה את רכישתו, לאחר שנודע לו שהמכשיר החדש בדרך, והוא עולה על הקיים כמעט בכל היבט. אפל, שלעולם לא מכריזה על דגמים חדשים של מכשיריה מראש ועושה הכל כדי למנוע הדלפות חודשים לפני ההשקה - תפסיד כסף רב בעבור רוכשים פוטנציאליים של האייפון 3GS.
זאת ועוד, כאשר החומרה נחשפה, המסתורין נעלם. שום לסתות לא יישמטו כאשר יעמוד ג'ובס על הבמה ויחשוף את המכשיר הנוצץ. וכשגורם ההפתעה איננו, אפל אינה אפל. ללא חרושת שמועות, פיצ'רים מסתוריים ומקורות עיתונאיים מפוקפקים - הקסם הלך. ההצגה של המכשיר אינה צפויה לרגש איש.
כל זה יקרה, כמובן, אם אפל לא תשנה במאומה את האייפון עד להשקתו בעוד חודשיים. על אף שהמכשיר שנחשף התברר כאבטיפוס בשלב מתקדם (Near Production Unit) - הדבר בהחלט עשוי להשתנות עקב הדליפה לגיזמודו. שינוי חומרתי, עיצובי והוספת פיצ'רים שלא היו קיימים באבטיפוס הם תהליכים יקרים, אך כמעט מתבקשים, לאחר שרבות מהתכונות הסודיות נחשפו. התוצאה האפשרית היא מכשיר טוב יותר שיפתיע חברות מתחרות ואת התקשורת כאחד. וכך, איבוד האייפון עשוי להתברר כדבר הכי טוב שקרה לאפל, ולצרכנים.