$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי: רוצים Wave? תעברו לכרום

גוגל תחייב גולשים שירצו להשתמש ב-Wave לעבור מאקספלורר לדפדפן שלה; כתב החצר של אפל ממשיך להסתבך; רוב קוראי אתרי החדשות בבריטניה לא ישלמו עבורם; ויאהו משיקה עמוד בית חדש, תוך כדי התפרצות נוספת של המנכ"לית שלה

יוסי גורביץ 12:4223.09.09

גוגל לא משחקת יפה, גרסה 7,432,817

 

גוגל חטפה אמש סנוקרת קשה – עסקת הספרים שלה, שבמסגרתה היתה שמה את טלפיה על נתח ניכר מכלל הספרים בעולם תמורת כמה בוטנים - הוקפאה והיא על סף טביעה. אבל מאחר שגוגל היא שפן האנרג'ייזר של עולם הטכנולוגיה – היא תמיד מרימה כמה פרויקטים במקביל, ורק מעטים שמים לב שרובם מתים כמו זבובים – היא שלפה אתמול (ג') עוד שפן מהשרוול.

 

גוגל הציעה למשתמשי אינטרנט אקספלורר – כלומר רוב המשתמשים ברשת – לזנוח את הדפדפן שלהם, אם הם רוצים להשתמש בפרויקט החדש והמסעיר שלה, Wave. משתמשי אקספלורר שרצו להשתתף בו גם הם, התבקשו לבחור בין התקנת תוסף של גוגל, Chrome Frame, שבפועל מריץ כרום על האקספלורר, או בין התקנת כרום (הדפדפן של גוגל), ספארי (של אפל) או פיירפוקס (של מוזילה).

פתיון למשתמשי אקספלורר: ווייב של גוגל פתיון למשתמשי אקספלורר: ווייב של גוגל

 

כפי שמציין הבלוג גיזמודו, מחלקות IT ברחבי העולם בכלל לא התלהבו מעצם הרעיון שהם יצטרכו לשדרג מאינטרנט אקספלורר 6, כך שהרעיון שעכשיו הם צריכים להתקין איזה תוסף של גוגל בכלל יתקבל שם בתרועות. ב-Mashable חושבים ש-Wave הוא הנשק החדש של גוגל במלחמת הדפדפנים. נזכיר שלאחרונה הודיעה גוגל שבכוונתה להכפיל את נתח השוק של כרום, שמדשדש כרגע באזור ה-2.8%, ושבעוד כשנה כרום אמור לשמש בסיס למערכת הפעלה שלמה.

 

"מעולם לא הגדרתי את עצמי כעיתונאי"

 

זה התירוץ האחרון של דייוויד פוג, עיתונאי הניו יורק טיימס שמצא את עצמו תחת אש לאחר שכתב ביקורת משבחת על מערכת ההפעלה החדשה של אפל בעיתונו, ובמקביל אמר לבלוג אחר שמדובר בערימת תקלות מהלכת. ולמה כתב פוג ביקורת משבחת כל כך על מוצר שהודה שיש בו פגמים? כי הוא מתפרנס ממנו. הוא כותב ספרי הדרכה למערכות ההפעלה של המק, והודה בשעתו לסטיב ג'ובס על 15 שנות פרנסה.

 

זה היה קצת יותר מדי בשביל עורכיו של פוג בניו יורק טיימס, ופוג נאלץ לצאת בהצהרה שמופיעה בכותרת. היא לוותה גם באמירה ש"אני לא כתב, לא למדתי בבית ספר לעיתונות". זה לא הפריע לפוג, כמסתבר, לתת הרצאות על עיתונות, כולל בפורומים נחשבים למדי.

 

אבל האמת היא שפוג הוא מטרה רכה מאוד. קל לרדת עליו, אבל הבעיה היא לא פוג אלא הענף כולו. עיתונות הופכת יותר ויותר למשהו שצעירים עושים לפני שהם מתפנים לעבוד ברצינות. פוג אמר שהוא כותב את הספרים "כדי שאוכל לשים אוכל על השולחן", והוא ככל הנראה צודק. כתיבת הספרים מכניסה לו הרבה יותר מהכתיבה העיתונאית. הוא גם רחוק מלהיות היחיד בתחום: במרירותו הוא מציין שמות של אחרים – וולט מוסברג, למשל, מתפרנס מכנסים שנציגי חברות משלמים 4,500 דולר כדי להשתתף בהם, ואחר כך הוא כותב עליהם ביקורות.

