בלעדי ל"כלכליסט" - נייס במו"מ לרכישת שני סטארט-אפים ב-130 מיליון דולר
החברה מנהלת מו"מ לרכישת קליקפוקס מאטלנטה, שהוקמה על ידי ישראלים, ואיגלו מקיבוץ עין שמר
חברת נייס, המתמחה במוצרי הקלטה לסקטור הבטחוני ולמוקדי שירות לקוחות, מנהלת בימים אלה משא ומתן לרכישת שתי חברות סטארט־אפ שהקימו ישראלים: קליקפוקס (ClickFox) מאטלנטה ואיגלו (Eglue) מקיבוץ עין שמר - כך נודע ל"כלכליסט". קליקפוקס עתידה להימכר בכ־100 מיליון דולר ותעשה אקזיט של פי שלושה על הכסף, ואיגלו תימכר במחיר הפסד של כ־30 מיליון דולר לאחר שהושקעו בה 39 מיליון. שתי החברות משלימות זו את זו: הן פיתחו מוצרים למעקב אחר תהליכי לקוחות עבור חברות גדולות ושתיהן משלימות את מוצרי נייס.
זהו צמד הרכישות הראשון של נייס ב־2010. את מסע הרכישות האחרון החלה באוגוסט 2009 לאחר מינויו של זאבי ברגמן למנכ"ל, בעקבות עזיבתו של חיים שני לתפקיד מנכ"ל האוצר. באוגוסט רכשה נייס את פורטנט ב־73.5 מיליון דולר ואת חברת הקסגון ב־11 מיליון דולר. שלושה חודשים אחר כך רכשה את אורסוס בסכום של 22 מיליון דולר. עוד לפני כן, בימיו האחרונים של שני בתפקיד, רכשה החברה את חברת סייפקט האמריקאית תמורת מיליונים בודדים. באותה תקופה אמר שני כי לחברה "יותר מחצי מיליארד דולר בקופה, ואנו מתכוונים להיות אגרסיביים ברכישות".
צמד הרכישות האחרון מביא את מספר הרכישות של נייס מאז 2009 לשש, ארבע מהן הוקמו בידי ישראלים (הקסגון ואורסוס, קליקפוקס ואיגלו). אם כוללים ברשימה זו את רכישת אקטימייז ב־2007 במחיר של 282 מיליון דולר, מהם 227 מיליון במזומן, אפשר להכתיר את נייס כרוכשת הגדולה ביותר של חברות ישראליות בשנים האחרונות. עם זאת, בניגוד לחברות כגון אמדוקס, אינטל או מוטורולה - נייס אינה משקיעה בחברות סטארט־אפ.
מנתחים את חוויית הלקוח
נייס מעוניינת לרכוש את שתי החברות כדי להשלים את סט המוצרים שלה בתחום מערכות ההקלטה, הבקרה והמעקב אחר מתן שירות ללקוחות. קליקפוקס פיתחה מוצר המנטר ומנתח את חוויית הלקוח על פני מגוון רחב של שירותים. המערכת שפיתחה מסוגלת לזהות לקוח על פני מגוון של ערוצי תקשורת שאיתם יצר קשר עם הארגון, כגון אתר אינטרנט או מרכז שירות לקוחות.
נוסף על כך, המוצר של קליקפוקס מסוגל לפלח התנהגות לפי פלח באוכלוסייה ולספק לחברות אפשרויות משוב לתגובה בזמן אמת, כמו מניעת נטישה של לקוח, וכן לספק אנליזה וסיכום של נתונים המאפשרים למנהל בחברה לקבל החלטות על בסיסן.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
איגלו משלימה את קליקפוקס בעצם האפשרות לא רק לעקוב אחר שירות הלקוחות בנקודות זמן שונות, אלא גם להמליץ למוקדן השירות או לנציג המכירות להציע בזמן אמת שירותים או מוצרים. "המערכת שלנו מתלבשת על מערכות CRM לניהול לקוחות קיימות ומנטרת תהליכים כדי להגיב עליהם בזמן אמת", אמר בעבר ל'כלכליסט" מנכ"ל החברה לשעבר, דרור פוקרד. "בצורה זו המערכת שלנו עוקבת אחרי לקוחות נוטשים ומועמדים לנטישה. תוצאות המעקב מאפשרות לזהות לקוח נוטש בזמן השיחה, להתריע על כך למוקדנים ולאפשר להם לטפל בו בזמן אמת", אמר פוקרד.
ל'כלכליסט" נודע כי המו"מ המתמשך בין קליקפוקס לנייס נרקם לפני כחודש וחצי, אך שורשיו נטועים עמוק עוד יותר. מרבית חבר המנהלים הבכיר של קליקפוקס מורכב מיוצאי נייס. מנכ"ל קליקפוקס הוא מארקו פאצ'לי, לשעבר סגן נשיא בכיר למכירות של נייס. סמנכ"ל התפעול של החברה הוא וויליאם האוולי, לשעבר סגן נשיא לשירות לקוחות בנייס, וטום ווילר, סמנכ"ל הפיתוח בחברה, הוא מנהל שירותי ההנדסה בנייס בעברו.
