תחרות האפליקציות לנוקיה: 10 הפיינליסטיות
תחרות המפתחים של "כלכליסט" בשיתוף יורוקום Nokia וארגון IMA הגיעה לשלב בחירת הקהל. היום יוכרז הזוכה שפיתח את האפליקציה הטובה ביותר, תוך שילוב דירוג חבר השופטים והצבעת גולשים בפייסבוק. הזוכה יוטס לתערוכת הסלולר הגדולה בעולם, Mobile World Conference, ויציג בה את היישום הנבחר
הזוכים בתחרות האפליקציות של נוקיה יוכרזו באתר "כלכליסט" היום ב-11:30.
השלב השני בתחרות האפליקציות של נוקיה ו"כלכליסט", המיועד לאנשי השיווק ומאפשר להם להגיע באמצעות ה-Ovi Store למיליוני משתמשי נוקיה, נמשך, וניתן להירשם אליו כאן .
Vringo: שירות רינגטונים עם וידיאו
ורינגו הוא שירות המאפשר להוריד, לשתף ואף ליצור רינגטוני וידיאו. שיחות נכנסות שמלוות במנגינה, יקבלו תוספת של סרטון וידיאו המוקרן על המסך. הסרטונים הללו ניתנים להורדה בתשלום, וחלקם אף ניתן בחינם.
כדי לנגן את הרינגטונים המשודרגים יש להוריד Client של ורינגו, הזמין עבור פלטפורמות סימביאן בנוקיה, אנדרואיד, בלקברי, ווינדוז מובייל ועוד.
ורינגו היא למעשה ספקית תוכן בעצמה. אפשר לרכוש ממנה רינגטונים בתעריף נמוך או ברכישת מינוי חודשי, אך עיקר הכנסותיה מגיעות מספקיות סלולר בחו"ל המשתפות עמה פעולה. חברות אלה משתמשות בוורינגו כדי לייחד את עצמן ממתחרותיהן, אשר מוכרות רינגטונים "רגילים".
לכל ספקית ישנו פורטל רינגטוני וידיאו, שבו היא מאפשרת להוריד רינגטונים המעוצבים באופן ייחודי, ויכולים למשל לשאת את לוגו החברה. שיטת התשלום והתעריף עבור רינגטוני הווידיאו משתנה מספק לספק. כל מכשיר שהספקית משווקת מגיע עם קיצור דרך להתקנת ורינגו.
לחברה ישנו גם יישום רשת הקרוי Vringo Studio, באמצעותו ניתן ליצור רינגטוני וידיאו מותאמים אישית.
קהל יעד: משתמשים פרטיים וספקיות סלולר
חברה: Vringo, שהוקמה ב־2006, מונה כ־30 עובדים ובעלת סניפים בכמה ארצות, בהן ישראל
מודל עסקי: תוכני פרימיום, פלטפורמה לספקיות בחו"ל
Snaptu: חוויה של סמארטפון בטלפון רגיל
Snaptu, של הסטארט־אפ מובליקה (Moblica), היא למעשה פורטל רשת שמאפשר לגשת למגוון אפליקציות מהטלפון. ביניהן אפשר למנות Clients של פייסבוק, טוויטר, פליקר ופיקאסה, קורא RSS, מזג אוויר ומשחקים.
האפליקציה מבוססת על ג'אווה וככזו היא ניתנת להורדה ולהתקנה במגוון פלטפורמות ומכשירים כמו נוקיה, בלקברי, סוני אריקסון, ווינדוס מובייל, LG, סמסונג ומוטורולה. Snaptu היא כה קלת משקל, משום שכל עיבוד הנתונים מתבצע על שרתי חברת מובליקה, ולא על מכשיר המשתמש.
ההכנסות מ־Snaptu מגיעות מפרסומות ביישום, שניתן להורדה ולגישה חינם. כמו כן, לחברה שיתופי פעולה עם ספקיות ויצרניות סלולר מחו"ל, המעוניינות לתת למשתמשי הטלפונים הפשוטים שלהן גישה למגוון שירותים חברתיים ויישומי רשת מתקדמים גם ללא צורך בחיבור לדור השלישי. גם סוני אריקסון בישראל צפויה לשווק את מכשיריה עם Snaptu.
קהל היעד: בעלי טלפונים פשוטים ללא חיבור לדור השלישי
החברה: Moblica, שהוקמה ב־2007, מעסיקה 13 עובדים בישראל ולונדון
מודל עסקי: פרסומות ושיתופי פעולה עם יצרניות וספקיות
SlideIT: הקלדה אפשר לעשות גם בהחלקה
SlideIT של Dasur, היא דרך אלטרנטיבית להקלדת טקסט במקלדת של מסך מגע. היישום זמין להורדה עבור מכשירי נוקיה ווינדוס מובייל, ובימים אלה מפותחות גרסאות עבור אנדרואיד ואייפון.
