סיכום חדשות האייפון: אפל נכנסת לשוק המפות
סוגרים שבוע: המספרים שמאחורי האפסטור; אפל קונה חברת מפות; וגם: איידיגיטל לוקחת חסות על הספר העברי הראשון לאייפון ואורנג' מספקת (בטעות) הצצה לפורטל הסלולרי שלה למכשיר
כל החדשות, כל המדריכים, כל הטיפים. עקבו אחרי אייפוניסט בטוויטר
אפל מכריזה בגאווה: עברנו את 2 מיליארד ההורדות באפסטור
בהודעה שהוציאה השבוע אפל לעיתונות, נכתב שחנות היישומים לאייפון (ולאייפוד טאצ'), חצתה השבוע את סף 2 מיליארד ההורדות. זאת, כאשר מיליארד מהן בוצעו רק בחמשת החודשים האחרונים. לשם ההשוואה, הזמן שלקח לאפסטור להגיע למיליארד הראשון היה לא פחות מתשעה חודשים – כמעט כפול מכך. הבלוג AppleInsider עושה חישוב: מאז השקתה, 445 יום לפני פרסום הידיעה, הורדו בממוצע 4.5 מיליון אפליקציות ביום. כמו כן, ב-80 הימים האחרונים המספר עלה ל-6.3 מיליון.
אז איזה אפליקציות הן השכיחות באפסטור? אתר Mobclix מספק את הסטטיסטיקות: הקטגוריה המובילה היא קטגוריית המשחקים, אשר יישומיה מהווים כ-19% מהאפסטור. אחריה "בידור" ו-"ספרים", אשר מונות 15% ו-12%, בהתאמה. "עזרים", "טיולים" ו"חינוך" מהוות כל אחת 6%, ו"עיון" 3.5%. שאר הקטגוריות, 16 במספר, משתרכות הרחק מאחור עם 2% או פחות. "מזג אוויר" היא הקטגוריה הדלה ביותר, עם חצי אחוז בלבד. 22.7% מהיישומים הם חינמיים, 77.3% בתשלום.
לדברי אפל, האפסטור מכילה יותר מ-85 אלף אפליקציות בסך הכל וחברים בה למעלה מ-125 אלף מפתחים.
אפל רכשה חברת מפות: תחליף את Google Maps?
מעשה שכך היה: בחודש יולי רכשה אפל את Placebase, חברת מפות קטנה אך שאפתנית, המתיימרת להתחרות ב-Google Maps ומכוונת את שירותיה אל הקהל העסקי. העדות היחידה לרכישה המוזרה הייתה טוויט של מנכ"ל Openplaces, חברת תיירות שעשתה שימוש במפותיה של Placebase. כמו כן, ממש מאותו יום הורד האתר של Placebase ושל Pushpin, שירות המפות החינמי של החברה - מהרשת.
בוידיאו זה ניתן לראות את ג'רון וולדמן, מנכ"ל Placebase, מדגים את יכולות Pushpin:
מאז אותו טוויט לא נחשף שום פרט נוסף על העסקה. עד אתמול: הכתב לענייני אפל של Computerworld החליט לבדוק את פרופיל הלינקדאין של וולדמן, וראה כי הוא שינה את רישום התפקיד שלו מ"מייסד Placebase" ל"מחלקת ה-Geo (מיקום) של אפל". חשוד מאוד, בעיקר מכיוון שעד אתמול לא הרבה ידעו שבכלל קיימת מחלקה כזו.
אז מסתבר ש-Placebase אכן נקנתה על ידי אפל. יתרה מכך, חבריה עובדים עכשיו עבור הענקית מקופרטינו. הגילוי החדש הוביל לחרושת שמועות והשערות ברשת, במהלכן הועלתה הסברה המעניינת כי אפל מעוניינת להפסיק להיות תלויה בשירות Google Maps עבור הצגת מפות באייפון, ובמקום זאת להשתמש במפות שלה עצמה.
אם ההשערה נכונה, אזי זהו הפיתרון לתעלומת דחיית האפליקציה של Google Latitude, שירות המיקום החברתי של גוגל. לנימוק הדחיה, השתמשה אפל בטיעון מגוחך, לפיו היא חוששת ש"המשתמשים יתבלבלו בין אפליקציית Latitude לבין יישום ה-Maps" במכשיר. במקום זאת, נאלצה גוגל לשחרר גרסת Web עלובה המותאמת לתצוגה בספארי לאייפון. הדבר קרה ממש באותו חודש בו אפל דחתה את אפליקציית Google Voice.
