ברוכים הבאים לחנות של גוגל
החנות המקוונת שהקימה גוגל כדי למכור את נקסוס 1 מאפשרת לה להכות את אפל ואת ספקיות הסלולר איפה שכואב. אולם המכשיר, שבינתיים עוד אין לו תאריך השקה בישראל, אינו נושא בשורה טכנולוגית. הקלף המנצח של גוגל הוא לא סלולרי מהפכני, אלא חופש בחירה לצרכן
שתי חברות טכנולוגיה טובות במיוחד ביצירת באז לקראת מוצרים שהן משיקות: אפל וגוגל. אבל בעוד הראשונה עושה זאת באמצעות שמירה על שתיקה קפדנית, כמעט מטרידה, וליבוי שמועות, השנייה עושה זאת באמצעות הדלפות מדודות ומדויקות לגורמים המתאימים. התוצאה: כשגוגל הציגה שלשום (ג') בערב את נקסוס 1, הסמארטפון הראשון שיישא את הלוגו של ענקית הטכנולוגיה, אף פה לא נשמט בהפתעה. זאת מכיוון שהמכשיר עצמו כבר הגיע לידי עיתונאים ובלוגרים והוצג בהרחבה עוד לפני האירוע.
לכן, הבשורה האמיתית לא היתה הטלפון המדובר, אלא הקלף ששמרה גוגל בשרוול וחשפה רק במסיבת העיתונאים עצמה: נקסוס 1 יימכר ישירות על ידי גוגל, בחנות מקוונת שהקימה. החנות תכלול בעתיד עוד סמארטפונים, ותאפשר לבחור בין כמה ספקיות סלולר, כמו גם לקנותו במחיר מלא ללא התחייבות. נקסוס 1 כבר זמין לרכישה בארה"ב בחנות המקוונת, ובאביב הוא יושק גם באירופה. על פי הערכות, בשלב זה אין תוכנית להביא את המכשיר לישראל.
מכוונת לפגוע באפל
המהלך של גוגל הוא בבחינת מכה ישירה לאפל ולאייפון שלה. שתי החברות, שבעבר היו שותפות קרובות (מנכ"ל גוגל, אריק שמידט, אף שימש כדירקטור באפל עד הקיץ האחרון) נמצאות בעימות כבר יותר משנה, מאז ההכרזה על מערכת ההפעלה הסלולרית שלה, האנדרואיד. העובדה שגוגל משווקת סמראטפון הנושא את הלוגו שלה ונמכר בחנות המופעלת על ידיה מציבה אותה בשורה אחת עם אפל, שגם היא מוכרת את האייפון בחנות הרשת ובחנויות הרגילות שלה.
לא כדאי לאפל לזלזל במהלך. גוגל שמה את כל כובד משקלה מאחורי נקסוס 1 ועתידה לנקוט מהלכים כדי להביא אותו קרוב ככל האפשר לרמת ההצלחה של האייפון. גוגל מתכוונת לעשות זאת, בין השאר, באמצעות שימת דגש על הפתיחות של הנקסוס 1 ואפשרויות הבחירה שהוא מקנה. אם אפשר לרכוש את האייפון בארצות הברית רק דרך חוזה לספק אחד, גוגל תאפשר לרוכשי נקסוס 1 לבחור בין כמה ספקיות סלולר.
נוסף על כך, בניגוד למודל ה"גן הסגור" ומדיניות סינון היישומים הקפדנית בחנות האפליקציות של אפל, תבליט גוגל את המדיניות הפתוחה של האנדרואיד מרקט ואת מערכת ההפעלה הפתוחה של הסמארטפון שלה. יתרונות אלו, מקווים בחברה, יקרצו למשתמשים ולמפתחים כאחד ויפתו אותם לבחור בנקסוס 1 על פני האייפון והמתחרים האחרים.
לזכותה של אפל עומדת כרגע העובדה שהיא כבר זוכה לדריסת רגל משמעותית בשוק הסמארטפונים, שמכשירי האנדרואיד לא הצליחו עד כה לכרסם בה. כמו כן, הנקסוס 1 נחשב על ידי המבקרים שכבר התנסו בו למכשיר מוצלח פחות מהאייפון. בחודשים הקרובים תשיק אפל, ככל הנראה, דגם חדש של האייפון, שמן הסתם יעלה בביצועיו ובתכונותיו על הנוכחי ויקשה עוד יותר על גוגל לקדם את הסלולרי החדש שלה.
עוקפת את הספקיות
נפגעות נוספות מהמהלך עתידות להיות חברות הסלולר. אם עד היום נהגו החברות למכור ללקוחותיהן את המכשירים ישירות, בצמוד להתחייבות לתוכנית חודשית, בחנות המקוונת של גוגל התהליך צפוי להתהפך לחלוטין. הצרכן, שנכנס לאתר עם חשבון הגוגל שלו, בוחר קודם כל את מכשיר האנדרואיד שבו הוא מעוניין, ולאחר מכן את הדרך שבה הוא מעוניין לרכוש אותו: מספקית סלולרית או ממקור אחר. אם יעדיף לרכוש אותו מאחת הספקיות, יסתדרו אלו בשורה וכל שיהיה עליו לעשות הוא רק לבחור.
