$
דו"ח טכנולוגי

טכנולוגי על הבוקר: אפל נגד גוגל Voice

אפל חוסמת את אפליקציית שירות ה-VoIP של גוגל, הניו יורק טיימס חושף מידע חדש על סדנות היזע של אפל, ביל גייטס רוצה להציל את הודו, ו"טכנולוגי על הבוקר" חוגג שנה - ומחליף שם ושעה

יוסי גורביץ 10:4728.07.09

אפל בחזית החדשנות?

 

לפני כשבועיים, הוציאה גוגל אפליקציות גוגל Voice למערכת ההפעלה הסלולרית שלה, אנדרואיד, ולזו של בלקברי. תשומת הלב הופנתה מיד אל הפיסה החסרה: אפליקציה מקבילה לאייפון. גוגל אמרה אז שהאפליקציה תגיע "בקרוב".

 

Voice הוא פרויקט הטלפוניה השאפתני של גוגל: הוא יאפשר לרכז במספר אחד מבוסס רשת (VoIP) את כל שירותי הטלפון השונים שכיום מפוזרים בכמה מספרים - ניידים, נייחים, תאי קולי וכו'. אפל, שכבר עשתה דבר דומה לאפליקציית החיפוש הקולי של גוגל - למרות שגוגל הציעה אותה לאייפון אפילו לפני האנדרואיד - חיסלה  אפליקציה שכבר אישרה, GV Mobile, שאיפשרה שימוש בגוגל Voice באייפון, בתירוץ שהאפליקציה היא חיקוי של "פיצ'רים שכבר קיימים באייפון". זמן קצר לאחר מכן, שימש אותו תירוץ לחסימת אפליקציית הגוגל Voice הרשמית. אפילו טקראנץ', אתר של פאנבויז מתלהבים, היה בהלם.

אייפון. אפל שומרת על האינטרס של חברות הסלולר? אייפון. אפל שומרת על האינטרס של חברות הסלולר? צילום: daveynin cc-by

 

הסיבה לחסימה פשוטה למדי: מכיוון שגוגל Voice הוא מפעיל VoIP, היינו שיחות טלפון (ומסרוני SMS) באמצעות חיבור הרשת של סמארטפון, הרי שהוא חותך בבשר החי של חברות הסלולר. יש לכך את הצד הבעייתי הקבוע – העובדה שגוגל מפרקת שוק ואז משתלטת על מה שנשאר ממנו – אבל הפרשה הזו מבהירה דבר פשוט מאוד: כמו בסיפור "קוקטייל", שבו מנסה אפל לסייע לחברות ההקלטה לחזור לשיטת התקליטים הישנה, שהצרכנים תמיד דחו, החברה שמתיימרת להגדיר קוליות נמצאת חזק בצד של הריאקציונרים. כל המוצרים שלה סגורים, כולם מיועדים לאפשר מינימום של החלטות מצדו של הלקוח.

 

מה שמוביל אותנו ל...

 

הבנאליות היומיומית של הרוע

 

פרשת "התאבדות האייפון" ממשיכה להכות הדים. כזכור, לפני כעשרה ימים התאבד בקפיצה סון דאניונג, עובד של חברת Foxconn – החברה שמייצרת עבור אפל את האייפונים והאייפודים – לאחר שדגם ניסיוני של אייפון מתקדם שהופקד בידיו אבד, והחברה ביצעה חיפוש בלתי חוקי בביתו ואנשי האבטחה שלה, לטענתו, היכו אותו.

 

הניו יורק טיימס המשיך לעקוב אחרי הסיפור. מסתבר שלטענת Foxconn, דאניונג היה "מאבד סדרתי" של מכשירים: פעם אחר פעם, דגמים שנמסרו לו אבדו, ונמצאו אחר כך. החברה מכחישה שחוקריה היכו את דאניונג, אבל הודתה שכנראה "טלטלו" אותו. כפיצוי, העניקה החברה למשפחתו של דאניונג 44,000 דולר, ולחברתו, שחשפה את ה-SMS האחרון והנואש שלו ("יקירתי, אני מצטער, אנא חזרי הביתה מחר. נתקלתי בכמה בעיות. אל תספרי למשפחתי. אל תיצרי איתי קשר. אני מתחנן בפנייך בפעם הראשונה. אל תעשי זאת! אני מצטער"), נתנה Foxconn לפטופ.

