שוק החיפוש נפתח סוף סוף לתחרות?
חיפושי וידיאו ותמונות מוצלחים משל גוגל, השוואת מחירים וקבלת תוצאות בזמן אמת מטוויטר. בינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט, לא יחליף את גוגל בקרוב, אבל הוא שימושי מאוד, ולכמה מיכולותיו אין לגוגל מענה. וגם: איך ליהנות מהיתרונות של בינג - גם בישראל
במשך שנים צפתה מיקרוסופט בתסכול בהשתלטות גוגל על שוק החיפוש המקוון. נראה היה שלא משנה מה ניסתה מיקרוסופט לעשות, גוגל התחזקה יותר ויותר, וזכתה בעוד ועוד נתח שוק. כל זה הוציא קצת את מנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר מדעתו. אם יש משהו שבאלמר לא סובל, זה צפייה בדולרים מתרחקים שלדעתו היו צריכים להגיע לחברה שלו. עבור באלמר זה שקול לחיים בסיוט, והוא יעשה הכל - הכל - כדי להפסיק את הסיוט. כפי שעובד מיקרוסופט לשעבר אמר לי פעם, "אף פעם אל תתייצב בין סטיב ובין הכסף".
אבל מיקרוסופט עקשנית מאוד וסבלנית מאוד. לאחר עשור של פרפור וכישלון הציגה מיקרוסופט לראווה בחודש יוני מנוע חיפוש חדש, הניסיון השלישי שלה להתחרות בגוגל בחזית זו. בינג (bing.com), המנוע החדש, הצליח להשיג נתח שוק קטן בתחום החיפוש המקוון. מיקרוסופט עשתה זאת בדרך הישנה והטובה: חשיבה מקורית. ומה שהכי מוזר הוא שבינג זכה לערימות של באז חיובי מטיפוסים טכנולוגיים קשוחים, אותם אנשים שבדרך כלל משמיצים כל מוצר שמציגה מיקרוסופט פשוט משום שהוא מגיע ממיקרוסופט.
האם זה עשוי להפוך את הגלגל בקרב נגד גוגל? התשובה הקצרה היא: מוקדם מדי לדעת. בינג נחשף לציבור רק בחודש שעבר. על פי חברת המחקר StatCounter, במהלך אותו חודש נתח השוק של מיקרוסופט בחיפושי רשת בארצות הברית זחל מעט למעלה, מ־7.2% ל־8.23%. בשבוע שעבר, ב־9 ביולי, זינק בינג ועקף את יאהו, והפך למנוע החיפוש השני בחשיבותו בארה"ב, עם נתח שוק של 12.9% לעומת 10.15% ליאהו. זה היה נכון לאותו יום בלבד, ומיקרוסופט כבר עקפה את יאהו בימים בודדים בעבר. אבל הדבר עדיין ראוי לציון, בהתחשב בגילו הצעיר של בינג.
בינג ויאהו נשארים הרחק מאחורי גוגל, שמטפלת ביותר מ־70% מכלל חיפושי הרשת בארה"ב בכל יום נתון. אבל "בינג מתחיל לסחוב קצת", אומר אודהן קאלן, מנכ"ל StatCounter. "הוא אטי אבל עקבי. אני חושב שהם הולכים לתפוס קצת נתח שוק". האנשים במיקרוסופט אומרים שגם הם רואים קצת נתונים מעודדים. למשל, קפיצה של פי שלושה במספר האנשים שמשתמשים במנוע החיפוש לקניות. "אנחנו עדיין לא פותחים את השמפניה, אבל אנחנו מגלים אופטימיות זהירה", אומרת דניאל טידט, המנהלת הכללית של קבוצת העסקים לקהל מקוון של מיקרוסופט.
עדיין אין לדעת אם האנשים שמשתמשים בבינג יישארו איתו. אבל כדאי להם, משום שלבינג יש שורה של פיצ'רים שלגוגל אין. הנה כמה מהם:
תמונת דף הבית: אולי זה נראה מגוחך, אבל מראה זה עניין חשוב ברשת. לך לגוגל, ומה שאתה מקבל הוא דף לבן גדול עם תיבת חיפוש. בינג, מצד שני, מציב את תיבת החיפוש בתוך תמונה ברזולוציה גבוהה של אזור יפהפה כלשהו, שמשתנה מדי יום. רחף מעל התמונה, ותוכל להעלות תיבות טקסט עם עוד מידע, וקישורים למידע רב עוד יותר. זה נראה לא חשוב, אבל אלו אכן תמונות מדהימות. "הופתענו ממספר האנשים שהגיבו לתמונה בדף הבית", אומרת טידט, "אנשים באמת מתחברים אליה".
