$
חדשות טכנולוגיה

הטכנולוגיות שיכבשו את העולם ב־2010

גוגל תזעזע את עולם הסלולר עם סמארטפון חדש, אפל תשיק מחשב לוח מהפכני, מסכי התלת־ממד יגיעו לסלון ומיקרוסופט תגרום לגיימרים לרקוד, לקפוץ ולנפנף בידיים מול הטלוויזיה: ככה תיראה 2010 בעולם הטכנולוגיה

כתבי כלכליסט 15:5730.12.09

גיימינג: מיקרוסופט תציג את התשובה ל־Wii של נינטנדו

 

השנה הקרובה עתידה להיות סוערת במיוחד בקרב יצרניות קונסולות המשחקים. לפני כשלוש שנים שינתה נינטנדו את חוקי המשחק בשוק עם ה־Wii ושלט התנועה החדשני שלו. ה־Wii, ששם הקוד שלו בזמן הפיתוח היה Revolution (מהפכה), נכנס לשוק בלב מלחמה עיקשת בין ה־Xbox360 של מיקרוסופט לבין PS3 של סוני. שם המשחק היה אז מהירות עיבוד ופירוט גרפי של המשחקים, אך נינטנדו הראתה לשתי המתחרות ולעולם כולו שהכיוון האמיתי הוא בממשק המשתמש. סוני ומיקרוסופט לא נשארו אדישות והחלו לעבוד על ממשקי משתמש חדשניים משל עצמם.

 

ביוני השנה הודיעו בסוני על "שרביט הקסמים" (Magic Wand) שלהם, שכמו שלט ה־Wii מייצג חפץ בעולם המשחק. מצלמת וידיאו מובנית מציגה את השחקן על המסך כשהוא חמוש בחרב או במחבט בייסבול למשל. אין ספק שמדובר בשיפור, אך לא במהפכה. הבשורה הגדולה עתידה להגיע דווקא ממיקרוסופט, המתכננת להשיק את "פרויקט נטאל" לקראת סוף 2010. ממשק המשתמש שהיא תציג יהווה קפיצת מדרגה המקבילה לזו שהציג ה־Wii.

 

הנטאל מורכב ממצלמה תלת־ממדית הסורקת את השטח שמול הטלוויזיה ועוקבת אחר התנועות, הבעות הפנים והדיבור של עד ארבעה משתמשים בו זמנית. כל חיוך, קפיצה או צעקה מתורגמים לפעולה של המשתמש בעולם הווירטואלי של המשחק. אם השלט של ה־Wii מאפשר הנפת חרב או מחבט בייסבול, עם הנטאל אפשר יהיה להרים רובה אל הכתף, לכדרר כדורסל וירטואלי או לקפוץ מעל מכשולים.

 

אך הפוטנציאל האמיתי של הטכנולוגיה, אם תוכיח עצמה בזירת המשחקים, היא היישום שלה עבור משתמשי מחשב ביתיים. כמו טום קרוז ב"דו"ח מיוחד", השילוב בין היכולת לזהות תנועה לבין טכנולוגיית המולטי־טאץ' של האייפון יאפשר מהפכה אמיתית באופן שבו אנחנו משתמשים במחשב. הפעם האחרונה שזה קרה היתה כאשר הוצג יצור מוזר בשם "עכבר", אי שם בשנות התשעים.

 

הדגמה של "פרויקט נטאל". עוקבת אחרי התנועות, הבעות הפנים והדיבור של המשתמש הדגמה של "פרויקט נטאל". עוקבת אחרי התנועות, הבעות הפנים והדיבור של המשתמש צילום: cc-by-nDevilTV

 

מחשבים: אפל תעורר את שוק הטאבלטים

 

מה מגיע עם מסך מגע צבעוני גדול (ובלי מקלדת) וממשק משתמש חדשני, מאפשר לנגן סרטים ומוזיקה באיכות מדהימה, לגלוש באינטרנט ולקרוא ספרים, שוקל חצי מנטבוק אך עולה פי שניים, וכולם רוצים שיהיה להם אחד כזה? כרגע, שום דבר.

 

אבל אם השמועות נכונות (ואסור לשכוח שהן צצות ומתבדות בקביעות כל כמה חודשים), בינואר עתידה אפל להשיק את מחשב הלוח (טאבלט) המיוחל שלה. לפי ההערכות, הטאבלט הזה יעשה לא רק את כל מה שמפורט למעלה - אלא גם יעיר לחיים את השוק הרדום ורב הפוטנציאל של מחשבי הלוח.