ההקלדה בעזרת SlideIT מתבצעת בדרך ייחודית: במקום להקיש על כל אות בנפרד מניחים את האצבע (או הסטיילוס) ו"גולשים" מאות לאות, תוך יצירת "צורה" הבנויה מקווים. המנוע המתמטי של היישום מסוגל לזהות את המילה, על ידי יכולת חיזוי על פי אוצר מילים וזיהוי הצורה הנוצרת.
המקלדת של SlideIT תומכת ב־14 שפות, כמו אנגלית, עברית, צרפתית ורוסית, ובחברה מתכוננים עוד 13 שפות חדשות. נוסף על כך, SlideIT היא בעלת יכולות מתקדמות לתיקון שגיאות תוך כדי כתיבה ואחריה, ולשרטוט תווים מיוחדים כגון סימני פיסוק.
בחברה אומרים כי האפליקציה רשמה בחודשים הראשונים להשקה הצלחה רבה, ואפשרה למשתמשים רבים לשפר את מהירות הכתיבה שלהם. היא ניתנת להורדה בגרסת ניסיון ובתשלום. בעתיד מתכוונת החברה להתרחב מעבר לשוק הפרטי ולפנות לחברות סלולר (יצרניות וספקיות) שישווקו מכשירים עם האפליקציה.
קהל יעד: מי שמעוניין לשפר את מהירות ההקלדה שלו
החברה: Dasur Pattern Recognition, שהוקמה ב־1984, מעסיקה 8 עובדים בירושלים
מודל עסקי: תשלום עבור רישיון שימוש באפליקציה
Mecanto: להאזין לספריית המוזיקה מכל מקום
צרכני מוזיקה מורידים ומאחסנים קובצי מוזיקה בהיקפים גדולים, ולעתים קרובות הם מפוזרים במחשבים שונים. השירות של מקנטו (Mecanto) מאפשר לסנכרן את כל התוכן המוזיקלי הזה לענן. במילים אחרות, מקנטו מאפשרת למשתמש לגשת לכל השירים שלו מהטלפון הסלולרי, מהמחשב ובעתיד גם מהטלוויזיה.
האפליקציה זמינה עבור מכשירי נוקיה באמצעות האובי סטור תמורת תשלום של 3 יורו, וגם לחלונות. בקרוב יושקו גרסאות לבלקברי, אייפון ווינדוס מובייל. נוסף על כך, התוכנה מכילה גם אינטגרציה עם רשתות חברתיות, שמאפשרת לשתף עם החברים את שם השיר שאותו שומעים באפליקציה.
מקנטו מתכננת לשווק את הפלטפורמה גם לחברות מסחריות, שיוכלו לספק באמצעותה שירותי מוזיקה מתקדמים. בין החברות שמקנטו נמצאת עמן במגע אפשר למנות ספקיות סלולריות, חברות תקליטים וחברות לוויין וכבלים. האחרונות יוכלו, למשל, ליצור ערוצי מוסיקה מיוחדים ולנגן שירים דרך הטלוויזיה.
קהל יעד: צרכני מוזיקה שמחזיקים אוסף גדול של קבצים
החברה: Mecanto, שהוקמה ב־2008, מעסיקה 8 עובדים בקיבוץ סער
מודל עסקי: האפליקציה ניתנת להורדה תמורת תשלום
להורדת האפליקציה מה-Ovi Store
eyeCall: לשלוט בסלולרי בעזרת תנועות ידיים בלבד
eyeCall היא אפליקציה שימושית ביותר הניתנת להורדה בתשלום מה-Ovi Store תמורת 3 יורו. לאחר ההתקנה היא מוטמעת במכשיר כאילו היתה שם תמיד, ומעניקה יכולות שליטה מיוחדת.
בעת הגעת השיחה, ניתן להשתיקה במהירות על ידי מחווה פשוטה של הנעת היד מול מצלמת המכשיר - דבר שימושי אם שוכחים להעביר את המכשיר למצב רטט. כמו כן, על ידי כיסוי הטלפון כולו באמצעות היד למשך כמה שניות תישלח הודעת SMS שהוכנה באפליקציה מראש, וכמובן תשתיק אותו מיד לפני כן.
