בדיקת "כלכליסט": איזו חנות אפליקציות מסוגלת לנצח את אפל
חנות היישומים לאייפון זכתה להצלחה אדירה בעולם. בעקבותיה החליטו כל הענקיות, מגוגל ומיקרוסופט ועד נוקיה ו־RIM, להסיר את הכפפות, וכל אחת מהן מנסה לבדל את עצמה עם קטלוג אפליקציות ייחודי. בינתיים נראה כי רק האנדרואיד מרקט של גוגל עושה זאת בהצלחה
חדש בטכנולוגי - ערוץ סמארט-אפ: אפליקציות, טיפים ועוד לסמארטפונים של נוקיה, בלקברי ואנדרואיד
טלפונים סלולריים נהפכו בשנים האחרונות למחשבים לכל דבר. עם חומרה חזקה יותר ועם יכולות גלישה משופרות, הם תופסים את מקומם של המחשבים הניידים. הטלפון החכם הממוצע כולל כיום דוא"ל, דפדפן, GPS, יומן, נגן מוזיקה ומצלמה. אך המהפכה האמיתית של הסמארטפונים טמונה באפליקציות שלהן: היישומים הקטנים שמאפשרים לגלוש בפייסבוק, לזהות שירים מהרדיו, לנגן על כלי נגינה ואפילו לתרגם בכי של תינוקות.
החנויות המקוונות שמהן המשתמשים מורידים בחינם או תמורת תשלום את האפליקציות הללו אל המכשירים הן גם הזירה המרכזית למאבק בין חברות ענק כמו אפל, גוגל, מיקרוסופט ונוקיה. שם הן מנסות לבדל את עצמן עם קטלוג אפליקציות ייחודי שמעניק למכשירים שהן מציעות ערך מוסף. למעשה, קשה למצוא בעולם אייפון, אנדרואיד או בלקברי זהים לחלוטין: המשתמשים מרכיבים באמצעות האפליקציות עולם תוכן שמותאם לטעמם.
כשאפל הקימה את אפסטור, חנות האפליקציות הראשונה, היא בכלל לא ציפתה שהחנות תניב לה רווחים. כיום היא מכניסה לה, לפי הערכות שונות, עשרות עד מאות מיליוני דולרים בשנה. המתחרות שצפו בהצלחה המסחררת רצו להיכנס אף הן למשחק. בזו אחר זו החלו לצוץ חנויות יישומים מתחרות, עם קטלוג אפליקציות משלהן, קהל יעד שונה ואופי ייחודי. עם נסיקת האנדרואיד וכניסת מתמודדים חדשים לזירה כמו נוקיה ובלקברי הגיע הזמן לבדוק: האם הן מסוגלות לתת פייט אמיתי לאפל?
החלוצה: אפסטור של אפל
בעת השקת האייפון, אפל לא שקלה לפתוח אותו ליישומים חיצוניים, אלא רק לאפליקציות רשת (Web Apps), הפועלות דרך הדפדפן של המכשיר. רק שנה מאוחר יותר, ב־2008, החליטה אפל לאפשר התקנת תוכנות צד שלישי על המכשיר. היא עשתה זאת באמצעות חנות אפליקציות מקוונת לאייפון ולאייפוד טאץ'. זוהי זירה מרכזית שאליה ניתן לגשת מהמכשיר עצמו (או מהאייטונז). היא מכילה מאגר אפליקציות המחולקות לקטגוריות, מדורגות לפי פופולריות וניתנות להורדה בלחיצה אחת. הקונספט היה ועודנו מהפכני, וזכה להצלחה עצומה. למעשה, כיום עומדת החנות במרכז הקמפיינים של אפל לקידום האייפון.
אך עם הזמן המשתמשים והמפתחים החלו להתלונן על הריכוזיות של אפל בכל הנוגע לאפליקציות. בניגוד לפלטפורמות אחרות, הדרך היחידה להתקין יישומים היא באמצעות האפסטור, וכל אפליקציה שמפתחים חיצוניים מעלים אליה חייבת לעבור את אישור אפל - תהליך שעלול לקחת בין שבועות לחודשים. אם האפליקציה נפסלת המפתח חייב לבצע את השינויים הנדרשים ממנו, אחרת לא יזכה לראות אותה מופיעה על מסך האייפון.
למאות המפתחים שקיבלו מכתב דחייה מאפל הצטרפה ביולי גם גוגל עם אפליקציית Google Voice. בימים אלו מתנהלת חקירה של ה־FCC, רשות התקשורת הפדרלית בארה"ב. זו בודקת חשד לפגיעה בתחרות מצד AT&T, המפעילה הבלעדית של האייפון בארה"ב, אשר הניאה את אפל כביכול מלאשר את האפליקציה.
