תלונה למשרד התקשורת: סלקום חוסמת שירותי VoIP
חברת Free Telecom, המספקת שירותי טלפוניה על גבי האינטרנט, טוענת שסלקום מונעת גישה לשירותיה. מנכ"ל החברה: "סלקום רוצה ממני דמי חסות". סלקום: "הטענות אינן נכונות. לקוחות יכולים להשתמש בשירותים אלו הן בחבילות ללא הגבלה והן בגלישה מזדמנת"
חברת Free Telecom הישראלית, המספקת שירותי טלפוניה על גבי רשת האינטרנט (VoIP), הגישה תלונה למשרד התקשורת בטענה שחברת סלקום מונעת ממנויים גישה לשירותים אלה. מנכ"ל החברה ליאור בנאי אומר כי לא מדובר בהפתעה, רק בהסלמה. "זו החלטה ברורה של סלקום להוריד את הכפפות, וזו טעות שעלולה לעלות להם ברישיון, כי זו עבירה על חוק הבזק".
החברה, שהחלה לפעול בצורה ניסיונית בדצמבר 2008, היא המפעילה הווירטואלית הראשונה בישראל שמאפשרת ללקוחותיה לבצע שיחות קוליות, לשלוח הודעות טקסט ולנהל צ'טים במחירים נמוכים במיוחד. באמצעות תוכנה שפיתחה, מאפשרת Free לאלף לקוחותיה להשתמש בחבילת הגלישה של מכשירי טלפון חכמים כתשתית סלולר לכל דבר, וכך להימנע מתשלום על דקות השיחה היקרות של המפעילה. התעריפים אכן נמוכים: 15 אגורות לדקה ליעדים נייחים, 35 אגורות לדקה לניידים ו-25 אגורות להודעת SMS. כל זה מוצע ללא התחייבות וללא דמי מנוי, והשיחות המתבצעות בתוך הרשת ניתנות חינם.
מאחר ששירותיה מבוססים על שימוש בפרוטוקול VoIP, חסימת הגישה מצד סלקום פירושה מניעת שירות ממנויים, מבהיר בנאי. עם זאת, הטענות של בנאי מופנות בעיקר כלפי משרד התקשורת, ולא כלפי המתחרים. "התרענו כבר לפני שנה שהם חוסמים את האפשרות לקיים תקשורת VoIP, מעלים את המחירים של חבילות הגלישה עד פי ארבעה, ומצטיידים במערכות חסימת תכנים - ועכשיו הם לא מפעילים אותן על חברות כמו Skype או Fring, אלא על מפעיל במדינת ישראל".
עד כה, מספר בנאי, עסקה Free במה שהוא מכנה "משחקי חתול ועכבר. הם עושים תרגילים וחסימות כבר חצי שנה. מעכבים פתיחת קישורים, פוגעים ברמת השירות ובקצב משלוח ההודעות ועוד. אנחנו עשינו מעברי פורטים ודברים דומים, אבל אנחנו לא מוכנים יותר. זה כמו שבזק או HOT יחליטו שהם מנתקים ספקי שירות אינטרנט או טלוויזיה או שיחות לחו"ל. יש ספקית תשתית ויש ספקית שירות".
מה בעצם השתנה?
"הלקוחות שלנו לא יכולים לבצע Login למערכת, לא יכולים לבצע שיחות, לשלוח הודעות, לצ'טט. הגישה חסומה לגמרי. זה לא משהו שקרה היום או אתמול או שלשום. זו מלחמה על המחיר. הם אומרים ללקוח שרוצה גישה לשירותים שלי שיקנה חבילת גלישה בלתי מוגבלת, שהמחיר שלה קפץ ל-140 שקל. בעצם, סלקום רוצה ממני דמי חסות, אבל יש חוק ומשרד התקשורת צריך לאכוף את החוק. הרי באותה מידה הם יכולים להחליט שהם חוסמים את הגישה לכתבה הזו; כשמתחילים לעבור עבירות אי אפשר לדעת איפה זה נגמר".
ומה עמדתו של המשרד בנוגע לטענותיכם?
"הם בהיסטריה, הם רוצים לזמן את הצדדים לדיון דחוף, ואני לא מוכן להגיע לדיון לפני שהם מחזירים את המצב לקדמותו. המשרד צריך לקבל החלטה הבוקר - אפילו לא אחר הצהריים".
לדבריו, "משרד התקשורת נכנס ללחץ, כמו תמיד. במקום לטפל בבעיות באמת, הם מעבירים ניירות משולחן לשולחן ואני שורף מאות אלפי דולרים של משקיעים. אני לא מוכן לזה יותר". בנאי לא עוצר, ותוך שהוא מציין כי נוצרה "הזדמנות היסטורית ליצור תחרות אמיתית בשוק הסלולר", ממשיך להעלות האשמות חמורות כלפי משרד התקשורת: "המשרד גידל את הקרטל ואת המונופולים האלה, והוא מגן עליהם בכל החלטות המדיניות שלו. בכל החלטה שמתקבלת יש טביעת אצבע של חברות הסלולר. גם תוכנית הניידות למשל, היא חסם אדיר לשחקנים חדשים. אף קבוצת משקיעים לא ניסתה להיכנס לשוק הזה, כי הם יודעים שמשרד התקשורת לא יגן עליהם".
בראיון שהעניקו בנאי ושלו ל"כלכליסט" לפני כחצי שנה, אמרו השניים כי "בלי שיתוף פעולה זה לא יעבוד. סלקום כמעט התמוטטה בחודשים הראשונים לפעילותה בגלל שיבושים בשיחות. אם חברות יחסמו את המספר שלנו, או ייצרו השהיה בהעברת הקול באינטרנט הסלולרי, המנויים יעזבו אותנו ונתמוטט. אבל אני אופטימי. יש התקדמות בעניין, בעיקר כי החברות יודעות שאחרי שקיבלנו רישיון ממשרד התקשורת, זה לא חוקי לחסום את טווח המספרים שלנו".
מה תעשו אם החסימה תימשך?
"נכבה את האור ונחזיר להם את הרשיון".
חברת סלקום מסרה בתגובה כי טענותיה של Free Telecom אינן נכונות וכי "לקוחות יכולים לעשות שימוש בשירותים אלו הן בחבילות ללא הגבלה והן בגלישה מזדמנת. החברה פועלת על פי החוק ובהתאם לרשיונה".
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה, כי "בעקבות פניות של חברת "פרי טלקום" בדבר חוסר אפשרות לבצע שיחות VOIP על גבי האינטרנט הסלולרי של סלקום, משרד התקשורת פנה באופן מיידי לחברת סלקום, לבירור העניין, בדרישה לפתוח את רשת הגלישה להעברת שיחות VOIP, אם אכן הוגבלה.
"משרד התקשורת מבהיר כי הוא עומד על כך שיישמר העיקרון של ניטרליות ברשת. כידוע, המשרד רואה בשירותי VOIP המאפשרים למנוי להתקשר או להיות נגיש מרשת הטלפוניה הציבורית, כמוצר המצריך רישיון על מנת לספקו, והסדיר את העניין במדיניות וברישיונות".