חברת Eyesight הוקמה לפני חמש שנים מתוך חזון להפוך את האינטרקציה עם הטלפון הנייד לפשוטה ואינטואיטיבית, על ידי יצירת ממשק המופעל על מחוות יד. הצורה שהיא מתכוונת לעשות זאת היא על ידי טכנולוגיה שפיתחה, המאפשרת שליטה על טלפונים סלולריים ללא מגע. הטכנולוגיה הייחודית אינה מצריכה שינוי בחומרה ופועלת אך ורק ברמת התוכנה שרצה ברקע ומשתמשת במצלמת המכשיר הקולטת תנועות ומפענחת את משמעותן.
eyeCall היא האפליקציה הראשונה של Eyesight, המשווקת באופן מסחרי ועושה שימוש בטכנולוגיה זו. בעתיד מתכננים בחברה, נוסף ליצירת אפליקציות נוספות הניתנות להפעלה על ידי מחוות, גם למכור רישיונות לשימוש בטכנולוגיה לחברות שונות, ביניהם מפתחי משחקים המעוניינים בממשק מחוות, יצרני נגני מוזיקה, מכשירי ניווט, ספקיות ויצרניות סלולר ועוד.
קהל יעד: אנשים שאינם זמינים בסלולר לעתים קרובות
החברה: eyeSight, שהוקמה ב־2005, מונה 15 איש וממוקמת בהרצליה פיתוח
מודל עסקי: הורדת האפליקציה בתשלום
להורדת האפליקציה מה-Ovi Store
Zlango: להוסיף אייקונים להודעות SMS
זלנגו מציעה לספקיות הסלולר (בינתיים רק בחו"ל) שירות שבאמצעותו ניתן לשלב אייקונים שונים בהודעות SMS - ממש כמו האייקונים המוכרים מתוכנות המסרים המיידיים. האייקונים יכולים לבוא כתוספת להודעה או אפילו להחליף מילים קיימות. כאשר משתמש שולח הודעה עם אייקונים היא תופיע בדיוק באותה צורה שבה נשלחה, ללא תלות בסוג המכשיר או במפעילה הסלולרית שלו.
הכנסות החברה מגיעות ישירות מהמפעילים, על ידי מכירת רישיונות שימוש בשירות, ולאחר מכן מקבלת תמלוגים על כל הודעת זלנגו שנשלחת. המודל הכלכלי שלה אינו אחיד, ומשתנה מספקית לספקית בהתאם לאופן גביית התשלום שלהן עבור הודעות זלנגו.
זלנגו מספקת כיום את שירותיה לכ־30 מפעילים ברחבי העולם, בין השאר באיטליה, פורטוגל והונג קונג. השירות אינו פעיל כיום בישראל, אך צפוי להיכנס בהדרגה במהלך 2010.
זלנגו פועלת על מכשירי נוקיה באמצעות אפליקציה לסימביאן, ועל מאות מכשירים נוספים. כיום נמצאות בפיתוח גם גרסאות לאנדרואיד, לבלקברי ולסמארטפונים נוספים.
קהל יעד: ספקיות סלולר ברחבי העולם
חברה: זלנגו, שהוקמה ב־2006, מעסיקה 27 עובדים בתל אביב
מודל עסקי: רישיונות שימוש למפעילים סלולריים בתשלום, תגמולים עבור שליחת הודעות
WeFi: לאתר ולהתחבר לרשתות אלחוטיות
WeFi מהווה תחליף לחיבור לרשת האינטרנט הסלולרית. בחיבור הראשון לאפליקציה, WeFi מורידה את מאגר הנתונים הקיים של החברה הכולל מפה של רשתות אלחוטיות פתוחות ברדיוס נרחב (כל ישראל, למשל).
לאחר הורדת המפה, היישום יבצע מיפוי נוסף של הרשתות הפתוחות בעזרת משתמשי האפליקציה עצמם: WeFi רצה ברקע, מאתרת רשתות פתוחות הקרובות למיקומו של המשתמש ומוסיפה אותן למאגר הנתונים.
במקביל, הפעלת האפליקציה תאפשר למשתמשיה לאתר רשתות אלחוטיות פתוחות הנמצאות בקרבת מקום או במקומות אחרים בהתאם למפה. כאשר WeFi תזהה רשת כזאת, היא תתחבר אליה באופן אוטומטי.
האפליקציה ניתנת להורדה והפעלה ללא תשלום, ובחברה מקווים שמודל חינמי זה יאפשר ליצור אלטרנטיבה לרשת הסלולרית, שתהיה מהירה, חינמית ומבוססת על WiFi. בעתיד מתכננת החברה לשתף פעולה עם המפעילות הסלולריות ולאפשר להן להוריד עומסים מרשת ה־Data שלהן.
