פייסבוק שולחת ידיים אל מחוץ לאתר
השינויים במדיניות הפרטיות של פייסבוק לא נועדו למכור עוד פרסומות, אלא להפוך את פייסבוק לחלק אינטגרלי מתשתית האינטרנט, כשהמתחרה האמיתית היא גוגל, לא טוויטר או מייספייס
18:2030.03.10
פייסבוק הודיעה בסוף השבוע על שינוי במדיניות הפרטיות שלה, שמבהיר שהיא לא רואה במייספייס וטוויטר את היריבות הראשיות שלה. למען האמת,
על פניו, הצעד הוא רק הרחבה של תוכנית Facebook Connect הקיימת, המאפשרת לאתרים להתחבר למידע של המשתמש בפייסבוק כדי לזהות אותו ולהציע לו שירותים המתבססים על הזהות האינטרנטית. הצעד החדש יהפוך את החיבור לאוטומטי באתרים בהם בחרה פייסבוק, בלי לתת למשתמש בחירה. כל עוד הוא מחובר לפייסבוק, הוא יהיה מזוהה על ידי האתרים הללו.
המשמעות המיידית שעולה מהצעד היא פרסומית: אם האתרים ידעו פרטים על הגולשים, הם יוכלו להתאים להם שירותים ופרסומות שמתבססות על גיל, מין ומקום מגורים. מעבר לכך, האתרים יוכלו לקבל גישה גם להיסטוריית הודעות הסטטוס של המשתמש כדי לזהות תחומי עניין, מותגים או מונחי מפתח שמעניינים אותו. ראוי לציין שרק עדכונים שהגולש פתח לגישה פומבית יהיו זמינים לאתרים. אם העדכונים הוגבלו רק לרשת החברים בפייסבוק, הם לא יהיו זמינים דרך המנגנון החדש. מצד שני, יש לזכור שהשינוי במנגנון הפרטיות שפייסבוק ערכה בדצמבר גרם לכך שאחוזים גבוהים יותר מהתכנים יהיו פתוחים כעת לקריאה פומבית, אלא אם הגולשים הקפידו לסמן אחרת.
אבל שיפור הפרסום אינו המטרה האמיתית של פייסבוק במהלך הזה, שבכל מקרה יכניס רווחים בעיקר לשותפותיה המפרסמות. בארי שניט, סמנכ"ל התקשורת הציבורית של פייסבוק, הבהיר שפייסבוק לא תקבל כסף מהשותפים בעבור החיבור האוטומטי הזה. המטרה של פייסבוק היא להפוך את שירותיה, השירותים שמעניקים לאתרים מידע יקר-ערך על מבקריהם, ולגולשים מספקת שיפור חווית הגלישה בעזרת התאמה אישית של האתר - לתשתית נפוצה באינטרנט כולו. היום, לפייסבוק יש מידע מלא על מה שעושים משתמשיה בתוך אתר פייסבוק עצמו. עם הפיכתה לתשתית זהות כלל-רשתית, היא תוכל לדעת מה המשתמשים עושים בכל גלישתם באינטרנט.
הדוגמא לחיקוי של פייסבוק כאן היא גוגל, שעובדת כבר שנים להציע שירותי תשתית נוחים באופן דומה. גוגל מספקת בחינם לבעלי אתרים כלי ניתוח וסטטיסטיקות על הגולשים, שבתמורה מאפשרים לגוגל לקבל את הנתונים הללו באופן סטטיסטי על כל האתרים המשתמשים בהם. שירות התשלומים של גוגל, Google Checkout, מאפשר לה לקבל מידע על הרגלי הקניה של מיליוני אנשים. מנועי חיפוש מותאמים אישית, אחסון מסמכים ושירותי ענן, כל אלה שירותים שגוגל מציעה ללא תשלום כספי - התשלום האמיתי הוא במידע שהם מייצרים לגוגל.
פייסבוק למדה היטב מהנסיון של גוגל. 400 מיליון משתמשים מבלים בה דקות ארוכות כל יום, אבל בשאר הזמן הם גולשים באתרים אחרים. המטרה של פייסבוק שהגולשים ישארו מעוגנים אליה לזמן הרב ביותר, בין אם באמצעות משחקים פופולריים או אפשרות לבצע קניות ישירות מהאתר, ובין אם באמצעות באמצעות קשירת חבל אל המשתמש בדמות השירות החדש, שהולך עם המשתמש לכל אשר יגלוש.