$
אינטרנט

צוקרברג, איפה הכסף?

למפרסמים מתחיל להימאס ממודעות הטקסט בגוגל ופייסבוק, ומהשיעור הגבוה של הקלקות מזוייפות

דורה קישינבסקי 15:0927.06.09

לאחר כחודשיים שבהם מתלוננים מפרסמים בפייסבוק על זיוף קליקים, הודתה הנהלת הרשת החברתית בבעיה והבטיחה לפצות את המפרסמים. זהו עוד סדק בלגיטימיות של מודל התשלום על פי קליקים (PPC), שהומצא ב־1998 וכיום נהוג בפייסבוק, באתרי מיקרוסופט, גוגל ויאהו ובאתרים רבים אחרים.

 

במסגרת

מודל זה, מפרסמים משלמים לאתר רק על בסיס מספר הגולשים שלחצו בפועל על המודעה שלהם. המודל אמור להיות הוגן כלפי המפרסמים יותר מתשלום קבוע או תשלום על פי צפיות, בכך שהוא מודד היענות בפועל למודעה. אך ההגינות תמה כשמישהו מבצע "הונאת קליקים" (Click Fraud), ומקליק פעמים רבות על המודעות מתוך אינטרס זר כלשהו, למשל גרימת נזק כלכלי למפרסם שיחויב בתשלום מופרז.

 

לפי דו"ח ClickForensics, כ־14% מהקליקים על מודעות ברשת כיום הם מזויפים. נתון זה אמנם מעיד על ירידה מהשיא של 16% שנרשם בסוף 2008, אולם עדיין בעייתי. ברוב העסקאות של PPC, הפלטפורמה למודעות, למשל פייסבוק או גוגל, היא זו שאחראית לאיתור ומניעת הונאות קליקים — בעוד שהיא גם המרוויחה העיקרית מהתופעה.

 

מיקרוסופט תבעה החודש קבוצת קנדים על 750 אלף דולר באשמה שזייפו קליקים במנוע החיפוש שלה. מיקרוסופט טענה בתביעה שהיא צריכה כעת להחזיר כ־1.5 מיליון דולר למפרסמים שלה, וכמו כן שהפרשה ערערה את יחסי האמון בינה לבין המפרסמים. מצבו של פייסבוק עדין עוד יותר משל מיקרוסופט. מדובר באתר שעדיין אינו רווחי ומתקשה למשוך מספיק מפרסמים. המשך קיומו תלוי במציאת פתרון — או תחליף — לבעיות ה־PPC.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x