למרות הכל חגגה האפסטור בשבוע שעבר 100 אלף אפליקציות בחנות. מצד שני, המספר האדיר של היישומים גורם לכך שמשתמשים רבים אינם מוצאים בחנות את הידיים, הרגליים ותוכנות ששוות הורדה. גם המפתחים מקוננים על כך שהם מתקשים להתבלט בין ים האפליקציות. בעקבות בעיה זו צצו עשרות אתרים ורשתות חברתיות שמבקשים לעשות סדר בבלגן ולהמליץ על יישומים איכותיים.
מאחורי הסיסמה "There's an app for that" וההכרזות על כך שחנות היישומים של אפל היא הגדולה בעולם, מתגלה אמת מרה על ידי אתרי ההמלצות: אותם 30 יישומים מככבים בהן שוב ושוב. לצד כל אפליקציות הטוויטר, כלים לעריכת תמונות, מילונים, ספרים ואין ספור משחקים מטופשים - האפסטור מכילה מספר סטנדרטי לחלוטין של יישומים ששווים הורדה. המבחר האדיר, זה שאפל כל כך מתגאה בו, רק מקשה על מציאתם. מצד שני, האפליקציות הטובות עולות עשרות מונים על האלטרנטיבות שנמצאות בחנויות המתחרות.
הכוכב העולה: אנדרואיד מרקט של גוגל
חנות האפליקציות של מערכת ההפעלה לסלולר של גוגל מתיימרת להיות האלטרנטיבה הפתוחה, החופשית וחסרת המגבלות לאפסטור. כל מה שקיים שם, באנדרואיד עושים אחרת. ראשית, אין תהליך אישור מייגע. כל מפתח יכול לפתוח חשבון מיוחד אצל גוגל, תמורת תשלום חד־פעמי של 25 דולר, ולשלוח אפליקציות כאוות נפשו. יישום במרקט יכול להחליף את עיצוב המקלדת הווירטואלית, לרוץ ברקע, לשלוח התראות, להיכנס לאינטרנט, להפיץ את המיקום הנוכחי של הטלפון ועוד.
כיוון שהאנדרואיד מרקט היא בבעלות גוגל, היא יכולה לשים בו כל אפליקציה סלולרית שהיא מפתחת. כיום קיימים במרקט כל היישומים של ענקית החיפוש, בהן גם כאלו שנפסלו על ידי אפל: Google Voice ו־Google Latitude, למשל. ההתפתחות האחרונה בזירת הסמארטפונים היא שירות הניווט של גוגל, שהושק למערכת ההפעלה החדשה של הפלטפורמה, אנדרואיד 2.0. זוהי תכונה ייחודית למכשירי אנדרואיד שרק מתווספת לאפליקציות וליישומים המגיעים עם המכשירים, כמו ג'ימייל, לוח השנה ו־Google Talk. כך נהפכה האנדרואיד, מערכת הפעלה פשוטה, חינמית ומבוססת לינוקס, לכלי ניגוח בקרב הענקים של אפל וגוגל.
הצעירה: Ovi Store של נוקיה
השקת חנות האפליקציות של נוקיה במאי השנה תחת מטריית ה־Ovi, קבוצת השירותים המקוונים שלה, לוותה בתקלות רבות והוגדרה על ידי אתרי הטכנולוגיה כקטסטרופה מוחלטת. קריסה של שרת החנות, באגים רבים ותקלות בהורדת יישומים הן רק חלק מהבעיות. טענות נוספות נשמעו גם על תוכן דל, חיפוש שאינו מניב תוצאות, היעדר תמונות מסך או תיאורים עבור יישומים וחוויית קנייה מתסכלת באופן כללי. חלק מהטענות הללו, למרבה הצער, נכונות גם כיום.
מבחינת תמיכה במכשירי החברה החנות מתאימה לכל סוגי הטלפונים, החל בטלפוניים "קלאסיים" שעבר זמנם, עבור במכשירי סליידר וכלה בדגמי מסך המגע החדשים. בעת הגישה לחנות דרך הטלפון, יישום ה־Ovi Store מזהה את המכשיר ומציג רק את האפליקציות הרלבנטיות עבורו. למשל, משחקים הדורשים מסך מגע לא יופיעו ב־E71, ויישומים עבור סימביאן לא יוצגו עבור טלפונים ישנים עם מערכת ההפעלה S40.
