סיבוב הדאווין של מובילאיי
כך הצליחה חברה ישראלית שמפתחת מוצרי התראה למניעת תאונות דרכים להגיע לשווי של 740 מיליון דולר ולגבש רשימה מכובדת של משקיעים. עתה, אפילו הנפקה של 1.5 מיליארד דולר תיחשב לאכזבה
עגלת המשקיעים המקרטעת מן העבר של מובילאיי (Mobileye), חברה המפתחת מוצרי התראה לרכב, הפכה באחרונה לג'יפ ארבע על ארבע נוצץ, שרק הולך ומתמלא במשקיעים יוקרתיים. לשורת המשקיעים הנוכחית הכוללת את לב לבייב, דלק מוטורס, ג'ורג' חורש, כלמוביל וגיל אגמון, הצטרפו באחרונה גם משקיעים מוסדיים מהשורה הראשונה: גולדמן זאקס, שהוביל בשנתיים האחרונות שתי השקעות ענק בשווי עצום של כ־170 מיליון דולר, האחרונה שבהן רק בימים האחרונים, וגם לאומי פרטנרס ומנורה מבטחים. עד היום גייסה מובייל איי לא פחות מ־300 מיליון דולר.
לא לחינם הביקוש להשקעה בחברה כה גבוה: מובילאיי היא השקעת ההייטק הגדולה אי פעם של גולדמן זאקס בישראל, שבוודאי עשויה יום אחד להוביל את החברה להנפקה. הביקוש העצום וההבטחה שגלומה בחברה העלו את שווייה לגבהים שנדיר לראות בקרב חברות פרטיות בישראל: 740 מיליון דולר, והיד עוד נטויה.
מדובר בסכום שהיה שמור בארץ לחברות נסחרות בלבד או לכאלו ששוקלות הנפקה בטווח הקצר. מובילאיי גם חולמת על נאסד"ק, אך תנפיק שם לא לפני הרבעון השני של 2012, אז שווייה צפוי לעלות על מיליארד דולר, אם לא יותר מזה. עבור המשקיעים בה הנפקה מתחת לשווי של 1.5 מיליארד דולר תיחשב לאכזבה. מובילאיי, יש לזכור, מכניסה כיום לא יותר מ־50 מיליון דולר מהתקנת המערכות שפיתחה בוולוו, בב.מ.וו ובג'נרל מוטורס.
אז מהיכן, אם כן, מגיע ביטחונם הגבוה של המשקיעים? הסיבה המרכזית היא הכפלת מספר חוזי הייצור שיש לה עם יצרניות הרכב בעולם ועם חברות האינטגרציה בתחום בתוך שנה אחת. לטענתה, מובילאיי חתומה כיום עם 70% מהשוק על התקנת מערכות ההתראה שלה, והיא נמצאת במומנטום חיובי עד כדי כך שהמשקיעים בטוחים שכל רכב שייוצר בעולם יכלול מערכת אחת של מובילאיי בתוך חמש שנים. בינתיים נודע ל"כלכליסט" כי החברה חתומה גם על הסכמים עם יונדאי, הונדה ופולקסווגן.
שנת המשבר האחרונה רק היטיבה עם החברה. מספר המתחרים קטן, והמגמה של ייצור כלי רכב ירוקים ובטוחים יותר רק התעצמה בקרב יצרניות הרכב. העלות של המערכות של מובילאיי ליצרן - לא יותר מ־130 דולר למערכת של שבב ומצלמה - קטנה בהרבה מאלה של מתחרותיה המציעות מערכת מבוססת רדאר או לייזר במחיר אלפי דולרים למערכת.
הערכת השווי המופלגת של מובילאיי מתבססת, אם כן, לא על הכנסותיה כיום אלא על דריסת הרגל שלה בחתימת הסכמי ייצור, שהם למעשה הצהרת כוונות מצדן של יצרניות הרכב. אך בסופו של דבר את הכסף תקבל מובילאיי לא על הזמנות עתידיות אלא רק על כל רכב שנמכר. ימים יגידו עד כמה שווייה הגבוה יאפשר לה להצדיק את תדמית הג'יפ הנוצץ שטס על הכביש, ולמשקיעים רק נותר להמליץ: הדקו חגורות.