קהל יעד: משתמשי WiFi המחפשים אחר רשתות אינטרנט פתוחות וחינמיות
חברה: WeFi , שהוקמה ב־2006, מעסיקה 40 עובדים בתל אביב
מודל עסקי: בשלב זה - הפצה ושימוש ללא תשלום
לאתר החברה
להורדת האפליקציה מה-Ovi Store
Snap: שליטה ובקרה לארגוני הצלה
סנאפ היא שילוב של מערכת מבוססת רשת ואפליקציה סלולרית המיועדת לארגוני חירום כמו "איחוד הצלה" המונה 1,500 מתנדבים ברחבי הארץ ו"נטלי", חברה פרטית המעניקה שירותי רפואה דחופה.
האפליקציה משדרת את מיקומו של המכשיר באמצעות GPS, ומעדכנת בכך את הארגון הנעזר בה. בזמן אירוע, המוקד המטפל יכול לשלוח באמצעות המערכת הודעה לכל אנשי הצוות שהאפליקציה מותקנת על הסלולרי שלהם - ולקרוא להם להגיע למקום.
הקצאת ההודעות מתבצעת באופן אוטומטי על בסיס מיקום, ובמקרה חירום המתנדב הקרוב ביותר למקום מקבל קריאה למכשירו. הוא יכול לסרב לקריאה או להיענות לה, לשלוח למרכז הבקרה דיווחים מהדרך, לקבל הוראות ניווט למקום, למלא דו"חות אירוע דרך הטלפון ועוד.
קהל יעד: ארגוני הצלה התנדבותיים או ממשלתיים
חברה: NowForce, שנוסדה ב־2008, מונה 10 עובדים בירושלים
מודל עסקי: מכירת רישיונות שימוש באפליקציה
לאתר החברה
TuneWiki: נגן חברתי שמציג גם את מילות השיר
בבסיסה TuneWiki היא נגן מוזיקה, אך היא כוללת כמה פיצ'רים מיוחדים. הראשי שבהם מאפשר להציג את מילות השיר המתנגן על המסך ולסנכרן אותן עם השיר כך שיתחלפו בהתאם לקצב - קצת כמו קריוקי. מלבד זאת, אפשר לקבל פרטים נוספים על מבצע השיר והאלבום, לצפות בקליפים ביוטיוב ולשתף מוסיקה עם חברים בפייסבוק ובטוויטר.
האפליקציה מאפשרת גם האזנה לעשרות תחנות רדיו מקוונות מכל העולם דרך Shoutcast, ופרטי השיר ומילותיו מופיעים אף הם על המסך.
TuneWiki מכילה גם מאפיין קהילתי ומאפשרת להתחבר עם חשבון משתמש של השירות ליישום. כך אפשר לשתף את רשימת השירים ולעקוב אחר משתמשים אחרים של TuneWiki - ממש כמו בטוויטר. באמצעות GPS ניתן גם לאתר משתמשים נוספים ביישום, שמאזינים לאותו שיר או זמר וקרוב לוודאי טעמם המוסיקלי דומה לשלכם.
קהל יעד: חובבי מוזיקה
החברה: TuneWiki, שהוקמה ב־2007, מעסיקה 15 עובדים בישראל ובארה"ב
מודל עסקי: שילוב של הכנסות מפרסומות ומתמלוגים מהורדות של שירים
Fring: מסרים מיידיים ושיחות קוליות על גבי הרשת
את פרינג כמעט אין צורך להציג. מעטים הישראלים שברשותם טלפון סלולרי מתקדם וטרם התנסו באחת מגרסאותיה. בבסיסה, פרינג מתחברת לכמה חשבונות מסרים מיידיים, בהם המסנג'ר של מיקרוסופט, יאהו, וגם ל־ICQ, Google Talk וסקייפ - ומאפשרת לבצע בהם שיחות צ'אט. תכונה מתקדמת יותר מאפשרת לבצע שיחות VoIP עם משתמשי סקייפ ופרינג ואפילו שיחות וידיאו.
האפליקציה מכילה פיצ'רים רבים נוספים, למשל התחברות לטוויטר וניהול שיחות רגילות תוך החלפת חייגן הטלפון. כמו כן, ניתן להשתמש בסקייפ כדי לחייג לטלפונים קוויים בתעריפי SkypeOUT.
דרך נוספת שבה פרינג מסייעת להפוך את הסלולרי למכשיר VoIP היא על ידי התחברות לספק כמו Gizmo, A1 או VoipCheap וניהול שיחה באמצעותו, תוך שימוש באותו תעריף של הספקית. על כך מקבלת פרינג תמלוגים מחברות התקשורת.
קהל יעד: בעלי חשבונות מסרים מיידיים ומי שמעוניין לחסוך בחשבון הטלפון
חברה: Fring, שהוקמה ב־2006, מונה 40 עובדים ברמת גן
מודל עסקי: פרסומות בגרסה החינמית ותגמולים מספקיות