אך החולשה העיקרית של ה־Ovi Store היא מספר מועט של אפליקציות. בניגוד לאפל, גוגל ו־RIM, נוקיה טרם הצליחה לגייס חברות ומותגים ידועים לחנות היישומים שלה. רובה עדיין מורכב ממשחקים חינמיים של מפתחים עצמאיים או אפליקציות פשוטות, לא מלוטשות ובעלות מראה חובבני. עם זאת, יש לציין שנוקיה עומלת במרץ על שיפור החנות. בחצי השנה האחרונה היא הוציאה כמה עדכונים לתיקוני באגים, הוסיפה פיצ'רים והפכה את חוויית ההורדה לפשוטה ומהנה בהרבה מבתחילתה. כמו כן, החנות צוברת אט אט תאוצה וכמות האפליקציות גדלה בהתמדה. עדיין לא מדובר באפסטור, אך עושה רושם ש־Ovi Store של נוקיה בדרך הנכונה.
המחויטת: BlackBerry App World של RIM
חנות האפליקציות לבלקברי זמינה כיום ביותר מ־30 ארצות, בהן ארה"ב וקנדה ומדינות באירופה ודרום אמריקה. בישראל חנות האפליקציות אינה זמינה נכון להיום, אבל היא צפויה להגיע לארץ, על פי נציגות RIM בישראל, בתחילת 2010.
בחנות קיימות אפליקציות רבות בתשלום, אולם גם יישומים חינמיים רבים ברמה גבוהה. אפליקציות במחיר של עשרות דולרים אינן נדירות. למעשה, הסטטיסטיקות מלמדות כי המחיר הממוצע לאפליקציה ב־App World הוא פי שלושה מבאייפון ובאנדרואיד, מה שהופך אותה לחנות האפליקציות היקרה ביותר. כמעט מתבקש, כשמדובר במשתמשים בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע ובמכשיר שזוכה להצלחה בקרב המגזר העסקי - והעשיר. על אף המבחר הקטן יחסית, האפליקציות כולן מעוצבות בקפידה, מרשימות מאוד, והכי חשוב - מנצלות היטב את יכולות מכשירי הבלקברי.
המדשדשת: וינדוז מובייל מרקטפלייס של מיקרוסופט
מערכת ההפעלה לסלולרי, וינדוז מובייל, היתה אחת השחקניות החזקות בזירת הסמארטפונים בעשור הקודם. אולם עקב עליית כוחם של הבלקברי, האייפון והאנדרואיד שונו יחסי הכוחות והפלטפורמה הוותיקה נדחקה החוצה: מנתח שוק של 14% ב־2002 ל־9% ב־2009. בחודש שעבר התעוררה מיקרוסופט סוף סוף והשיקה את גרסה 6.5 של וינדוז מובייל, שכללה שיפורים מינוריים לממשק — וגם חנות אפליקציות חדשה.
ההשקה של המרקטפלייס לא הלחיצה יתר על המידה את המתחרות. יתר על כן, מבוכה רבה נרשמה במיקרוסופט לאחר שבשבוע הראשון נפרץ מנגנון האבטחה נגד פיראטיות של החנות וכמה האקרים הצליחו להעתיק אפליקציות ולהתקין אותן, ללא תשלום נוסף, במכשירים נוספים.
החנות מכילה כיום 400 יישומים בלבד וגם האפליקציות עצמן, למרבה הצער, חדגוניות למדי. לא ברור כמה מפתחי אפליקציות לווינדוז מובייל, שאותן ניתן להתקין גם ללא המרקטפלייס, ירצו להשקיע את דמי האירוח השנתיים (לפחות 99 דולר בשנה) בחנות שזמינה למכשירים עם ווינדוז מובייל 6.5 בלבד. נראה כי הצלחת המרקטפלייס קשורה קשר הדוק להצלחת מערכת ההפעלה שבה היא שוכנת, שאינה מצטיינת בגרסתה האחרונה בחדשנות יתר. לדוגמה, עדיין נדרש עט הצבעה מיושן כדי לתפעל את הדגמים עם מסך המגע.
מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר אמר לא מזמן בכנס של החברה שמיקרוסופט "פישלה חזק עם וינדוז מובייל". המרקטפלייס הוא הוכחה חיה לכך שברדמונד חייבים להתעורר, אחרת יאבדו במהירות גם את נתח השוק שעוד נותר להם. עם סטיילוס לא מנצחים מלחמה.
לעמוד סמארט-אפ