$
חדשות IT

שוק ה-IT הישראלי: ניצחונו של מודל הגולגולות

שורת רכישות בענף מערכות המידע שבוצעו לאחרונה מסמנות את המגמה בתחום: היעלמות חברות הנישה לטובת "סופרמרקטים" של תוכנה

אסף גלעד 09:3414.04.10

חמש רכישות בהיקף כולל של כ־100 מיליון שקל הרעידו את ענף מערכות המידע בישראל לפני הפסח ומיד לאחריו: בתקופת זמן של שבועיים בלבד נחתמה עסקת רכישת חברת הבינה העסקית גילון בידי נס טכנולוגיות, חברת התוכנה פסיפיק בידי MIT, חברת קאמי בידי אופטימום וחברת פיוצ'ר IT בידי ג'יני.

עוד נודע על משא ומתן מתקדם לרכישת ספקית שירותי אבטחת המידע 2Bsecure בידי One1.

 

צירוף העסקאות הזה אינו מקרי. התבנית שחוזרת על עצמה בכל העסקאות ברורה: חברת שירותי מידע רוכשת חברת נישה בתחום בינה עסקית, אבטחת מידע או ניהול מסדי נתונים. לרוב הרוכשות הן חברות המציעות שירותי "גולגולות" (עובדי מחשוב המועסקים במשרדי הלקוח) או פרויקטים חד־פעמיים.

 

הרכישה האחרונה מסוף השבוע היא זו של פיוצ'ר IT בידי ג'יני תוכנה. פיוצ'ר IT לא היתה צריכה להירכש בהיקף כה נמוך של מיליוני שקלים בודדים. לפני כמה שנים גייסה הון תחת שווי של 8 מיליון דולר, ומאז שווייה רק עלה. עד לאחרונה נחשבה פיוצ'ר IT לחברה־בת המוצלחת ביותר של דטהסייף הכושלת, שהתמוטטה בתחילת השנה ולקחה עמה למצולות את כל החברות שברשותה. ג'יני היא חברת שירותי תוכנה בגודל בינוני שהפכה לספקית מערכות מידע במגזר הקיבוצי והתעשייתי. היא גברה על גדולות ממנה - חברות כמו טופ־גרופ רמדור ו־ACS במירוץ לרכישת פיוצ'ר IT, חברה שפיתחה טכנולוגיה לניהול מסדי נתונים, אחד הנושאים החמים ביותר בענף מערכות המידע בשנים האחרונות. ג'יני עוד לא אמרה את המילה האחרונה. היא כבר נמצאת בעיצומן של שתי רכישות נוספות של חברות הייטק נישתיות.

 

"התעריפים בענף ה־IT נשחקו מאוד בשנים האחרונות", אומר ל"כלכליסט" גיא הוכמן, מנכ"ל ג'יני תוכנה. "חברות רבות בענף רוצות לבדל את עצמן באמצעות שירותים מקצועיים, והרווח מגיע מהשירותים המשלימים". לפי ההערכות, העלות לעובד מחשוב בקרב הלקוחות ירדה מ־27 אלף שקל בחודש לכ־20 אלף שקל בחודש בתוך שלוש שנים.

 

"חברות נישה רבות שהיתה להן התמחות כלשהי, בבינה עסקית או באבטחת מידע, מגלות שכבר אין להן הצדקה להתקיים לבדן. הן חוות ירידה בכושר התחרות ובאטרקטיביות שלהן", אומר גדעון לופז, מנכ"ל חברת המחקר IDC ישראל. "מצד שני", לדבריו, "חברות השירותים מחפשות דרך לבדל את עצמן, והן עושות זאת באמצעות רכישה והגדלה של כמות השירותים שהן מספקות".

 

האם זה אומר ש"מודל הגולגולות" שמציע "סופרמרקט" של תוכנה הוא זה שמוביל כיום?

לופז: "זה יכול להיות 'מודל גולגולות' או מתן שירותי מחשוב במודל אחר, אבל כיום כל חברת נישה היא על הכוונת בדיוק בגלל התופעה הזו. בתקופה הקרובה נראה עוד רכישות של חברות נישה מתחום הפתרונות הפיננסיים, פתרונות ERP של מיקרוסופט ובינה עסקית".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x