מנוע חיפוש עם דלק ירוק
"צאר הקלינטק" של גוגל, ביל וויל, מספר בראיון בלעדי לכלכליסט על ההשקעות הירוקות, פיתוחי האנרגיה החלופית ומכוניות הביו־דיזל שניתנות לעובדים. ענקית האינטרנט בדרך להיהפך לחברת קלינטק לכל דבר
"אנחנו מאוד אוהבים להשתעשע בתארים", אומר בראיון ל"כלכליסט" ביל וויל, שזכה לתואר "צאר הקלינטק" של גוגל. וויל אחראי להפיכת גוגל לחברת קלינטק לכל דבר, או כמו שהוא אומר, "להוביל את המאמצים שגוגל עושה כיום כדי להפוך את מרכזי הנתונים ומרכזי המחקר והפיתוח שלנו לירוקים יותר. אנחנו שואפים שכל הפעילויות שלנו יתבססו על אנרגיה חלופית עם כלים לניהול צריכת האנרגיה שלנו".
מה החזון של גוגל לתעשייה זו?
"אני מאמין שכחברה אנחנו חייבים לגוון את מקורות האנרגיה שלנו. כיום אנו תלויים באנרגיה פוסילית (אנרגיה המבוססת על מאובנים, למשל פחם - מ"א) כמו כולם. ככל שיהיו לנו יותר אופציות, אוכל להיות בטוח יותר במקורות אנרגיה למתקנים שלנו".
ובמה העבודה שלכם מתמקדת?
"עיקר המאמצים שלנו הם לשנות את המשוואה של צריכת האנרגיה שלנו. כיום, צריכת האנרגיה שלנו מפחם גדולה יותר מאנרגיה חלופית או כפי שאנו נוהגים לתאר זאת, RE
"אני פועל כדי לפתח לגוגל חשמל מאנרגיה חלופית שגם זול יותר מאשר חשמל המופק מפחם. המטרה המוצהרת שלנו היא לייצר גיגה־ואט של חשמל מאנרגיה חלופית - כמות אנרגיה המספיקה להאיר עיר בסדר גודל של סן פרנסיסקו. זו מטרה לשנים הקרובות ולא לעשורים הקרובים. כחלק ממאמץ זה Google.org, זרוע ההשקעות של גוגל, משקיעה אסטרטגית ומעניקה מענקים, מקדמת מדיניות ציבורית ומשתמש במוצרים של גוגל לשחרור מידע קריטי. כדי ליצור חלופית זולה יותר מפחם, אנו נתמקד בקידום אנרגיות סולאריות, טכנולוגיות רוח ומערכות גיאותרמיות.
"התחום הגיאותרמי מעניין אותנו מאוד ורק לאחרונה השקענו 10 מיליון דולר בטכנולוגיה גיאותרמית חדשנית, שמשפרת באופן ניכר את הפוטנציאל הטמון באנרגיה הזו. אם התהליך הגיאותרמי המסורתי מסתמך על מציאת כיסים של קיטור ומים חמים, התהליך שלנו משפכל את התנאים האלה בכך שהוא שובר סלע חם ומזרים דרך המערכת מים. התוצאה היא אדים שיוצרים אנרגיה בטורבינות רגילות לחלוטין. כמו שאמר אחד הבכירים שלנו בתחום האנרגיה, הטכנולוגיה הזו יכולה להיות הקילר־אפ שלנו בעולם האנרגיה, כלומר יש לה פוטנציאל לספק כמויות עצומות של אנרגיה במשך 24 שעות ביממה כמעט בכל מקום בעולם. אני חושב שטכנולוגיה זו תהיה השלמה מצוינת לטכנולוגיות אחרות שאנחנו בוחנים, דוגמת הרוח והשמש, אבל אנחנו לא פוסלים אנרגיות פורצות דרך אחרות".
וויל מספר שגוגל אינה מתכוונת להתמקד רק באנרגיה חלופית. "אנחנו גם רוצים לצמצם מאוד את פליטת גזי הפחמן שלנו, לחתוך את השימוש בנפט ולהגביר את השימוש ברכב חשמלי נטען. החזון שלנו הוא שיום אחד אלפי מכוניות יהיו מחוברות למטען ירוק אחד. במטה שלנו בעמק הסיליקון אנחנו עושים כיום בדיקות של טכנולוגיות רבות בתחום, ואנחנו עסוקים באיסוף ובפרסום של מידע. בקיץ 2008 השקנו ניסוי שעשינו ברכב נטען היברידי והשגנו תוצאות נפלאות".
האם גוגל בוחנת הטמעה של מדיניות הקלינטק שלה בכל סניפיה?
"עיקר העבודה והפרויקטים שלנו הם בארצות הברית, אבל הנהלים והמדיניות שלנו הם גלובליים ומועברים לכל המדינות שבהן יש לנו סניפים".
האם אתה יכול להרחיב מעט על הפרויקטים שעשיתם עד כה?
"מרכזי המידע שלנו מתכוננים לצריכת כמות האנרגיה הקטנה ביותר. ב־2005 השקיעה גוגל 45 מיליון דולר בטכנולוגיות שונות ליצירת אנרגיה נקייה. ב־2007 חתמנו על הסכם עם חברת GE על פיתוחים טכנולוגיים שונים. התקנו מערכות סולאריות בנפח של 1.6 מגה־ואט במאונטיין ויו - כמות חשמל המספקת לייצור אנרגיה לכ־1,000 בתים בקליפורניה. המערכת הסולארית הזו שולטת כיום בכ־30% מהאנרגיה שלנו שם. המערכת הסולארית גם מקטינה במידה ניכרת את פליטת גזי הפחמן ותיהפך למשתלמת מבחינה עסקית בתוך שבע וחצי שנים, כך אני משער.
"לעובדים אנחנו מציעים הסעות במכוניות מונעות בביו־דיזל. האוכל שאנחנו מגישים לעובדים גדל באזור שלנו במערכות מתכלות. ב־2007 התחלנו ביוזמה בשיתוף אינטל ועוד חברות להקטין את פליטת הפחמן הדו־חמצני ממחשבים ב־54 מיליון טונות לשנה החל ב־2010. אנחנו גם עובדים על פיתוח מערכת שתמדוד את צריכת האנרגיה בבית ותאפשר לך לעקוב אחרי הנתונים מהמחשב".
האם גוגל הופכת לחברת קלינטק או רק משתמשת בטכנולוגיה כזו?
"המחויבות שלנו לנושא האנרגיה הנקייה היא גדולה. עסקים כרגיל לא יאפשרו לנו ליצור אותה במהירות. את עשר השנים האחרונות השקענו בהפיכת מרכזי המידע שלנו לחסכוניים ביותר. ככל שהטכנולוגיה שלנו מתקדמת, אנו מרגישים יותר מחויבות להקטין את הפגיעה שלנו בכדור הארץ".