פחות תאונות, פחות דלק
ETV מאפשרת הארכת טווח לרכב היברידי; Green Road מסייעים בהפחתת תאונות רכב בבריטניה וארה"ב
ETV Motors
מוצר מרכזי: מאריך טווח ומצבר לרכב היברידי
שנת הקמה: 2008
מייסדים: ד"ר אריה מיטב
מספר עובדים: 12
גיוסים עד כה: 12 מיליון דולר
משקיעים בולטים: קרן קווארקס ו־21 ונצ'רס
בזמן שמנכ"ל בטר־פלייס שי אגסי הופיע על שערי אין־ספור מגזינים תוך שהוא חותם על עשרות חוזי פריסת תחנות טעינה לסוללות חשמליות לרכב, פיתחה חברת הסטארט־אפ הישראלי ETV מוטורס בחשאי מכלול לרכב הכולל מאריך טווח, שהוא מעין מנוע סילון ודינמו הטוען מצבר. בעוד שמנוע היברידי הקיים כיום בכלי רכב כמו טויוטה פריוס יכול לנסוע עד 50 ק"מ ללא טעינה, מאפשר מאריך הטווח של ETV לנוע למרחקים ארוכים יותר.
את הרעיון הגה ד"ר אריה מיטב, מראשוני תעשיית מצברי הליתיום בישראל ובעולם, יוצא תדיראן בטריות וסופר־כבלים. חברות נוספות צצו עם פתרון דומה, בהן הודורה ומאגנה, שאף רכשה את יצרנית הרכב האירופית אופל, ואפילו ג'נרל מוטורס הקורסת. אבל ב־ETV טוענים שהמכלול שלהם ידידותי יותר לסביבה, רועש פחות ורועד הרבה פחות. המערכת הייחודית כוללת טכנולוגיה המבוססת על כימיה חדשנית, קריסטלוגרפיה וציפויים ננו־טכנולוגיים.
ב־ETV רוצים ללכת על גדול. כרגע הם מדברים רק על פיתוח ומתן רישוי ליצרניות רכב גדולות, אבל ייתכן שיבקשו לייצר את הרכיבים בעצמם בשנה הבאה בהשקעה של מיליוני דולרים רבים. פוטנציאל השוק מורה על 3 מיליארד כלי רכב בתוך כ־20 שנה, לעומת 800 מיליון בלבד כיום. החברה מתמקדת בשוק כלי הרכב הגדולים, ג'יפים, משאיות וכלי רכב מסחריים, שיתפסו כ־50% מהשוק שיגלגל כ־30 מיליארד דולר בתוך 20 שנה.
ההבטחה: המכלול של ETV כבר מותקן על רכב ניסוי מסוג טויוטה פריוס, עם מצבר המאפשר לו לנסוע כ־60 ק"מ ללא טעינה. בתוך שנתיים אמורה החברה להשיק סוללה ומנוע סילוני שיאפשרו לרכב לנסוע ללא צורך בטעינה בכל כמה עשרות קילומטרים.
Green Road
מוצר מרכזי: מיני מחשב שנותן משוב לנהג
שנת הקמה: 2003
מייסדים: הוד פליישמן ועופר רז
מספר עובדים: 60
גיוסים עד כה: 35 מיליון דולר
משקיעים בולטים: הקרנות בנצ'מרק אנגליה, בנצ'מרק ישראל
עופר רז והוד פליישמן לא תיארו לעצמם איזו דרך תעשה החברה שהקימו בדירה קטנה בירושלים. רז, מהמהנדסים הראשונים בענקית האבטחה צ'ק פוינט, ומראשוני רלג'נס הישראלית שנמכרה ל־AOL, ופליישמן, מעצב תעשייתי שאחראי לעיצוב מסיכות האב"כ החדשות, הכירו בבצלאל במגמה לעיצוב תעשייתי. הרעיון שעל בסיסו הוקמה החברה היה לפתח תוכנה שתזהה מראש נהגים מסוכנים. רק לאחר סיום פיתוח מערכת התוכנה, בתמיכתה של עמותת אור ירוק, הגיעו השניים למסקנה שהמשוב לנהג חשוב לא פחות ושבאמצעותו אפשר גם לחסוך באנרגיה.
באמצעות המחשב הקטן שפיתחו השניים לציי רכב ולהורים של נהגים צעירים הם הצליחו להוריד בשיעור של כ־43% את מספר תאונות הדרכים שבהן נהגים מעורבים ולהעלות את החיסכון בדלק בכ־10%. ציי רכב בעולם סובלים כיום משיעור תאונות הגבוה פי ארבעה ולהוצאות דלק הגבוהות ב־10% ממכוניות שאינן שייכות לצי רכב. המחשב קורא ומזהה את תמרוני הנהג: בלימות, עקיפות, מעבר נתיבים, וזאת על סמך כוח הג'י המופעל עליו. המשוב על הנהיגה נשלח ישירות לכתובת דואר אלקטרוני או באמצעות SMS.
כיום מחשבי החברה נמצאים בכ־80 ציי רכב באנגליה ובארה"ב. עד כה הצטרפו למעגל הלקוחות של גרין רואד משרד ההגנה הבריטי, טי־מובייל אנגליה, ארגון הגג של המסיעים באנגליה, ארגון AAA בארה"ב, וריידר, ענקית ההובלה האמריקאית. כולם החזירו את ההשקעה בתוך שלושה חודשים - בעיקר בזכות הפחתה דרמטית (43%) במספר התאונות.
ענקיות ביטוח בריטיות כגון אדמירל או בלמונד הבריטיות נותנות כבר היום הנחות של עד 25% בביטוח לנהגים לא מסוכנים או מצרפות אליהן מבוטחים חדשים בהנחה תמורת שימוש בקופסה של החברה. פליישמן ורז רואים במודל הזה את הפוטנציאל הגדול ביותר: באמצעות שיתוף פעולה עם רשויות מקומיות, עם חברות ביטוח וממשלות אפשר יהיה לתמרץ שימוש במערכת תמורת הנחה. הדבר אמנם יאפשר לאח הגדול דריסת רגל בתוך המכונית שלנו, אבל כולם גם מרוויחים.
בגרין רואד, לא רק השם ירוק, אלא גם חשבון הבנק: החברה גייסה בחודש שעבר 15 מיליון דולר בסבב גיוס שלישי, והיקפי המכירות שלה עולים בשיעור חד. לפי הערכות, השנה הכניסה החברה 15–20 מיליון דולר.
ההבטחה: פוטנציאל השוק של החברה הוא עצום. כיום מותקנות מערכות גרין רואד ביותר מ־100 אלף כלי רכב, מתוך 70 מיליון מכוניות שכלולות בציי רכב באירופה בלבד.