 

אז מה אפשר לעשות? כנראה ששום דבר. אם עורכיו של פוג יפטרו אותו, הם יקבלו כותבים מנוסים פחות, עם פחות גישה לדמויות מפתח בתעשייה. כנראה ששווה להם להחזיק אותו. מה צריך לעשות הקורא הנבון? לצאת מנקודת ההנחה הבסיסית שאף אחד לא כותב דברים סתם כך, ושלכל אחד יש אג'נדה. זה נכון תמיד.

 

מה גם שכל ענף החדשות נמצא כעת תחת פגיעה ישירה של הוריקן. מה שמביא אותנו ל....

 

חדשות בתשלום? לא, תודה

 

דיווחנו כאן לפני כחודש וחצי על קרב הבלימה הנואש של איל התקשורות המזדקן, רופרט מרדוק, כנגד מודל החדשות החינמי הפושה ברשת. הוא החל לגבות תשלום עבור קריאת הוול סטריט ג'ורנל באמצעות הסלולרי, והוא נמצא במגעים קרטליים-למחצה – למחצה, משום שהם לא הניבו בינתיים שום פעולה – שמטרתם לגרום לכל העיתונים הגדולים לדרוש תשלום עבור התוכן המקוון שלהם.

 

הבעיה של מרדוק היא שבניגוד לתוכן סלולרי, שאנשים התרגלו למשכן עבורו את הכליה שלהם ב-36 תשלומים שווים, על תוכן ברשת הם דווקא התרגלו שלא לשלם. 74% מהנשאלים בסקר בריטי עדכני אמרו שאם אתר החדשות החביב עליהם יהפוך לאתר בתשלום, הם פשוט יגלשו לאתר אחר. הגארדיאן מציין שבבריטניה, הגולשים תמיד יוכלו לפנות לאתר הבי.בי.סי כדי לצרוך חדשות, ומדובר באתר ממשלתי, שאין למרדוק כוח רב כלפיו.

 

גם אם יצליח מרדוק להקים קואליציה של העיתונים הגדולים בארה"ב, שכולם יציבו את התוכן שלהם מאחורי חומת אש (ונצא מנקודת הנחה שהרגולטורים הפעילים מאוד של ממשל אובמה לא ישימו לב), יש לו מעט מאוד השפעה על אתרי הטלוויזיה. שלא לדבר על סוכנויות הידיעות.

 

בקיצור, זה כנראה לא יקרה. מה שאומר שמשבר העיתונות יימשך, כי אף אחד עוד לא הצליח למצוא דרך לממן אותו ברשת בלי תשלום.

 

העצבים המרוטים של מנכ"לית יאהו

 

יאהו השיקה אתמול (ג') גרסה מחודשת של דף הבית שלה. הוא עדיין סובל מתופעת ה-horror vacui, אבל הפעם, טוענת החברה, הוא מותאם הרבה יותר לדרישותיו של המשתמש. נניח.

 

ביאהו טוענים שרוב משתמשי האתר עדיין נכנסים אליו דרך העמוד הראשי, ושהשינוי יגדיל את מספר המשתמשים - ובעקבות זאת את הכנסות האתר. המספרים המושמעים מרשימים למדי: ביאהו מדווחים על 580 מיליון משתמשים בחודש. מדובר בצעד החשוב הראשון של קרול בארץ, המנכ"לית שמונתה בינואר, אם לא מביאים בחשבון את מכירת מנוע החיפוש של החברה. דף הבית החדש ילווה במסע פרסום יקר להחריד: 100 מיליון דולר ברחבי העולם. נקווה שזה יחזיר את עצמו.