אם תיסגר עסקת הרכישה של קליקפוקס יגלמו בעלי המניות העיקריים שלה, קרן סידר בראשם, תשואה במכפיל של כ־3 על ההון שהשקיעו בה, 28 מיליון דולר. משקיעים נוספים של קליקפוקס הם הקרנות אסנד האמריקאית, דלתא הישראלית, שכבר אינה פעילה, ווריטאס. הגיוס האחרון של קליקפוקס היה ב־2008, בהיקף של 12.5 מיליון דולר.
כמו גארדיום שנמכרה לפני שלושה חודשים ליבמ במחיר של 225 מיליון דולר ונחשבת עד היום לאחד האקזיטים המוצלחים של הקרנות סידר ואסנד, גם קליקפוקס היא חברה שנוסדה בישראל. לאחר כמה שנים של פעילות, עברה ב־2007 לאטלנטה שבדרום ארה"ב. לאחר מאבק משפטי איבדו מייסדי החברה הישראלים, ד"ר טל כהן, המשמש זה שנים כמנהלה של מעבדת מחקר באוניברסיטת ג'ורג'יה, ושותפו להקמת החברה ניסים הראל, לשעבר בכיר בחברת סאיטקס ו־HP, את מרבית מניותיהם בחברה. השניים, יחד עם משקיעים פרטיים בחברה, בהם אף יעקב שחר, יבואן וולבו לישראל, ואלי ברק, לשעבר שותף בקרן סידר, מחזיקים יחדיו בפחות מ־5% בחברה. לחברה מונו מספר מנהלים בכירים, יוצאי נייס, בהם מרקו פצ'לי, ששימש בעבר כמנהל המכירות העולמי של נייס וגויס ישירות לקליקפוקס.
שני צדדים לכל עסקה
הצד הפחות משמח של העסקה הכפולה הוא זה של חברת איגלו מקיבוץ עין־שמר. עד 2009 נחשבה איגלו לחברת סטארט־אפ מבטיחה וכעת היא נמכרת במחיר הזהה להון שהושקע בה. בעולם ההון סיכון, המצפה לתשואה גבוהה על ההון, מדובר בכשלון. לאחרונה נחשפו נתוניה הכספיים של איגלו, שם הוזכר כי בעוד שבכל 2008 רשמה איגלו הכנסות של 7.7 מיליון דולר, תוצאות 2009 לא רשמו שיפור ובשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 הכניסה החברה 4.6 מיליון דולר בלבד, כאשר תחזיות המכירות באותה תקופה לכל השנה לא עלו על 7.1 מיליון דולר. סך הכל גייסה החברה 39 מיליון דולר, מתוכן הלוואה מקרן פלנוס, והשאר כהשקעת הון־סיכון מהקרנות סידר, אוורגרין וגיזה. את הגיוס האחרון ב־2007 ביצעה לפי שווי של 14.3 מיליון דולר.
אם תצא המכירה אל הפועל, המרוויחות הגדולות ממנו יהיו הקרנות גיזה ואוורגרין. קרן סידר, הקרן הבולטת שמאחורי קליקפוקס, דוללה בשנים האחרונות כמעט לחלוטין.
למרות המומנטום השלילי מסוף 2009, הרבעון הראשון של 2010 שרשמה איגלו הפתיע לטובה ולחברה צבר הזמנות בהיקף של 7־8 מיליון דולר, הדומה לזה של רמת ההכנסות שרשמה בכל 2009. במסגרת השינוי הארגוני שהחברה מבצעת לאחרונה, הוחלף המנכ"ל הקודם, דרור פוקרד, שניהל בעבר את טלרד נטוורקס, במייסדי החברה: עומר גבע ומושיק אבגלון. המומנטום החיובי בו נמצאת החברה בחודשים האחרונים איפשר לה לדחות סבב גיוס, אך לא מן הנמנע כי הצעת רכישה גבוהה מספיק תוכל לספק את הקרנות גיזה ואוורגרין למכור אותה אפילו בהיקף גבוה יותר.
ל'כלכליסט' נודע כי גם אמדוקס, חברה המשתפת כיום פעולה עם איגלו וקליקפוקס, התעניינה בעבר לגבי רכישת איגלו, ולא מן הנמנע כי בעתיד תנסה "לגנוב" אותה תחת ידה של נייס.
מנייס נמסר כי היא "אינה מגיבה לשמועות". מהחברות קליקפוקס ואיגלו לא נתקבלה תגובה, וכך גם מן הקרנות גיזה, אוורגרין, ווריטאס וסידר.