הסחורה וירטואלית, הרווח ממשי לחלוטין
שוק הטובין הווירטואליים - תוספים למשחקים מקוונים או מתנות ברשתות חברתיות - מגלגל חמישה מיליארד דולר ברחבי העולם. יצרני המשחקים מודים: אנו יוצרים מניפולציות כדי לעודד את הרכישה
טובין וירטואליים (virtual goods) הם מוצרים שקיימים רק בסביבה וירטואלית ואין להם קיום פיזי. בדרך כלל מדובר בסביבת משחק עצמאית או במסגרת רשת חברתית – ז'אנר שפורח לאחרונה, למרות נהלים בעייתיים מצד מפעילי המשחקים – ומטרתם של הטובין היא לקדם את מעמדו של השחקן. זירה נפוצה אחרת לטובין וירטואליים היא רשתות חברתיות, לדוגמה, המתנות הווירטואליות שניתן לשלוח לחברים בפייסבוק.
בדרך כלל, עלותם של המוצרים הווירטואליים למשתמש נמוכה מאוד – דולר אחד או דולרים בודדים. אבל החברות המוכרות אותם מציינות שהרווח השולי על המוצר, שדורש השקעה מינימלית בפיתוחו, קרוב ל-100%. חברת זינגה, יצרנית המשחקים הפופולריים בפייסבוק Farmville ו-Mafia Wars, מציינת שאף שרק 3% ממשתמשי המשחקים שלה רוכשים את המוצרים, הטובין הווירטואליים הכניסו לה ב-2009 יותר מ-100 מיליון דולר, רוב הכנסותיה בשנה זו. יצוין שבמשחק המוביל של זינגה, פארמוויל, משתתפים יותר מ-60 מיליון שחקנים.
יצרני המשחקים הודו בפני הניו יורק טיימס שהם יוצרים מניפולציות בחוקי המשחק כדי לעודד את הרכישה. למשל, Farmville הוא חינמי לחלוטין, וניתן לקבל בו טרקטורים ללא תשלום – אך הדלק שלהם מתמלא מחדש באיטיות רבה. ניתן לרכוש עוד דלק תמורת כמה פרוטות. מחירם הנמוך של הטובין הווירטואליים הוא אחד הגורמים העיקריים לרכישתם, עם זאת, לעתים קרובות הסכומים הללו מצטברים, והמשתמש מוציא על הטובין הווירטואליים סכום גדול משהיה מוציא על משחק ממשי.