 

כמו שבעטה קדימה את עולם נגני המדיה עם האייפוד, וזעזעה את עולם הסמארטפונים עם האייפון, כך יכולה אפל להפוך את 2010 לשנת הטאבלטים. האופן שבו אנו צופים בווידיאו ובתמונות, גולשים באינטרנט, קוראים ספרים ומי יודע מה עוד יכול להשתנות דרסטית.

 

אפל אינה צפויה להישאר בזירה לבד. לפני כשלושה חודשים נחשף אב־טיפוס של טאבלט מבית מיקרוסופט המכונה Courier, שייחודו שני מסכי מגע הניצבים זה מול זה ושנסגר כמו ספר. גם חברות גדולות דוגמת HP או דל צפויות להשיק גרסאות חדשות של מחשבי הלוח שלהן שכבר נמצאים היום בשוק.

 

בידור ביתי: התלת־ממד יגיע מהמסך הגדול למסך הקטן

 

"אווטאר", סרטו היקר להחריד (237 מיליון דולר) של ג'יימס קמרון, שמבקרים רבים כבר הכתירו כ"מלחמת הכוכבים של המאה ה־21", נהפך להצלחה מסחרית וגרף עד כה כמה מאות מיליוני דולרים לכיסם של המפיקים והאולפנים. ההצלחה הגדולה היתה בשורה לא פחות טובה גם לחברות האלקטרוניקה. לקראת יציאת גרסת "אווטאר" על בלו ריי במהלך 2010 הן מקוות לנצל את המומנטום שיצר הסרט ולעודד את הצופה לשדרג את מערכת הצפייה הביתית שלו לכזו המאפשרת חוויית צפייה בתלת־ממד.

 

עד כה ניתן היה לצפות בשידורי תלת־ממד בטלוויזיות רגילות באמצעות משקפיים מיוחדים שיצרו אשליה תלת־ממדית. טכנולוגיות התלת־ממד החדשות מתוחכמות יותר ואינן ניתנות לשידור במסך רגיל. אחת מהן, הדומה לזו שבה נעשה שימוש ב"אווטאר", משדרת תמונות בזוויות שונות לכל עין, ומשקפיים מיוחדים מאפשרים ליצור את תחושת המרחב. טכנולוגיות אחרות ומתקדמות יותר, שעדיין אינן בשלות, אינן מצריכות משקפיים כלל.

 

בין הראשונות שהכריזו על טלוויזיות בטכנולוגיה החדשה היו סוני ופנסוניק, LG ו־JVC, שבשנה הבאה יחלו לשווק נוסף על מסכים גם מחשב נייד ונגן בלו ריי התומכים בשידורי תלת־ממד. בין השאר תוצג אפילו מצלמת תלת־ממד, גרסה מוקטנת של המצלמה שבה השתמשו בצילומי "אווטאר". עדיין לא ברור כמה יעלו הטלווזיות הללו, אך סביר להניח שבשלב הראשון המחירים לא יהיו שווים לכל כיס. למרות זאת, אם החברות ישיגו את מבוקשן ויצליחו להכניס את הטכנולוגיה לסלון, טלוויזיות בתלת־ממד ייהפכו ל־LCD של העשור הבא.

  

מערכת התלת ממד של סוני בתערוכת IFA בברלין. היצרניות בונות על ההצלחה של אווטאר מערכת התלת ממד של סוני בתערוכת IFA בברלין. היצרניות בונות על ההצלחה של אווטאר צילום: בלומברג

 

מערכות הפעלה: כרום OS תעביר את כל העבודה מהמחשב לרשת

 

מערכות ההפעלה למחשבים אישיים לא חוו חידושים טכנולוגיים הופכי עולמות בעשור האחרון. ממשקי המשתמש אמנם השתפרו, ומערכות ההפעלה מבצעות פעולות באופן מוצלח יותר, אך העקרונות נשארו זהים. ולראיה, חלונות XP, מערכת הפעלה מתחילת העשור, עדיין שולטת בשוק העולמי עם נתח של 60%.