אורנג' משיקה (בטעות) את הפורטל הסלולרי שלה לאייפון
מספר בעלי אייפון אשר מנויים בחברת אורנג' קיבלו השבוע הודעת SMS מחברת הסלולר שלהם, ובה הם התבשרו כי ביכולתם להתקין פרופיל, קובץ התקנה לאייפון שמקורו אינו מהאפסטור - המקשר אותו אל הפורטל הסלולרי של החברה. מספר שעות לאחר מכן הקישור להורדת פרופיל הוסר מהאתר.
אם נתבסס על התמונות באשכול שנפתח בפורום IPSF, ניכר כי הפורטל הסלולרי של אורנג' עדיין לא מותאם לתצוגת המכשיר, וכרגע הוא מסתכם בעיקר בהתקנת אייקונים. עם זאת, הדבר מהווה הצצה נדירה לכיוון שאליו יילכו המפעילות הסלולריות, שירצו להמשיך ולספק ללקוחותיהן את התכנים שלהן למרות מגבלות אפל. ניתן לשער כי אורנג' לא תהיה היחידה שתשלח ללקוחותיה המחזיקים באייפון הודעות SMS בסגנון זה, בבוא העת.
ספר האייפון העברי הראשון יוצא לאור. איידיגיטל קופצת על המציאה
השבוע הושק בחנות איידיגיטל ספר האייפון הראשון בשפת הקודש. שמו הוא "אייפון אחד על אחד", והוא יימכר במדפי החנויות של זכיינית אפל. כותבו הוא זיו קיטרו, סופר ומרצה המומחה לענייני אפל. המדור קרא את הספר והתרשם לטובה מההסברים מאירי העיניים, התמונות המפורטות ורמת הכניסה לפרטים, אשר אינה מפספסת אף פונקציה במכשיר הפשוט-אך-המורכב הזה. ניכר כי הוא מיועד בעיקר למתחילים, אך גם משתמשי אייפון ותיקים יוכלו למצוא בו טריק או שניים שלא ידועים להם. השאלה היחידה היא, כמובן, עד כמה יהיה הספר רלוונטי לאורך זמן.
העובדה כי איידיגיטל מתנדבת לקחת חסות ולשווק ספר הדרכה לאייפון מעידה על רצונה ליצור זיקה בינה ובינו, ונכונותה להיכנס במלוא העוז גם לשוק המתהווה. זאת, בנוסף לשיווק גאדג'טים למכשיר ואף מכירת אייפונים בחנויותיה בעתיד. ללא ספק, אין שום סיבה שהזכיינית היחידה של אפל בישראל תדיר רגלה ממכרה הזהב הזה. עוד הוכחה לכך שבקרוב מאוד נוכל כולנו להיות עדים לקמפיין פרסום לאייפון תחת כל עת רענן.
קצרים
iReshet, היישום מבית "רשת" המאפשר צפיה בשידורי סדרות הטלוויזיה של הזכיינית - יצא השבוע בגרסה חדשה ומעודכנת, לראשונה מאז עלייתו לאפסטור לפני כחודש. כאן המקום לציין כי היישום אינו ניתן להורדה מהאפסטור הישראלי, אלא רק בזה של ארה"ב. כמו כן, היות ומחירו הוא 0.99, לא ניתן להורידו באמצעות יצירת משתמש ללא אמצעי תשלום, אלא רק באמצעות כרטיס אשראי המקושר לחשבון בנק בחו"ל. במילים אחרות, הוא אינו זמין עבור אזרחי ישראל.
ההתמקדות של "רשת" בישראלים בעלי אייפון המתגוררים בחו"ל תמוהה למדי, במיוחד לאחר שלפני מספר חודשים היא הודיעה בקול תרועה על היישום העתידי כמעט בכל כלי התקשורת בישראל.
המדור פנה ל"רשת" בשעות אחר הצהריים של יום חמישי ושאל את השאלה המתבקשת. בתגובה, מנהל הפיתוח העסקי של הזכיינית מסר כי החברה נמצאת בתהליכים מול אפל, לשם הפיכת האפליקציה לזמינה גם מהאפסטור הישראלי. הפרוצדורה תיקח, לדבריו, "שעות בודדות". נכון לשעת סגירת הכתבה הדבר טרם קרה, אולם ניתן להניח שמדובר בימים ספורים.
אפל הרחיבה את עמוד ה-Apps for Everything בפינת האייפון של האתר שלה. כעת ניתן למצוא בו רשימה מכובדת של אפליקציות המומלצות על ידי החברה. מדובר ללא ספק בסיוע נדיב לאנשים שפשוט לא יודעים להתמצא באפסטור אדיר המימדים, ועזרה במציאת יישומים ראויים מתוך ה-85 אלף שישנם.
(חזרה למדור אייפוניסט - iphonist.calcalist.co.il)
(ה-RSS, הטוויטר ועמוד הפייסבוק של אייפוניסט)