תלונה נגד גוגל בגרמניה: תוצאות החיפוש פוגעות בעיתונים
ארגוני עיתונות גרמניים טוענים שתקצירי הידיעות המוצגים בתוצאות החיפוש בגוגל מהווים פגיעה בזכויות היוצרים שלהם. גוגל בתגובה: השימוש בתקציר דווקא מגדיל את החשיפה לאתרי העיתונים
התלונה מתבססת על נוהגה של גוגל להציג בתוצאות החיפוש, נוסף לקישור לידיעה שחיפש המשתמש, גם תקציר של הידיעה עצמה, הנשען על מילות החיפוש. התובעים טוענים שהשימוש במילים הללו ללא רשותם מהווה הפרה של זכויות היוצרים שלהם. גוגל טוענת בתגובה שהשימוש בתקציר מאפשר למשתמשים להגיע ביתר נוחות אל אתריהם של העיתונים.
אלא שאיגוד מדפיסי העיתונים בגרמניה סבור אחרת: דובר האיגוד אמר לניו יורק טיימס שבעוד שההכנסות המקוונות של כל עיתוני גרמניה מפרסום מגיעות לכמאה מיליון יורו, הכנסותיה של גוגל מפרסום בגרמניה מגיעות ל-1.2 מיליארד יורו. "גוגל אומרת שהיא שולחת אלינו תעבורה, אבל האמת היא שהיא מרוויחה מיליארדים, ואנחנו – כלום," אמר.
המו"לים מאשימים את גוגל, שמחזיקה בכ-80% מנתח השוק של החיפוש בגרמניה, כי היא מבצעת מניפולציה של תוצאות החיפוש לטובתה. פורמן אמר עוד כי האיגוד חש ש"אתרים מקודמים בתוצאות החיפוש של גוגל אם יש להם קשר עסקי איתה, ואנחנו יכולים להוכיח זאת".
פעולתה של גוגל באירופה נתקלת בהתנגדות נחרצת מצד העיתונים: באיטליה, פשטו הרשויות על משרדי גוגל בקיץ האחרון, לאחר שהתקבלה תלונה על פגיעה שלה בחוקי ההגבלים העסקיים; בבלגיה הוגשה נגדה תביעה, בדרישה שתפסיק לקשר לאתרי העיתונים במדינה, בטענה שהעיתונים עצמם אינם מרוויחים מכך; בדנמרק התאגדו העיתונים עצמאית והחליטו במשותף שלא לתת לגוגל גישה לתוכן שלהם. כתוצאה מכך, המשבר בשוק העיתונות האירופי מורגש פחות מאשר בזה האנגלו-אמריקאי – ומו"ל מוביל, רופרט מרדוק, הודיע כי הוא שוקל לנתק את כל אתריו מגוגל.