$
הסטארטאפים המבטיחים 2010

"רצינו להיות גוגל הבאה אבל לפעמים אתה יוצא לדרך אחת ומגיע לדרך אחרת"

דירוג הסטארט־אפים של "כלכליסט" הושק רגע אחרי פריצת המשבר שהכניס את התעשייה לסחרור. שנה וחצי לאחר מכן רוב החברות מציגות נתוני מכירות מרשימים וחלקן אף בדרך להנפקה. עתה מספרים בכירים מהחברות שנמכרו, קופרגייט וג'ג'ה, על החיים שאחרי האקזיט

אסף גלעד 00:3519.04.10

דירוג 50 הסטארט־אפים המבטיחים הושק ב"כלכליסט" לראשונה, בספטמבר 2008, שבועיים בלבד לאחר התמוטטות הבנקים הגדולים בארצות הברית. שנה וחצי מאוחר יותר, אחרי שהמוני חברות בעולם קרסו וכספים בהיקף של מיליארדים אבדו, כל המובילות בדירוג ההוא עומדות על שתי רגליים.

 

רובן ממשיכות לקיים את ההבטחה הגלומה בהן: גם ב־2009 הן גילו צמיחה ונתוני מכירות מרשימים. שתיים מהן - אייבלאסטר ווינטגרה - החלו באחרונה בהליכים לקראת הנפקה בנאסד"ק בשווי של כ־300 מיליון דולר כל אחת. שלוש חברות אחרות - קופרגייט, טלדטה נטוורקס וג'ג'ה - אף נמכרו בהיקף כולל של 420 מיליון דולר.

 

לפרויקט המלא - 50 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2010 - לחצו כאן

 

אולם, אף שחלק מהחברות הגיעו לאקזיט המיוחל, חשוב לזכור שמדובר בסכומים בהיקפים קטנים יותר מאלה שנרשמו לפני כשנתיים. קופרגייט, שמוקמה בסקר הקודם במקום הראשון והחלה תהליכי בירור לקראת הנפקה בקיץ 2008 בשווי של 600 מיליון דולר בנאסד"ק, נרכשה בנובמבר האחרון תמורת כ־170 מיליון דולר. מי שרכשה אותה היא סיגמא דיזיינס, יצרנית שבבים הנסחרת בנאסד"ק, שפיתחה מוצר משלים לשבב ה־IPTV של קופרגייט.

 

מנכ"ל ג'ג'ה עמיחי אורן ועובדי החברה מנכ"ל ג'ג'ה עמיחי אורן ועובדי החברה צילום: עמית שעל

 

המיזוג בין שתי החברות מאפשר להן לאחד כוחות מול ברודקום ולהתחרות בה בשוק שבבי העברת שידורי טלוויזיה ואינטרנט בתוך הבית. "אף שתהליך הרכישה לא היה קל, התוצאה הסופית חיובית", אומר מנכ"ל קופרגייט גבי הילביץ. "ניסינו לרכוש חברה בורסאית אבל זה היה קשה, ולבסוף החלטנו על מיזוג". כשנכנסים למשרדי קופרגייט, אגב, קשה להבחין בשינוי כלשהו בעקבות הרכישה. כל אחד מהעובדים עושה את אותו התפקיד ויושב באותו המשרד.

 

"שלא כמו ברכישה קלאסית, שבה ענקית אמריקאית בולעת סטארט־אפ ישראלי, כאן נערך מיזוג בין שתי חברות שאין בהן כפילויות, ולצוות הניהולי של הנרכשת יש ערך גדול לרוכשת", מסביר הילביץ. "אנחנו עובדים כמו קודם, ומקבלים כיסוי טוב יותר של שווקים ולקוחות חדשים".

 

עסקה טובה לרוכשת, ופחות טובה לנרכשת

 

ג'ג'ה, שמוקמה במקום ה־16 בדירוג הקודם, נמכרה אף היא. הרוכשת שלה היא החברה־הבת של טלפוניקה, O2, ששילמה עליה 207 מיליון דולר. אחרי שג'ג'ה ניסתה לפני הרכישה לפנות למגזר העסקי עם פלטפורמת שיחות VoIP לארגונים - מאמצעים שלא הבשילו לידי הכנסות מרובות - החברה חזרה כיום להתמקד בשוק הפרטי. "O2 עשו צעד חכם מאוד בעצם הרכישה", אומר עמיחי אורן, לשעבר מנהל מרכז הפיתוח והתפעול של ג'ג'ה שעזב את תפקידו לאחר הרכישה. "זה היה מהלך נכון מצדם שנעשה בשווי הוגן ולא מנופח מדי".

 

ג'ג'ה הפכה לחברת שיחות ה־VoIP הראשונה בעולם שנמכרת למפעילה סלולרית. לכאורה, אלה שני מודלים המתחרים זה בזה - מצד אחד חברה המספקת שיחות דמויות סקייפ המתבצעות על גבי האינטרנט, ומצד השני ענקית עולמית שמתפרנסת משיחות סלולריות בתשלום. על כך אמר לפני כמה חודשים מנכ"ל טלפוניקה אירופה מת'יו קי: "יתרונה של ג'ג'ה הוא ביכולתה לאפשר שיחות טלפון לחו"ל במחירי שיחות מקומיות באמצעות מספרי טלפון ייחודים".

 

על פי ההערכות, תוכל טלפוניקה להחזיר את ההשקעה בג'ג'ה בתוך שנתיים. "ג'ג'ה תוכל להפוך את O2 לארגון גמיש וחדשני. היא יכולה לחולל מהפכה במערך הבילינג וניהול הרמאויות של O2, אבל באותה המידה יכולה גם להסתאב ולהיות חלק מארגון כבד וגדול", אומר אורן.

