פרשנות: חלום הנוקיה הישראלית מתרחק
יצרניות ענק כמו מוטורולה ונוקיה יכולות להרשות לעצמן להוציא דגמים שייכשלו. לחברת סטארט-אפ כמו מודו אסור להיכשל אפילו פעם אחת
כשדב מורן השיק את מודו, החברה הגדירה את החלום שלה במילים שנהפכו למטבע לשון: "נוקיה ישראלית". אתמול החלום הזה התרחק ממנה עוד כברת דרך, כשנודע על פיטורי כ-120 מהעובדים בישראל.
למודו היה מזל גדול שהצליחה לגייס את מרבית הונה לאחר פרוץ המשבר הכלכלי בארצות הברית - סבב גיוס של כ־60 מיליון דולר באוקטובר, ועוד כ־20 מיליון דולר באפריל - אבל כשהיא לא הצליחה לתרגם את ההצלחה הזו להכנסות משמעותיות, הודיעו בעלי המניות כי לא יזרימו לה הון נוסף. מודו חתמה, אמנם, על הסכם עם לקוח קטן במזרח אסיה, וייתכן כי בקרוב מאוד תבצע השקה בברזיל, אך הדבר רחוק מהגשמת חלום הנוקיה הישראלית.
כדי לשרוד בעולם יצרניות הסלולר צריך, כנראה, הרבה מזל. יצרניות ענק כמו נוקיה ומוטורולה יכולות להרשות לעצמן להוציא לשוק דגמים שייכשלו (והדבר אכן קורה לא אחת). לחברות סטארט־אפ, בעיקר אם הן מגיעות מהמזרח התיכון, אסור להיכשל ולו פעם אחת, אלא אם הן מוכנות לשלם מחיר כבד. זו, כנראה, הסיבה לכך שבית הקברות של ההייטק הישראלי מלא בחברות סטארט־אפ שניסו להשיג דריסת רגל בעולם המכשירים הסלולריים, בחוסר הצלחה. מודו היא אמנם יוצאת דופן בהיקף ההון שגייסה, יותר מ־102 מיליון דולר, ובאדם שעומד מאחוריה, דב מורן, יזם בעל רקורד מוכח שחתום על אחד האקזיטים הבולטים בישראל - אבל היא ממש לא היחידה.
אחת הישראליות הראשונות בתחום, IXI מובייל, השיקה ב־2004 את המכשיר הסלולרי אוגו (Ogo). המכשיר, שקיבל את הכינוי "בלקברי לילדים", ביקש לפצל את החוויה הסלולרית למכשירים נפרדים, ולאפשר להורים לקנות לילדיהם טלפון משוכלל להעברת מסרונים, אבל שאי אפשר לשוחח בו. כדי לערוך שיחה נדרש היה לחבר אליו טלפון אחר בחיבור בלוטות'. כש־IXI הבינה את גודל הטעות שלה, היא הוציאה, רק ב־2007, גרסת אוגו שהיא טלפון סלולרי לכל דבר. זה היה מאוחר מדי: שנה לאחר מכן פוטרו כמחצית מ־150 עובדי החברה, שנמכרה במחיר הפסד לראנקום הישראלית.
קשה שלא להתייחס גם לאלפאסל, המיזם השאפתני של אמבלייז שהושק ב־2001 וביקש גם הוא לפתח טלפון מודולורי שכל מפעילה וכל משתמש יוכלו לעצב לעצמם. אלפאסל, שבמרוצת השנים נהפכה לאמבלייז מובייל, מעולם לא הצליחה ליצור לעצמה נתח שוק מהותי.
למודו יכול להיות גורל שונה. לטענת מקורות בתעשייה, יש לה הסכמים חתומים על הפצת מכשירי הדור הבא, ויש לה שורה של משקיעים בעלי כיס גדול ואורך נשימה. מוקדם מדי להספיד את מודו, אבל הדרך שבה תעבור את שנת החורף הקרובה תקבע את גורלה.