פייפאל בדרך לישראל: מהפכה בסחר המקוון
קשה להיות היום סוחר מקוון בארץ: העמלות שגובים שירותי התשלומים האמריקאיים גבוהות מאוד, וגם החשדנות הישראלית הטיפוסית לא מעודדת את הסחר ברשת. נציגות ישראלית של פייפאל תשנה את המצב
זה לא נשמע מסעיר במיוחד, אבל הבשורה ששירות התשלומים המקוונים פייפאל (PayPal) מתכנן לפתוח בקרוב נציגות ישראלית טומנת בחובה פוטנציאל למהפכה בשוק האינטרנט המקומי, כזו שתצמיח פה זנב ארוך לתפארת. ענק התשלומים האמריקאי, שבבעלות אתר המכירות הפומביות eBay מתפקד כמתווך בין הבנקים וחברות האשראי לבין הגולשים, ומאפשר לבצע רכישות באתרי מסחר בלי לחשוף את פרטי האשראי: כל הנתונים נשמרים בפייפאל והוא גובה את הכסף ומעביר אותו למוכר. בנוסף אפשר לבצע העברות כספים (גם במזומן) במחשב או בסלולר.
זה כשנתיים שפייפאל מעניק שירות לישראלים ומאפשר לשלם בשקלים, אבל לא מתיר העברה לחשבון בנק ישראלי. גם העמלות גבוהות מאלה הנגבות מסוחרים אמריקאים, ועומדות על 3.4%-2.4% ועוד 1.20 שקלים לעסקה. גם השירות המתחרה מבית גוגל - Google Checkout - אינו מקל על הישראלים ומאפשר לשלם רק באמצעות כרטיס אשראי בינלאומי.
בקיצור, לא קל להיות סוחר ישראלי ברשת, והמתחרה הישראלית, וואלה Pay, לא פתרה את הבעיה. השירות שלה, שהושק במרץ 2006 בשילוב זירת המסחר וואלה Buy, אמור היה לספק מענה לשילוב eBay-PayPal והציע למוכרים ולקונים אמצעי תשלום נוח ומאובטח; תחילה רק בוואלה Buy, אחר כך בוואלה שופס ולבסוף גם באתרים חיצוניים.
בוואלה, דווח בעבר, תלו תקוות לא רק בסוחרי יד שנייה, אלא בבעלי עסקים קטנים ובינוניים, שנעדרים מן האינטרנט כמעט לגמרי. אבל הניסיון כשל: וואלה Buy נסגר בשבוע שעבר ונכון להיום רשומים לשירות התשלומים רק תריסר אתרי סחר (אפילו המתחרה האלמוני PayCard משתף פעולה עם יותר אתרים). ייתכן שהאשם הוא גובה העמלות בוואלה (2.25% מסכום החיוב ו-16.5% מע"מ, נוסף לעמלת משיכת כספים של 8.66 שקלים). אולי אלה הקשיים שמערימים חברות אשראי, בנקים ורגולטורים. ואולי הבעיה היא חוסר האמון של הצרכן הישראלי.
כך או כך, הרִיק הזה עיכב את היווצרותה של מערכת אקולוגית בריאה של סחר: ברשת הישראלית אין רשתות קמעוניות גדולות, יש מעט חנויות מקוונות מענפים שונים (שוק המחשבים הוא היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל), ורק קומץ עצמאים מתחומי העיצוב, הפיתוח או התוכן.
זו שממה שתפרח הודות לפייפאל שוודאי תשקיע גם בחינוך מחדש של הגולשים החשדנים. ולכן כניסתן העתידית של פייפאל ואיביי לישראל (האחרונה מבצעת ניסויים על גרסה עברית של האתר) לא צריכה להפחיד את אתרי הלוחות; WinWin, הומלס ויד 2 יכולים לקחת דוגמה מלוח המודעות קרייגליסט, המשגשג בארה"ב. היחידות שצריכות לחשוש הן זירות מסחר, כמו וואלה שופס, אולסייל, P1000 או Getit. בתי הכלבו המקוונים הללו הם שעלולים לאבד לקוחות.