 

אך בתוך פחות משנה התחום עומד לעבור את אחת המהפכות המשמעותיות בתולדותיו, כשלקראת סוף 2010 תשיק גוגל את Chrome OS, מערכת הפעלה מבוססת דפדפן. במקום מערכת הפעלה עתירת משאבים, היא תהיה מערכת קלה ורזה; במקום התקנת תוכנות על המחשב היא תאפשר יישומי רשת בלבד כמו גוגל דוקס; במקום אחסון מידע באופן מקומי, שמירת הנתונים והגישה אליהם תתבצע באמצעות שירותי ענן.

כרום של גוגל. יש לה מחיר כרום של גוגל. יש לה מחיר צילום: shutterstock

 

מדובר במערכת שיכולה לשנות את הדרך שבה אנו פועלים במחשב. המידע יהיה זמין מכל מחשב ומותאם לחשבון המשתמש; זמן התקנת תוכנות יתקצר לאפס; לא יהיה צורך לדאוג למקום בדיסק הקשיח או לחשוש מאובדן מידע בעקבות תקלה - כל המידע יאוחסן בבטחה בשרת מרוחק.

 

אבל יש לזה מחיר. המידע והפעולות שנבצע יהיו חשופים בפני גוגל שכנראה תשתמש בו כדי להציג פרסומות. גם החזון שלה אולי שאפתני מדי. יישומי הרשת עדיין לא שווים ביכולותיהם לתוכנות המותקנות על המחשב, רוחב הפס בבתים רבים עדיין קטן מדי ולא תמיד ניתן למצוא חיבור זמין לרשת.

 

אבל מדובר רק בסנונית ראשונה. גם מיקרוסופט, שבעשור האחרון שלטה בתחום מערכות ההפעלה, עובדת כמעט בחשאי על פרויקט דומה תחת השם Gazelle.

 

סלולרי: קרב הענקים בין גוגל לאפל יגיע לנקודת הרתיחה

 

שנת 2010 עתידה להיות שנה מכוננת בעולם הסמארטפונים בזכות השקות של שני מכשירים מבית היוצר של שתי ענקיות טכנולוגיה.

 

הנקסוס 1, שישוחרר לשוק בינואר, הוא הטלפון הראשון של גוגל היוצא תחת חסותה, ללא תיווך יצרנית כמו HTC או מוטורולה. גם המעורבות של ספקיות סלולר בשיווק הטלפון אינה מובנת מאליה: יש אמנם סבירות גבוהה שניתן יהיה לרכוש את המכשיר בארצות הברית דרך טי־מובייל ובסבסודה, אולם לפי פרסומים שונים גוגל תמכור אותו במקביל באופן עצמאי דרך האינטרנט.

 

נקסוס 1 הספיק כבר להצית את דמיונם וסקרנותם של רבים, ולקבל שבחים חסרי תקדים מיחידי הסגולה שזכו להשתמש בו. הרשת רוויה בימים אלו ספקולציות ושמועות: המכשיר יהיה מבוסס רשת וניתן יהיה לקיים בו שיחות באמצעות Google Voice בלבד, הוא יפעל ברשת ה־WiMax, ניתן יהיה להשיגו בהזמנה בלבד (כמו שאר שירותי גוגל בתחילתם), ועוד. אולם המסקנה היא תמיד אחת: גוגל עומדת לשנות את עולם הסלולר מהיסוד.

 

כמה חודשים לאחר מכן, בסביבות יוני, צפויה ההשקה של דגם האייפון החדש. כרגע כמעט שום דבר לא ידוע על המכשיר, מה שמעלה את השאלה אילו שפנים עומדת אפל לשלוף מהכובע. נכונה לה הפעם משימה קשה במיוחד: היא חייבת לחדש ולהפתיע כדי שהסמארטפון שלה ימשיך להיות רלבנטי גם אחרי נקסוס 1.

    

הנקסוס 1. גוגל עומדת לשנות את עולם הסלולר מהיסוד הנקסוס 1. גוגל עומדת לשנות את עולם הסלולר מהיסוד

 

גאדג'טים: הספרים האלקטרוניים יוכיחו שהם לא תופעה חולפת

 

בסוף השבוע פרסמה אמזון את נתוני המכירות של עונת החגים עם הפתעה: מספר הספרים הדיגיטליים שמכרה עלה לראשונה על מספר הספרים המודפסים.