שופינג: מיקרוסופט הוסיפה יכולות חיפוש מותאמות בארבעה תחומים: קניות, מסעות, בריאות ומידע מקומי. על פניו, אתה מקבל תוצאות חיפוש טובות יותר, מדויקות יותר ומהירות יותר כשאתה עושה משהו כמו חיפוש מוצרים מקוון ורוצה להשוות מחירים. ניסיתם פעם לחפש משהו שקשור לבריאות בגוגל? הסבירות שתקבלו תוצאות מאתרים שוליים שאמינותם מפוקפקת דומה לזו שתקבלו תוצאות שעליהן תוכלו לסמוך. מיקרוסופט מצליחה יותר, כשהיא נשענת על מקורות כמו מרפאת מאיו היוקרתית והאגודה האמריקאית למלחמה בסרטן.
טוויטר: הקישו מילת חיפוש, ומעבר לקישורים לתמונות, אתרים וסרטוני וידיאו, תקבלו גם כמה ציוצים מטוויטר. הרעיון הזה עדיין מוגבל למדי, אבל מגניב לקבל בחיפוש מידע בזמן אמת.
ריחוף: הקישו מילת חיפוש, שלפו את התוצאות, ואז הניחו לסמן העכבר "לרחף" מעל תוצאות החיפוש - תקבלו עוד קצת מידע על העמוד ההוא, מה שמאפשר לדלג על תוצאות לא רלבנטיות.
וידיאו: כמו בגוגל, אפשר יכול לבחור ב"ווידיאו" מתפריט בראש העמוד. אבל מיקרוסופט מתעלה כאן על גוגל: היא שולפת עמוד ענק של סרטונים, ומאפשרת לצפות מראש בכל אחד מהם באמצעות "ריחוף" סמן העכבר על התמונה. במילים אחרות: אפשר לנגן את הסרטון מבלי לפתוח בפועל את הקישור, מה שחוסך הרבה זמן.
תמונות: אפשר לבחור ב"תמונות" מהתפריט, בדומה לחיפוש גוגל, אבל, שוב, כאן בינג מתעלה על גוגל: הוא מציג מאות תמונות זעירות (thumbnail) בעמוד ענק אחד, במקום להכריח את המשתמש לקפוץ מעמוד אחד למשנהו אחרי 20 תמונות. רחפו מעל כל ת'אמבנייל, ותקבלו עליו מידע: מאיזה אתר הוא מגיע, מה גודל התמונה וכו'.
אקסטרה: הקישו מילת חיפוש, ותקבלו לא רק את הרשימה הרגילה של תוצאות בכחול, באמצע העמוד - אלא גם עמודה בצד שמאל, שמציגה "חיפושים קשורים" באותו נושא.
היסטוריה: בתחתית העמודה השמאלית ההיא יש רשימה של החיפושים האחרונים שלכם בבינג, מה שהופך את החזרה למשהו שבחנתם קודם לכן לקלה מאוד.
לסיכום: בינג נחמד. מאוד נחמד. האם הוא יהרוג את גוגל? בואו לא ניסחף. רובנו, אם להודות על האמת, קשורים מאוד למנהגים שלנו. כולנו נוהגים להשתמש בגוגל, עד כדי כך ששמה של החברה הפך לפועל ("לגגל" דבר מה). המצב קשה במיוחד לאלו מאיתנו שנשענים כעת על מוצרי גוגל אחרים, כגון ג'ימייל, גוגל דוקס ויוטיוב. ובכל זאת, האם בינג יפעיל לחץ על גוגל להוסיף יכולות למנוע החיפוש שלה, במקום לנוח על זרי הדפנה? בהחלט.
איך ליהנות ממלוא היכולות של בינג - גם בישראל
הגרסה הישראלית של בינג מוגבלת ומסורסת. כדי ליהנות ממלוא היכולות של האתר יש להתחבר לגרסה האמריקאית שלו. כך תעשו זאת: באתר Bing.com, בקצה השמאלי העליון של המסך, מופיעה המילה "ישראל". הקליקו עליה. בחלון שייפתח בחרו ב"ארצות הברית" - וכל המגבלות הישראליות ייעלמו.