מנכ"לית יאהו קרול בארץ. נמאס לה מנכ"לית יאהו קרול בארץ. נמאס לה צילום: MCT

 

בארץ מתעקשת להפוך את יאהו לאתר תוכן, כמעט רק תוכן, ובהחלט ייתכן שהיא צודקת. הבעיה היא שיותר ויותר מתקבל הרושם שנמאס לה מכך שהחברה שלה הפכה לשק החבטות של התקשורת הטכנולוגית, ושהיא איננה מסוגלת לשלוט בעצמה. "למה אתם כל כך ציניים כלפינו?", שאלה בארץ, אחרי שאלה עוקצנית על השינוי האסטרטגי האחרון של יאהו, "למה אתם לא ציניים כלפי גוגל המז****נת? אם אתם לא אוהבים אותנו, פשוט עזבו אותנו במנוחה". אאוץ'.

 

קצרצרים

 

סוכנות נאס"א, שגם כך בצרות – ממשל אובמה דורש ממנה להסביר מה, בעצם, היא עושה והוא שוקל קיצוץ נרחב בתקציבה – היתה צריכה את זה כמו חור בראש. קבוצה של סטודנטים ב-MIT שיגרה לחלל לוויין פרימיטיבי, שבכל זאת הצליח לנפק תמונות לא רעות של כדור הארץ. השיטה פשוטה: בלון הליום שגורר קופסה ובתוכה סלולרי שמצלם כל חמש שניות ושולח נתוני GPS על מיקומו. העלות: 150 דולר.

 

במסגרת משחקי החתול והעכבר בין פאלם ואפל – פאלם מחברת את הסמארטפון שלה, ה-Pre, לאייטיונז בשטיק כזה או אחר, ואפל מוציאה עדכון לאייטיונז ומנתקת אותו – פנתה פאלם לארגון USB IF, שקובע תקנים לשימוש ב-USB, והתלוננה שאפל לא משחקת יפה. הארגון פסק שפאלם טועה, ושאם לא די בכך – דווקא השימוש שעושה פאלם עצמה הוא זה שעובר על הכללים. מפאלם נמסר שהם יחשבו על זה.

 

ונעבור לאייטם לא חדש. מאוד לא חדש. האייפון מצליח בהרבה דברים: הוא מחשב פאלם לא רע בכלל והוא מספק פרנסה לכותבי אפליקציות נפיחות. מצד שני, בתור טלפון – אתם יודעים, הדבר הזה שמקבל ומוציא שיחות – הוא כישלון. לכתבת אתר cnet נמאס לעבוד על עצמה, וזה מה שיצא. ולכל מי שמשלה את עצמו שמדובר בבעיה של AT&T בלבד, נזכיר שוב: אפל בחרה ב-AT&T כשותפה האסטרטגית שלה. ולנקודה הישראלית: קשה להניח שהרשת הסלולרית הישראלית תצליח להתמודד עם העומס של האייפון טוב יותר מ-AT&T.

 

"עונת החגים" בארצות הנצרות – שבעבר התחילה בחג ההודיה האמריקאי בסוף נובמבר, ושיאה בחג המולד בסוף דצמבר – מתחילה מוקדם יותר משנה לשנה. הסיבה, כמובן, היא צרכנית גרידא: הסוחרים גורפים סכומי עתק במהלך העונה. ובכל זאת, החנות הבריטית הרוד'ז קצת הגזימה: היא פתחה השבוע אתר הרשמות לפגישה עם הסנטה קלאוס שלה, שלושה חודשים מראש – והוא קרס תחת לחץ הקהל.

 

אמזון כבר מזמן לא מוכרת רק ספרים, אבל זה בכל זאת גורר הרמת גבה: בקרוב היא תתחיל לשווק מוצרי מזון טריים. בינתיים פועל השירות – Amazon Fresh - רק באזור סיאטל המורחב, כדי להמנע מהתפרסות-יתר שכבר הובילה לקריסה של מספר שירותים כאלו.

 

טוויטר אמנם שינה את תנאי השימוש שלו כדי שיאפשרו לו להציג פרסומות, אך אחד ממייסדי החברה, ביז סטון, אמר כי החברה לא תציג פרסומות בקרוב – על כל פנים, לא במה שנשאר מ-2009. עם זאת, סטון אמר כי החברה תאפשר שדרוגים בתשלום ללקוחות מסחריים, ככל הנראה עוד ב-2009.

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x