 

הטענה שקוראי ספרים הם ציבור שמרני - שיעדיף לשמור על הפורמט הישן, בן המילניום ויותר, של הקודקס, ולא ימיר אותו בקובץ - התפוגגה. צעירים אולי קוראים פחות, אך אלה מהם שקוראים רוצים לעשות את זה עם קינדל. גם ההנחה שרוכשי הקינדל הם צעירים בלבד היא לאו דווקא נכונה: בדיקה דמוגרפית של רוכשי הקינדל העלתה תוצאה מפתיעה: הפלח הגדול ביותר שלהם (21.2%) הוא של בני 50 עד 59. הפלח השני בגודלו (19.1%) הוא של בני ה־40 פלוס. כלומר, אפשר לומר בזהירות שקוראי הספרים, לפחות בארצות הברית, מאמצים את הספר האלקטרוני. גם העובדה שבארנס אנד נובלס מכרו 60 אלף יחידות מהספר האלקטרוני שלהם, הנוק, ועדיין לא הצליחו לעמוד בביקוש, מעידה על כך.

 

2010 צפויה להיות שנה מכרעת: לאמזון יש יתרון מובהק בשוק, הן בשל ראשוניותו של הקינדל והן בשל ההיצע הנרחב שלה. אך בארנס אנד נובלס עשויים לצמצם אותו, משום שהיצע הספרים הדיגיטליים שלהם צפוי להיות גדול יותר. ומעל לכל מרחף הטאבלט של אפל. השמועות על אודותיו נראות מבוססות יותר מאי פעם. אם אפל תוציא מכשיר מהפכני במחיר סביר, היא עשויה לשנות באופן ניכר את התמונה בשוק.

 

הנוק (מימין) והקינדל. ראשוניות לעומת היצע הנוק (מימין) והקינדל. ראשוניות לעומת היצע צילום: בלומברג

 

רשתות חברתיות: הסלולר יראה לכולם איפה אתם

 

שירות המיקרו־בלוגינג הגדול בעולם, טוויטר, התחדש השנה בפיצ'רים רבים: רשימות, Retweet חדש, שיפור גרסת האתר לטלפונים סלולריים ועוד. אך השינוי המסקרן מכולם הוא פתיחת תכונת ה־Geotagging, המאפשרת לכל משתמש לצייץ בתוספת ציון המקום שממנו עשה זאת. מדובר בחידוש שפותח אפשרויות רבות בתחום, החל בקבלת המלצות על בתי עסק, מסעדות, מוסכים וחנויות בתוספת מיקומם בעיר וכלה בפיתוח יישומי סלולר המאתרים מצייצים שנמצאים בקרבת מקום.

 

כניסת תיוג המיקום לרשתות חברתיות אינה נחלתה של טוויטר בלבד. גם פייסבוק, גוגל, יאהו ומיקרוסופט בעניין, לצד שחקנים קטנים יותר, כמו Foursquare ו־Waze, שפעלו קודם לכן בשטח. נכון לעכשיו מדובר בעיקר במהלכים עסקיים. האחרונים שבהם היו רכישת Mixer Labs, המתמחה בתיוג מקום על ידי טוויטר, וניסיונה של גוגל לרכוש את Yelp, אתר המלצות חברתי על בתי עסק מקומיים בארה"ב.

 

מצדם של המשתמשים, לעומת זאת, מדובר רק בתחילתו של התהליך. מעטים מצייצים בטוויטר בתוספת מיקומם הנוכחי, שירות Google Latitude הוותיק עדיין מתקשה לצבור קהל משתמשים רחב, ו־Foursquare, על אף הבאז שזכתה לו, מונה כ־150 אלף משתמשים בלבד.

 

אך כמו עם טוויטר בשעתו - שאפשרה עדכוני סטטוס עוד לפני שפייסבוק הכניסה את העיסוק האובססיבי במעשיו של המשתמש למיינסטרים המקוון - גם שירותי ה-Geotagging זקוקים ל"פוש" קטן. וגם הפעם, נדמה שלאחר כניסתה הצפויה של הרשת החברתית הגדולה בעולם לתחום תיוג המיקום ב־2010, אף אחד כבר לא יזכור איך הסתדרנו בלי הטכנולוגיה הזו קודם לכן.

 

בהכנת הכתבה השתתפו: עומר כביר, שי ענבל, אבנר קשתן ויוסי גורביץ

בטל שלח
    לכל התגובות
    x