בצד החדשות: הצרות הלא צפויות של HP
מכירות הדיו צוללות, הסתייגות חדשה מעסקת הספרים של גוגל, מל"טים משחקים עכשיו תפקיד גם במלחמת התעמולה, והעיתון של האיימיש דווקא סוחב
המשבר הכלכלי, כידוע, גורם לחברות לקצץ בכל מה שאפשר ולפעמים גם במה שאי אפשר. התוצאה היא שחברת HP, מיצרניות המדפסות המובילות בעולם, מוצאת את עצמה במשבר משלה.
כי האינסטינקט הראשוני של החברות הוא לקצץ בהדפסת מסמכים – פחות נייר והרבה פחות מכך דיו יקר. העובדים מתבקשים להשגיח שלא יהיה בזבוז, ומומרצים לעשות שימוש מקסימלי במיילים או בהודעות סלולר. יתר על כן, מספר המפוטרים הגבוה אומר, בין השאר, שיש הרבה פחות עובדים שמדפיסים. בעבר, היתה הסכמה בשתיקה ברבות מהחברות הגדולות להתעלם מכך שהעובדים מדפיסים פה ושם משהו לעצמם על חשבון העבודה; ברוב המקומות היא כבר לא קיימת.
HP מיהרה להרגיש את התוצאה: ברבעון האחרון, נפלו מכירות המדפסות שלה ב-23%, ומכירות ציוד המשרד – שדיו הוא חלק מרכזי בהן – נפלו ב-13%. לפני כ-20 שנה דיברו בערגה על "המשרד נטול הנייר". ואף על פי שהתמהמה, הוא מגיע. אלא שכמו כל מהפכה, יש גם לזו יש קורבנות.
עצרו את ההפקה, אני רוצה לרדת
עסקת הספרים היתומים של גוגל לא מפסיקה לרדת מהכותרות: פרופסורים מאוניברסיטת קליפורניה יצאו כנגדה השבוע – וזו היתה בין האוניברסיטאות שתמכו בפרויקט – ועכשיו מועלות טענות חדשות נגד העסקה.
תקציר מהיר: מדובר באחד הפרויקטים השאפתניים של גוגל. ב-2003 החלה גוגל, באופן חד צדדי, לסרוק מיליוני ספרים. לקח למו"לים כמה זמן להבין מה קרה, אבל ב-2005 הם הגישו נגדה תביעת ענק על הפרת זכויות יוצרים. ב-2007, הגיעה גוגל להסכם עם התובעים – ותמורת סכום מגוחך של 125 מיליונים, היא תקבל את הזכויות על כל הספרים שסרקה. היא גם תוכל למכור אותם. העסקה טרם אושרה על ידי בתי המשפט, וניתן עדיין להגיש הסתייגויות.
האיחוד האירופי כבר החל לחקור את העסקה, וגם בארה"ב בוחן אותה הממשל בעניין. הבעיה העיקרית היא מה שמכונה "ספרים יתומים" – כאלו שעדיין יש עליהם זכויות יוצרים אבל בעליהם לא ידועים או לא זמינים. משמעותה של העסקה היא שהספרים האלה עוברים בפועל לרשותה של גוגל. פרופ' ג'יימס גרימלמן מאוניברסיטת ניו יורק, שחוקר את הנושא – ויש לציין שהמחקר ממומן בחלקו על ידי מיקרוסופט – הגיש הסתייגות לבית המשפט, וציין שחלק מההסכם הוא שמהרגע שהפרויקט יעלה לאוויר, כל אדם אחר שינסה לסרוק את אחד הספרים ה"יתומים" יהיה חשוף לתביעה כבדה מצד גוגל. לדבריו, הדבר הופך את גוגל למונופול בתחום הספרים.
טענה חדשנית שהועלתה השבוע היא שההסכם בין גוגל וגילדת הסופרים הוא שימוש לרעה בתביעה ייצוגית. הגילדה וגוגל, אומר עורך הדין סקוט גאנט בהסתייגותו, "מנסות לדחוף את העסקה לגרונו של ציבור הסופרים, שרובו כלל לא מודע לה".
