בלעדי: הצצה לג'ג'ה - אימפריית התקשורת השקטה מרעננה
ממרכז הפיתוח שלה ברעננה, מצליחה ג'ג'ה להתחרות בסקייפ על שוק ה־VoIP, בזכות התמקדות בחוויית המשתמש. עכשיו היא משיקה יחד עם הרשת החברתית טוויטר מודל חדש ומהפכני: שיחות חינם בזמן קצוב מראש
המבנה הישן שבו שוכנת ג'ג'ה, באזור התעשייה של רעננה, אינו נושא שום שלט. כמו חבורה סודית שפועלת במעבה האדמה, ג'ג'ה מעוניינת להישאר הרחק מהתודעה המקומית. מי שחולף בחוץ לא יודע שבפנים מסתתרת אחת החברות הצומחות ביותר בתקשורת העולמית, המשמשת צומת מרכזי לעשרות מיליוני דקות של שיחות טלפון בחודש, מכל העולם.
היקף התקשורת הזאת עשוי להתנפח בקצב אדיר, בקרוב מאוד, כשג'ג'ה תאפשר ללקוחות הרשת החברתית טוויטר לבצע שיחות טלפון ביניהם - ממכשירי הטלפון הרגילים שלהם. כמו המסרונים שניתן להעביר בטוויטר, המוגבלים ל־140 תווים, יוגבלו גם שיחות הטלפון ל־120 שניות בלבד, אך מספרן לא יוגבל. בשלב הראשון ייפתח השירות למספר מוגבל של מנויי בטא בארה"ב לבדה, אך בחודשים הקרובים הוא ייפתח למשתמשים מכל העולם.
"בעבורנו, זוהי תצוגת תכלית", אומר שוקי ברבש, סמנכ"ל הפיתוח של ג'ג'ה, בראיון ראשון של החברה לעיתון ישראלי. "בנינו את היישום על גבי הקוד הפתוח של טוויטר, חינם, כך שהחברות אינן קשורות בהסכם. אבל את היישום שבנינו חינם נוכל לבנות עבור כל אתר או רשת חברתית שתרצה שירות שכזה".
כדי לא להיות סקייפ, בג'ג'ה התמקדו בחוויה
אף על פי שעיקר פעילותה מתבצע מישראל, ג'ג'ה אינה חברה ישראלית: היא נוסדה באוסטריה על ידי רומן שרף ודניאל מטס, אבל בשלהי 2005, אחרי שקיבלה השקעה מקרן הון סיכון סקויה, החליט אחד השותפים הבכירים בסקויה, מייקל מוריץ (מי שהוביל את ההשקעה של הקרן בגוגל וביאהו), להפקיד את פעילות הפיתוח שלה בידי שותפו בישראל, חיים סדגר. יאיר גולדפינגר, מהוגי ICQ, הצטרף גם הוא להשקעה בחברה, והוא זה שהביא את עמיחי אורן, ידידו לספסל הלימודים, לעמוד בראש המרכז הישראלי.
ג'ג'ה מוכרת בעיקר כחברה שחיברה את מכשירי הטלפון המסורתיים לשיחות VoIP (העברת קול על רשת האינטרנט). להבדיל מסקייפ ומשירותים נוספים שמאפשרים שיחות טלפון באמצעות המחשב, ג'ג'ה ביקשה לשמר את חוויית השיחה המוכרת מהטלפון הביתי: את השיחה מזמינים באתר של ג'ג'ה באינטרנט, והשירות כבר דואג לחבר בין הטלפונים הרגילים של המשוחחים.
"היום יותר מ־15% מהטלפוניה בעולם עוברת על VoIP", אומר אורן. "אתה יכול להרים את הטלפון בבית, לחייג לארה"ב והשיחה תעבור על תשתית VoIP. זורם בזה המון כסף. כל תעשיית הטלקום העולמית עוברת לתשתיות VoIP: עלויות ההקמה והתפעול זולות, ואתה יכול להביא שירותים מתקדמים כמו אבטחת מידע או אנונימיות".
ג'ג'ה, כמובן, אינה החברה הראשונה שפועלת בשוק הזה: קדמה לה סקייפ, שזכתה להצלחה מרשימה ונרכשה על ידי eBay תמורת 2.6 מיליארד דולר. כשג'ג'ה גייסה את השקעתה הראשונה, בסוף 2005, היו לסקייפ כבר כ־75 מיליון מנויים פרטיים. כש־eBay הסירה את כפתור השיחה של ג'ג'ה מאתר הבית שלה, הבינו בג'ג'ה שכדי לצאת מהתדמית של כפילת־סקייפ, עליהם לשחק במגרש אחר - ופנו למגזר העסקי: ג'ג'ה פיתחה עבור חברות תקשורת גדולות מערכת המאפשרת לנהל שיחות VoIP הכוללות שירותי חיוב (בילינג) ושירותי ערך מוסף. הפריצה הגדולה של החברה נרשמה בסוף 2007, עם תחילת העבודה עם חברת הסלולר היפנית אי־מובייל. אחר כך באו חברות כמו match.com ו־eHarmony, ובמאי 2008 הכריזה גם ענקית האינטרנט יאהו כי ג'ג'ה תנהל את פלטפורמת ה־VoIP שלה - עסקה שהביאה את ג'ג'ה לעשרות מיליוני משתמשים חדשים והכניסה לקופתה מיליוני דולרים.