גוגל מחזירה בעצם את השליטה לא רק לידיו של הצרכן, אלא לידיהן של היצרניות, וחשוב מכך - לידיה שלה. אחד מהחסרונות הגדולים ביותר של מערכת ההפעלה של גוגל, האנדרואיד, שהלך והעמיק ככל שיצאו עוד ועוד מכשירים, הוא ריבוי הגרסאות. השינויים שהכניסו הספקיות במערכת ההפעלה, התמחור הלא אחיד וההגבלות הם רק כמה מהדברים שהגבילו את גוגל מלספק חוויית משתמש אולטימטיבית למשתמשיה.
כבדרך אגב, בלי שאף אחד שם לב, גוגל עושה ניסיון לטלטל את המודל הכלכלי בשוק הסלולר, אשר נשלט כיום במלואו על ידי הספקיות. אמנם גם חברות דוגמת אפל, פאלם ונוקיה מוכרות מכשירים ישירות ללקוחות, אך אף אחת מהן לא הלכה רחוק כמו גוגל. אם הציבור ישנה את הרגלי הצריכה שלו ויעדיף לרכוש את הטלפון הסלולרי שלו לא מהספקיות, הן עתידות לא רק לאבד נתחי הכנסות ניכרים, אלא לעבור עם שוק התקשורת כולו שינוי תפיסה מהותי שיביא להתמקדותן באספקת שירותי תקשורת באופן הטוב ביותר.
מהדקת אחיזה בצרכן
במשך השנים עשתה גוגל מאמצים כדי להרחיב את הידע שהיא אוספת על משתמשיה: היא השיקה שירות אימייל וקיבלה גישה לתכתובות הגולשים; שירות גוגל קול מאפשר לה לעקוב גם אחרי השיחות שהם מבצעים וה־SMS שהם שולחים; שירותי גוגל ניוז וגוגל ספרים מאפשרים לה לדעת מה הם קוראים - והרשימה עוד ארוכה.
ההתקדמות שלה בעולם הסלולר מעניינת אף היא: תחילה השיקה גוגל דפדפן, שסייע לה לצבור ידע מקסימלי על כל מה שהמשתמש עושה ברשת, לאחר מכן היא הכריזה על מערכת הפעלה מבוססת רשת במלואה, הנותנת לה שליטה מלאה על כל מה שהמשתמש עושה במחשב שלו, ועכשיו היא משיקה סמארטפון שסיסמתו היא לא אחרת מאשר "Web Meets Phone". ככל שתבלה יותר זמן ברשת, ככל שתשתמש יותר בשירותים של גוגל - כך היא תוכל לדעת עליך יותר, להתאים לך ביתר יעילות פרסומות וכך לגבות עליהן יותר כסף. פרסומות, למי ששכח, היו ונשארו מקור ההכנסה הכמעט בלעדי של גוגל.
"אנחנו רוצים לתת גישה מעולה לשירותי גוגל ואת חוויית הרשת הטובה ביותר. מכאן מודל הפרסום כבר ממריא... כל מי שגולש ל־Google.com הוא לקוח שלנו", אמר במסיבת העיתונאים אנדי רובין, מייסד אנדרואיד, והמחיש בדיוק את ההבדל שבין גוגל לבין כל חברה מסורתית שצוברת לקוחות באמצעות מכירת מוצרים.
לא מן הנמנע שהתהליך שגוגל מנסה להוביל כעת בתחום הסלולר יתרחש גם במחשב האישי. בסוף השנה היא עתידה להשיק את מערכת ההפעלה שלה, Chrome OS, השבוע דווח שהיא ו־HTC עומלות על פיתוח טאבלט (מחשב לוח) שיריץ אותה. לא מופרך אם כך לשער שלא רחוק היום שבו גוגל תמכור באינטרנט גם מחשב הנושא את הלוגו שלה.
במסיבת העיתונאים אמר מריו קוירוז, סגן נשיא פיתוח המוצרים בגוגל: "אנחנו רוצים ליצור חוויית משתמש פשוטה. הליך רכישה פשוט, חבילות שימוש פשוטות מהמפעילים, אספקה והפעלה ראשונה פשוטות ונטולות דאגות". ואין לנו שום סיבה לפקפק בו. לגוגל יש אינטרס ליצור חוויות פשוטות יותר, שכן אלו ימשכו משתמשים רבים יותר, אשר יספקו לה מידע רב יותר על הרגלי הגלישה והצריכה שלהם.