 

כתב הניו יורק טיימס לא הורשה לראות את אתרי העבודה של פוקסקון, בטענה שהם חסויים. אבל כאשר פגש את משפחתו של דאניונג, שטענה ש-Foxconn התנהגה כלפיה כשורה אבל עדיין יש לה שאלות, צץ לפתע איש אבטחה, מלווה בשני אנשים לובשי חולצות שעליהם לוגו Foxconn, והודיע חגיגית למתורגמן של הכתב שאם הוא לא סותם את הפה כאן ועכשיו, המאבטח יסתום אותו עבורו.

 

דו"חות החלו לצוץ על תנאי העבודה ב-Foxconn. הם לא סימפטיים, בלשון המעטה. העובדים מקבלים 220 דולר לחודש עבודה, עבור שעות כמעט בלתי מוגבלות (אין תשלום על שעות נוספות), והמשטר שם מזכיר יותר מחנה עבודה מאשר מפעל: כמו בגולאגים הרוסים (והסיניים), לעובד יש מכסה שעליו למלא, ואם הוא לא מצליח בכך במהלך שעות העבודה – הוא ימשיך לעבוד עד שהיא תמולא. ואם הוא לא גומר את האורז שהוא מקבל לארוחתו, הוא משלם על כך קנס.

 

כך שומרים על מחיר הגאדג'ט שלכם ושלי נמוך. נזכיר שוב: לא מדובר רק במוצרי אפל: Foxconn מייצרת מוצרים עבור שלל חברות. לזכור ולשמור.

 

ובצד השני של הגבעה...

 

ביל גייטס רוצה להציל את הודו.

 

בהודו יש תעשיית הייטק מתפתחת, עצמאית יותר ויותר; היא כבר מזמן לא רק מוקד לשיחות סיוע טכני. מצד שני, יש בה מספר עצום של עניים, ויציאה ממרכזי הערים הגדולות אל הכפרים היא מסע אחורה בזמן.

 

גייטס, שמקדיש את זמנו לפילנתרופיה ולדקירת מצפונו של החלק השבע של העולם (בפברואר, הוא פיזר יתושים בכנס TED, באומרו ש"לא רק עניים צריכים לסבול מזה"), מאמין שטכנולוגיה יכולה לעזור להמונים. קרן הצדקה שלו השקיעה לאחרונה מיליון דולר בהקמת רשת תקשורת סלולרית בין מעסיקים הודים ובין העובדים שהם שוכרים; הרשת אמורה לסייע לכ-90 מיליון עובדים.

 

תחום אחר שגייטס מסייע בו הוא פרויקט יצירת תעודת זהות לאומית חכמה בהודו. במערב, זה נראה כמו צעד לעבר דיקטטורה; בהודו, שבה השירותים לציבור משובשים מאוד, בלשון המעטה, תעודה שיכולה לעקוב אחרי החיסונים שקיבלת ואחר נתוני האשראי שלך – מה שעשוי לסייע בקבלת הלוואה – זה נראה אחרת לגמרי.

 

הרשת בהודו ברובה סלולרית; השימוש ברשת "רגילה" מוגבל מאוד בערים וכמעט לא קיים בכפרים. בסופו של דבר, טכנולוגיה יכולה לסייע להודו אבל לא להציל אותה: את זה יצטרכו לעשות ההודים בעצמם. עם זאת, צמיחתו של מעמד בינוני שמודע לטכנולוגיה, ויודע כיצד מתבצעים הדברים במדינות מפותחות, תהיה קריטית לשם כך.

 

מלחמה קצרה

 

הקרבות בין ספקית הרשת והסלולר הגדולה AT&T ובין אתר מחפשי הצרות 4chan הסתיימו אמש (ב') בקול ענות חלושה.

