מלחמת עולם - גרסת גוגל
העימות האחרון והחריף בין גוגל לסין מוכיח דבר אחד: כשאין לך מה להפסיד, צא למלחמה
בימים אלה נמצאות במלחמה שתיים ממעצמות העל. מהצד האחד - סין, אחד הכוחות המדיניים והכלכליים החזקים שבנמצא; מהצד השני - גוגל, אולי הגורם החזק ביותר בעולם הטכנולוגיה, שכוחו והשפעתו עולים על אלה של מדינות רבות. והעילה למלחמה? לכאורה סוגיית זכויות האדם בסין. אבל בפועל הכל עניין של כסף. ובכל מה שקשור לסין, מדובר בהרבה כסף.
החזית נפתחה בשבוע שעבר בעקבות מתקפות מקוונות מצד גורמים בסין נגד חשבונות ג'ימייל של מתנגדי המשטר ופעילי זכויות אדם במדינה. בתגובה על "האלימות המקוונת" הודיעה גוגל שתפסיק לצנזר את תוצאות החיפוש בגרסה המקומית שלה בסין (בכתובת google.cn). זאת, בניגוד לתנאים שהציב הממשל הסיני לפעילות החברה במדינה. גוגל אף ציינה שייתכן שתיאלץ בסופו של דבר לסגור את משרדי החברה בסין.
אף שגוגל אמרה שבשבועות הקרובים תקיים דיונים עם הממשל הסיני כדי להגיע להסדר, עצם העובדה שהיא הכריזה על מהלכיה באופן פומבי - בניגוד לכללי הנימוס והחשאיות שמאפיינים את ההתנהלות שלה מול סין - מהווה מכה קשה לכבוד הסיני.
ואכן, סין סירבה להתגמש. דובר של משרד החוץ הסיני אמר השבוע: "חברות זרות חייבות לכבד את החוק הסיני, ולעמוד באחריות החברתית שנדרשת מהן. גוגל אינה יוצאת דופן".
גוגל, מצדה, הודיעה ביום שלישי על הקפאת ההשקה בסין של נקסוס 1, הטלפון הסלולרי החדש שלה. החברה אף פנתה לחבר קונגרס רפובליקני לצורך קידום הצעת חוק שתטיל סנקציות על חברות אמריקאיות שייכנעו לתכתיבים מסוימים של הממשל הסיני. וזו רק ההתחלה.
מרגע שנורתה יריית הפתיחה התעטפה גוגל באצטלה של הגנה על זכויות האדם בסין. לכאורה אין זה צעד מפתיע, שכן מוטו החברה הוא Don't be evil. אבל סין היא אחד השווקים בעלי הצמיחה המהירה בעולם, והמדינה נחשבת ליעד עסקי אטרקטיבי במיוחד. ואולם, למרות מאמצים אין ספור וכספים רבים שהשקיעה בארבע השנים האחרונות, גוגל לא הצליחה להדיח מצמרת מנועי החיפוש בסין את מנוע החיפוש של חברת baidu, שמכונה "גוגל הסינית". סין נותרה אחד המקומות היחידים בעולם שבו לא שולטת גוגל ביד רמה בתחום החיפוש.
משהבינה שהטקטיקה שנקטה עד עכשיו לא תצלח, פנתה גוגל לעימות עם ממשלת סין. במקרה הטוב (והלא סביר), הסינים ייכנעו לדרישות גוגל והחברה תזכה ליתרון תחרותי משמעותי ביותר. במקרה הרע (והלא סביר גם כן), היא תעזוב לחלוטין את השוק הסיני אך תשפר את תדמיתה, שנסדקה בשנים האחרונות. ובמקרה הסביר, הממשל הסיני יסכים לוויתורים קלים, וגוגל תזכה ליתרון תחרותי קל ולתדמית משופרת בהרבה.
בדרך תנסה גוגל גם לפגוע במתחרותיה האמריקאיות בשוק הסיני, יאהו ומיקרוסופט, ולהצר את צעדיהן; למטרה זו בדיוק נועדה הצעת החוק שבה היא תומכת. ואם מישהו עוד צריך הוכחה שהכל ביזנס בסיפור הזה, מספיק להיזכר שב־2006, כשרק החלה לפעול בשוק הסיני והיתה מלאת תקווה, גוגל התנגדה במרץ לאותה הצעת חוק, מחשש שזו תמנע את כניסתה לשוק המפתה והרווחי הזה.