4. Eyeblaster - הראשונה שתצא להנפקה אחרי המשבר
ענקית הפרסום המקוון מעוניינת לגייס עד 115 מיליון דולר בנאסד"ק, לאחר שדיווחה על הכנסות שנתיות בגובה 65 מיליון דולר ב־2009
לאייבלאסטר (Eyeblaster) יישמר מקום של כבוד בהייטק הישראלי כחברה הראשונה שהכריזה על יציאה להנפקה מלאה מאז 2007. לאחר שכבר הודיעה בעבר על כוונתה לצאת להנפקה, והגישה כמה תשקיפים שלא יצאו לפועל, הפעם זה נראה אמיתי. ענקית הפרסום המקוון הישראלית מעוניינת לגייס עד 115 מיליון דולר בנאסד"ק, לאחר שדיווחה על הכנסות שנתיות בגובה 65 מיליון דולר ב־2009, ושורת רווח נקי שמסתכמת בכ־8 מיליון דולר. ההכנסות השנה אמנם מעידות על עלייה קלה של 2% בלבד ביחס ל־2008, אך מנגד הן מעידות על היציבות בשנה של משבר ועל עלייה מרשימה של 50% לעומת ההכנסות ב־2007, שהיתה שנת פריחה כלכלית.
לפרויקט המלא - 50 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2010 - לחצו כאן
אין מדובר במקריות. אייבלאסטר חייבת לא מעט מהפופולריות שלה למשבר, שאילץ את המפרסמים להתמקד יותר בקהל היעד ולספור כל דולר שהניב להם הקמפיין במכירות. מערכת ניהול הקמפיינים של החברה מאפשרת למפרסמים ולסוכנויות הפרסום לא רק למדוד במדויק את האפקטיביות של הקמפיין ברשת (בגלישה, בצפייה במודעות ובסרטונים, בחיפוש, ברשתות החברתיות ובסלולר), אלא גם להגביר את האפקטיביות שלו. איך? באמצעות הגדלת המעורבות של הגולש בתכנים פרסומיים ובשינוי של אופי הקמפיין בכל רגע נתון.
את הכנסותיה מייצרת אייבלאסטר ממכירת מערכות ניהול ואנליזה של קמפיינים ללקוחותיה, וכן ממדידת קליקים לכל אלף גולשים (CPM), מודל ההכנסות המקובל ביותר בעולם הפרסום המקוון.
ב־2009 שירתה החברה 7,000 מותגים ומפרסמים ו־3,350 סוכנויות פרסום על פני 5,150 אתרי תוכן שונים ברשת ב־55 מדינות בכל העולם. אייבלאסטר היא למעשה חברת ניהול הקמפיינים המקוונים היחידה בעולם שנותרה ללא קשר של בעלות עם אתרי תוכן, רשת פרסום או סוכנות פרסום כלשהי.
השנה שחלפה היתה הראשונה מאז 2001 שבה נרשמה ירידה, של כ־3.4%, בהכנסות מפרסום מקוון בעולם לרמה של 22.7 מיליארד דולר. אך למרות הירידה בגודלו של השוק ישנה ציפייה לצמיחה משמעותית השנה: הנתונים המעודדים הראשונים הגיעו ברבעון הראשון של 2010, שבו צמח שוק הפרסום המקוון ב־2.6%.
עתה נכנסה רוח חדשה במפרשי הנפקות האינטרנט ואייבלאסטר אינה יוצאת דופן במובן זה. החברה אמנם לא פרסמה את שווייה, אבל השוואה למכפילים דומים בהנפקות אינטרנט מוצלחות שהתרחשו לאחרונה בארצות הברית, דוגמת אופן־טייבל ולוגמיאין, מעניקה לה שווי שנע בין 250 ל־350 מיליון דולר.
Eyeblaster
מוצר: מערכת לניהול קמפיינים ברשת
שנת הקמה: 1999 מספר עובדים: 300
מייסדים: גל טריפון, ניר בן צבי, עופר צדיקריו ואמיר הרדוף
גיוסים: 40 מיליון דולר הכנסות ב־2009: 65 מיליון דולר
משקיעים בולטים: קרן אינסייט, ישראמטק, אלי ברקת ויונתן קולבר
לקוחות בולטים: משרדי פרסום כגון סאצ'י, אוגליבי ו־TBWA, אתרי תוכן כגון יאהו, MSN ו־AOL, ומפרסמים כגון NBC, יבמ, טויוטה וג'ונסון אנד ג'ונסון