 

כזכור, שלשום דווח ש-AT&T החלה לחסום את האתר, וכתבי טכנולוגיה הוציאו את הפופקורן, התיישבו רגל על רגל מול הדפדפן שלהם ולחצו בשקיקה על refresh. כולם חיכו לראות איזו נקמה מזעזעת תגיע.

 

האמת, היה חלש. אתר העיתונות האזרחית של CNN – אותו אחד שבעבר העלה דיווח שקרי על מותו של סטיב ג'ובס, וריסק את מניית אפל – העלה ידיעה על מותו הפתאומי של מנכ"ל AT&T. למודי ניסיון, העיתונאים לא לקחו את זה ברצינות.

 

AT&T הסבירה את חסימת פורצ'אן בכך שיצאה משם התקפת DOS עליה. זמן קצר לאחר מכן הודה המנהל של פורצ'אן בבושת פנים שאכן כך היה, ושזו תוצאה של ניסיונה של פורצ'אן להדוף התקפת DOS עליה-עצמה. פורצ'אן הפסיקו את השטיק שלהם, AT&T הסירה את החסימה – וזמן קצר לאחר מכן קרס פורצ'אן עקב... התקפת DOS. כנראה שהם לא באמת ההאקרים המוצלחים ביקום.

 

קצרצרים

 

ברגע משעשע, הכריזה תוכנת האנטי-וירוס AVG בטעות על תוכנת האייטיונז הפופולרית של אפל כעל סוס טרויאני. זו, כמובן, לא מטרתה העיקרית של אייטיונז. AVG חזרה בה במהירות, כמובן. כשזה קרה לחלונות לפני כמה שנים, כולם צחקו. עכשיו, משום מה, יש הרבה פחות שמחה לאיד.

 

בניגוד למה שדווח, עובדי הבית הלבן יכולים להשתמש בטוויטר, הם ממשיכים לעשות זאת בחדווה, והאתר לא נחסם בפניהם מעולם. הבית הלבן יוכל להאשים את הדובר שלו בניפוח סיפור-הכלום הזה.

 

הקרציות מאופרה, יצרני הדפדפן הכושל בעולם, לא מרוצים מכך שמיקרוסופט נאנסה לאפשר למשתמשי חלונות לבחור בין שלל דפדפנים. עכשיו מייבבים העלוקות, שנתח השוק שלהם נע בין שברירי אחוז למינוס אחוז, שמיקרוסופט מעניקה לעצמה יתרון לא הוגן בכך... שהיא משתמשת בסימן המוכר של אינטרנט אקספלורר במהלך בחירת הדפדפנים (יש תמונה). "ה'אי' הכחול הפך לסימן היכר של השימוש ברשת, בגלל הפופולריות של אינטרנט אקספלורר", התלונן אחראי פיתוח הטכנולוגיה של אופרה. יאללה, יאללה. שמישהו יקנה לו טישו.

 

מבולבלים? לא מצליחים לעקוב? המהלכים של מנכ"לי גוגל ומיקרוסופט מקיוואליסטים מכדי שתוכלו להבין מה קורה? הסיליקון ואלי אינסיידר מציג מדריך לעשרת הקרבות החשובים בין גוגל ומיקרוסופט.

 

הערה מנהלתית לסיום: מחר, ה-29 ביולי, הוא יום השנה הראשון לטור הזה, שהופיע בקביעות מדי יום עבודה (להוציא חגים, חופשה, וימי אשפוז). אי לכך ובהתאם לזאת, ומאחר והחלטנו לחקות את חוויית ויסטה של מיקרוסופט, אנחנו משנים את הפורמט. מעתה שם הטור יהיה "דוח טכנולוגי", הוא יופיע ב-12:30 במקום ב-10:30, וידרוש ממכם את פרטיכם הביומטריים.

 

· "טכנולוגי על הבוקר" בכל בוקר בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה הרביעית)

· לטורים הקודמים של "טכנולוגי על הבוקר" - dailytech.calcalist.co.il.

· ל-RSS "טכנולוגי על הבוקר"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x