 

O2 עשתה כאן עסקה טובה, אבל האם ג'ג'ה עשתה עסקה טובה גם כן?

"זו כבר נקודה טעונה יותר. מצד אחד, O2 והחברה־האם שלה טלפוניקה הן גלקסיה המהווה את תאגיד התקשורת השלישי בגודלו בעולם. טלפוניקה היא חברה בסדרי גודל של בריטיש טלקום ודויטשה טלקום, ואני כלל לא בטוח שיש לה פחות משתמשים מאשר גוגל Voice. אמנם כשהגעתי לנהל את ג'ג'ה, הכוונה היתה להיות לא פחות מאשר גוגל הבאה. אז אמרנו שאנחנו לא נמכרים מתחת ל־700 מיליון דולר, אבל לפעמים אתה יוצא לדרך אחת ומגיע לדרך אחרת. יכולנו להגיע גבוה יותר? זו חוכמה בדיעבד. היו לנו מגעים עם חברות אחרות, אבל הם לא הגיעו לכדי הבשלה, ובסך הכל אני חושב שזו עסקה לא רעה בכלל".

 

איך קיבלו העובדים את הבשורה?

"היה מי ששמח יותר והיה מי ששמח פחות. כל אחד מסתכל על החבילה האישית ועל מה שיוצא לו בעקבות ההשקעה. אני עזבתי שמח מאוד. גם קרנות ההון סיכון והמשקיעים יצאו מרוצים, אבל אנשים לא באו בשביל הכסף. עבורי זה היה העיתוי הנכון להתקדם ולעבור הלאה. כיום אני פעיל כמשקיע וכיזם בשתי חברות סטארט־אפ חדשות - קאראבו וטוקאטיבס - שמפתחות אפליקציות לאייפון".

 

לא כולן מממשות את ההבטחה

 

לא כל החברות יצאו מהמשבר בשיעורי צמיחה אדירים. חלקן אפילו מדשדשות במקום וממשיכות לחיות מהכנסות צנועות. כמה חברות שדורגו במקומות הראשונים בדירוג הקודם שלנו אינן מובילות אותו כיום. אחת מהן היא דיסקרטיקס, שכיכבה במקום העשירי, וכיום איננה נמצאת ברשימת 50 המובילות.

 

לאחר צמיחה מרשימה של 150% התייצבו הכנסותיה על 10–15 מיליון דולר בשנה. דיסקרטיקס ניסתה לפרוץ מעבר לנישה המקורית שלה: תוכנת אבטחה לשבבים ניידים, מאמצים שטרם הבשילו. לאור העובדה שהיא פעילה בענף נישתי שאינו צומח, היא עדיין ממתינה לפריצת הדרך שלה.

 

גם אקטליס, שדורגה במקום הרביעי ב־2008, איננה קרובה למימוש ההבטחה הגלומה בה. השנה נאלצה החברה לגייס יותר מ־10 מיליון דולר כדי לממן את השינוי הארגוני והאסטרטגי שלה, מה שהופך אותה לחברת הסטארט־אפ המגייסת ביותר כיום, עם סך גיוסים של 144 מיליון דולר. לאחר שחברות סיניות נכנסו לנישה המקורית שלה, שהתמקדה בשוק הביתי, החברה הפכה לספקית שירותי תקשורת לעסקים הדורשים אמינות גבוהה - מהלך שיצר בה לראשונה מומנטום חיובי. אקטליס לא תנפיק בקרוב, אבל בשוק מעריכים כי אם תמשיך בכיוון החיובי, היא תוכל להגיע לשם בתוך שנתיים.

 

מובילאיי, שדורגה בפעם הקודמת במקום השמיני, ירדה בדירוג לאחר שטרם הגיעה למחזור מכירות משמעותי. החברה נאלצה לגייס עוד 37 מיליון דולר כדי לממן את החזון שלה - שבב הקורא את תנועת כלי הרכב והולכי הרגל מסביב לכל מכונית. ייתכן שהפריצה שלה עוד תגיע - אך זה לא יקרה בשנה הקרובה. בולטת מכולן היא אופטיר, שגייסה קרוב ל־100 מיליון דולר כדי לפתח מערכות מידע למיטב הבנקים של וול סטריט. העובדה שהכנסותיה ב־2009 גדלו במיליון דולר בלבד, ל־20 מיליון דולר, הרחיקו אותה מהצמרת והורידו אותה מהמקום השני למקום ה־26.

 

רנקום דורגה במקום ה־12 בשנה שעברה, כאחת מחברות ה־Wimax המבטיחות בעולם. אולם, ענף הדור הרביעי אינו צומח בקצב שלו ציפו בשוק. התקוות שתולות רוב ספקיות הסלולר בתקן המתחרה ל־Wimax, תקן ה־LTE, מותירות את פעילותה של רנקום בטריטוריות מרוחקות כגון אפריקה ומרכז אסיה, רחוק מחזון מיליארד הדולר בהכנסות שהיה לחברה לפני כשנתיים. חברת אינפוג'ין דורגה בסקר הקודם במקום ה־20, אך עדיין חיה על מוצר אחד בלבד: מערכת לחברות סלולר, המאפשרת לכל גולש בכל מכשיר כמעט לצרוך תוכן מהאינטרנט הסלולרי. בעידן הסמארטפונים, הפתרון הופך חיוני פחות ופחות. אינפוג'ין שוקלת לפתח שירות שיאפשר למפעילות לפרסם בזמן גלישת המשתמש, אך עד שזו תקיים את ההבטחה הבאה, יחלוף עוד זמן רב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x