לטענתו של גאנט, הגילדה פועלת בחוסר תום לב: אילו אכן רצתה להגן על הסופרים, הצעד הנכון היה לאלץ את גוגל לכרות הסכם עם כל סופר וסופר שאת יצירותיו סרקה. ההסכם אמנם מחייב את גוגל לנקוט צעדים כדי לקבל את אישור המחברים, אך לדבריו של גאנט הליך של תביעה ייצוגית איננו ההליך המתאים לכך – ועל כן יש לבטל את העסקה ולשלוח את גוגל לחפש את הכותבים.
מל"טים בשירות התעמולה
רובוטים מוטסים – מז"לטים, שמתמקדים בזיהוי מטרות ואיסוף מודיעין, ומל"טים, שנושאים עליהם גם חימוש – ממלאים יותר ויותר תפקידים בשדה הקרב המודרני. הם מהווים את רוב הגיחות שמבצע חיל האוויר האמריקני באפגניסטן, למשל, והם ביצעו את רוב הגיחות של חיל האוויר הישראלי במהלך מלחמת לבנון השניה.
עכשיו מקבלים המל"טים תפקיד חדש: תעמולה. יותקנו עליהם רמקולים חדישים ומיוחדים, ומעתה הם יוכלו להטריד את האויב לא רק בטילים, אלא גם בהטפות מוסר, קריאה לכניעה, מוזיקה מזעזעת ושאר האמצעים שלא השתנו הרבה מאז ימי היטלר וסטאלין. למה שאיזה איש טאליבן יאזין לתעמולה שמגיעה אליו מכלי טיס של האויב – לפנטגון פתרונות. הנחמה היחידה היא שאם המל"טים האלה יפספסו, לפחות הם לא ירימו איזו חתונה תמימה בסערה השמימה.
עיתונות שאינה במשבר
התשובות שהגיעו מהקהל היו חד משמעיות: רוב מוחץ התנגד להקמתה של מהדורה מקוונת לעיתון שלהם. רבים מהמגיבים איימו לבטל את המנוי. עגלות עמוסות בדואר עוין הגיעו למשרדו של העורך, קית' ראטבון, שאמר "הם מדברים בעוצמה. שוטה אהיה, אם לא אתן דעתי לכך".
העיתון הוא The Budget, שבועון, וייחודו בכך שהוא משמש כלי התקשורת העיקרי של קהילת האיימיש, קבוצה של נוצרים קנאים שהחליטה במוצהר להשאר במאה ה-18. הם ממעטים ככל האפשר להשתמש בטכנולוגיה מודרנית, ובחלק ניכר מישוביהם – האיימיש מונים כ-227,000 ברחבי ארצות הברית – אין כלל חשמל. כ-20,000 אלף מבני הקהילה מנויים על הבאדג'ט, שיוצא בקביעות מזה 119 שנים.
בסופו של דבר, הועלתה מהדורה מקוונת מצומצמת מאד, שמעלה רק חדשות מקומיות קצרצרות. הסיבה העיקרית לכך שהאיימיש התנגדו בתוקף כה רב להקמת האתר היתה חששם של המנויים שהסיפורים באתר, שיהיו זמינים לכל, יהפכו אותם למושא ללעג. בני הכת סובלים גם כך מהצקות ניכרות מצד מי שהם מכנים "האנגלים" – האיימיש הם גרמנים-שווייצרים במקורם.
המשבר הכלכלי פסח, כמסתבר, על הבאדג'ט, שממשיך לגבות דמי מנוי של 42 דולרים בשנה, ומתכוון להרחיב את הצוות שלו בקרוב. הפרסומות מגיעות בעיקר מאנשי עסקים שהם איימיש בעצמם, ושאין להם כל כוונה לפרסם ברשת. הדבר המטריד את ראטבון יותר מכל הוא איחור בהגעת הגליונות ללקוחות: "הבאדג'ט", הוא אומר, "הוא האינטרנט של האיימיש".