אנליסטים: זינוק במכירות הנטבוקים
מכירות המחשבים הזעירים ברחבי העולם צפויות להכפיל את עצמן במהלך 2009, בהשוואה לשנת 2008. המחיר: ירידה במכירות מחשבים ניידים כבדים ויקרים יותר
מכירות הנטבוקים – מחשבים קטנים וקלים, שמחירם זול משמעותית יחסית למחשבים אחרים – צפויות לעלות בשיעור ניכר, של עד כ-99.1% ברחבי העולם, במהלך שנת 2009. כך עולה מדו"ח של חברת האנליסטים Display Search שפורסם אתמול (ב') ושצוטט בהרחבה באתר חדשות הטכנולוגיה cnet.
עליית המכירות נמשכת. נטבוק של נובי צילום: אסף אבידן
במהלך שנת 2008 נמכרו כ-16 מיליון נטבוקים, וההערכה היא כי השנה יימכרו כ-33 מיליונים. הצמיחה העיקרית בתחום היא באזור סין, שם נרשם שיעור צמיחה של כ-260%, ואחריה צועדת ארה"ב, עם שיעור צמיחה משוער של כ-136.9%. נטבוקים מצליחים פחות ביפן, שם שיעור הצמיחה עומד על 29.1% בלבד.
רכישתם של נטבוקים גם מעודדת רכישות אחרות: חברות טלקום מוכרות נטבוקים כחלק מעסקאות שירות ארוכות טווח, וההערכה היא שיציאתה של מערכת ההפעלה חלונות 7 – שמיועדת במפורש לעבוד על נטבוקים – צפויה לעורר עוד יותר את השוק במהלך שנת 2010, בהנחה שתירשם התאוששות כלכלית רחבה. העובדה שגוגל הודיעה בשבוע שעבר על תכנון מערכת הפעלה משלה - כרום OS - המיועדת בעיקרה לנטבוקים, עשויה גם היא לשפר את מכירותיהם.
כאמור, גורם מרכזי בעליית מכירתם של הנטבוקים הוא מחירם הנמוך. המשמעות היא שמחשבי ניידים אחרים – כבדים יותר ויקרים יותר – ראו האטה ואף נסיגה במכירותיהם: האנליסטים של DisplaySearch מעריכים כי במהלך 2009, יחוו הנוטבוקים (השם המקובל ללפטופים קטנים אך לא זעירים) צמיחה שלילית של כ-0.1% לעומת 2008. הירידה העיקרית צפויה להיות ביפן, של כ-13%.
עם זאת, האנליסטים מעריכים כי הנטבוקים אינם מחליפים את המחשב העיקרי של המשתמש, אלא משמשים בעיקר כמחשב גיבוי נוסף למחשב הביתי.