"כבודה של סקייפ במקומו מונח", אומר אורן. "היא היתה בשוק חמש שנים לפני שג'ג'ה באה לעולם, ועוד נרכשה בדרך. סקייפ היא חברה רווחית בתחום השיחות ממחשב למחשב, תחום שקשה להרוויח ממנו, לכן את מרבית רווחיה היא עושה משירותי השיחות שלה לטלפונים סלולריים או קוויים. היתרון של ג'ג'ה על פני סקייפ הוא בחוויית המשתמש: השיחה מנוהלת מהמחשב, אבל מתבצעת דרך הטלפון האישי, ואנחנו תחרותיים גם במחיר".
התכנון: להיות קומברס ואמדוקס של ה־VoIP
היום יש לחברה 15 מיליון מנויים פרטיים ב־122 מדינות, ועוד 15 מיליון משתמשים המאוגדים במנויים עסקיים. בשנה האחרונה צמחה החברה ב־700%, והכנסותיה עברו את רף ה־50 מיליון דולר, כאשר חלקן של המפעילות הסלולריות וספקיות החומרה עשויות לשלש את עצמן.
הפרס הגדול האחרון על הצמיחה הזו הגיע בחודש שעבר, כשג'ג'ה נהפכה לשותפה של מיקרוסופט באספקת שירותי טלפוניה לארגונים, ותתחרה ישירות בכל מפעיל תקשורת מקומי. שתי החברות יציעו יחד שירות לארגונים המנהל את כל השיחות היוצאות והנכנסות לטלפונים נייחים, סלולריים או שירותי מסנג'ר באמצעות שירות מבוסס ענן מחשוב, שיימכר בתוך חבילת מיקרוסופט OCS. ג'ג'ה היא רק אחת מארבע ספקיות שבאמצעותן תשווק מיקרוסופט את הטכנולוגיה, אך היא היחידה שתאפשר גם חיבור לטלפונים סלולריים. כמה ארגונים גדולים כבר בוחנים כעת את הטמעת המוצר שלה, שעשוי להיהפך למנוע הצמיחה העיקרי של החברה כבר בשנה הבאה.
כיום מעסיק מרכז הפיתוח של ג'ג'ה בישראל 65 עובדים. מישראל מנוהלות רוב פעילויות החברה - פיתוח, בקרת איכות, וכל פעולות התפעול: ניהול השיחות, בילינג, בינה עסקית, אבטחת מידע ואפילו בקרת רמאויות. שרתי החברה בישראל מטפלים בכל ההתנהלות מול ספקיות הטלקום הגדולות כמו AT&T (ספקית הטלקום הגדולה בארה"ב) ו־NTT (הגדולה ביפן), וספקיות נוספות ביפן ובסינגפור. במטה החברה בארה"ב מועסקים כיום רק שבעה עובדים בראשות המנכ"ל טרוור איליי.
ג'ג'ה חולמת כנראה להיות לא פחות מקומברס ואמדוקס בכפיפה אחת. היא כבר יכולה להציע לארגונים שירותי ניהול שיחות ולתפור אותם לפי דרישתן באין־ספור שירותים: בילינג, בינה עסקית, שיחות בהזמנה, שיחות ועידה, שיחה אנונימית, פרסומות בטלפון, ואפילו שירותי תרגום אונליין. כיום מגיע רוב ההכנסות מניהול שירותי טלפוניית VoIP עבור אתרי צ'אט. בשנה הבאה, כך מאמין אורן, תשלוט ג'ג'ה בכל הענף.
מצומצם, אבל חינם
שירות השיחות החדש של ג'ג'ה וטוויטר הוא הראשון שמגביל את זמן השיחה. כמו בהגבלת מספר התווים של טוויטר, גם להגבלת מספר הדקות יש היגיון כלכלי: צמצום נפח התקשורת והאחסון. טוויטר הוכיח שבעולם של הצפת מידע, הלקוח אוהב את הצמצום הכפוי: על פי חברת קומסקור, האתר מדורג במקום ה־42 ברשימת האתרים הפופולריים בארה"ב.
השירות הזה הוא אמנם חינמי, אך הדגמת היכולת הזאת תשרת את ג'ג'ה בעתיד: ג'ג'ה מיצבה את עצמה כספקית שרותי VoIP לאתרי שיחות, ובעתיד תספק באמצעות מיקרוסופט שירותי טלפוניה קוויים ואלחוטיים לארגונים של ממש.
השירות מושק בתזמון מצוין עבור טוויטר, שהכריזה על כוונתה להיהפך לחברה רווחית: ביז סטון, ממייסדי החברה, הודיע כי בקרוב תגבה טוויטר תשלום מחשבונות עסקיים, ותספק שירותי פרמיום שיאפשרו, למשל, לעקוב אחר אזכורי מותגים או לנהל את התקשורת עם הלקוחות. ג'ג'ה תהיה שם בשבילה, ובשביל כל אתר שיבקש שירות דומה. בתשלום כמובן.