האיחוד האירופי נגד פייסבוק
קבוצת חוקרים של האיחוד האירופי סבורה שצורת הפעולה של פייסבוק מסכנת את הפרטיות של משתמשי הרשת החברתית. בתוך כך נודע: פייסבוק שקלה לדרוש תשלום על כתובות ה-URL האישיות
האם פייסבוק עומדת בפני חקירה של האיחוד האירופי? צוות חוקרים העובד עם נציבות הפרטיות ושמירת המידע של האיחוד כתב מסמך - שטרם פורסם - הקורא להגביר את הפיקוח על פרצות הפרטיות ברשתות חברתיות, כך פרסם הבוקר (ה') "הפייננשייל טיימס". אף שלהחלטה אין תוקף מחייב, המדינות החברות באיחוד מתבקשות לשקול את המסמך ואת אזהרותיו בבואן לקבוע נהלים.
לדברי החוקרים, רוב משתמשי פייסבוק אינם מודעים לכך שכאשר הם משתפים מידע עם "חבריהם" – אנשים שלעתים לא פגשו כלל – הם חולקים את המידע עם האפליקציות החיצוניות שמפעילים אותם חברים. זו ברירת המחדל של הפרטיות בפייסבוק, ובקנדה כבר נפתחה חקירה כנגדה בשל כך. המסמך קורא להקשיח את הפיקוח על יכולתם של מפתחים לקבל, להעביר ולהשתמש במידע שהתקבל באמצעות אפליקציות – גם אם המפתחים אינם נמצאים באירופה.
התערבות זו אינה יוצאת דופן במדיניות שנוקט האיחוד האירופי: לאחרונה קנס האיחוד את אינטל בשל פעולות המנוגדות לחוקי ההגבלים העסקיים, דרש ממיקרוסופט לשלב דפדפנים אחרים פרט לשלה במערכת ההפעלה חלונות 7, והחל בחקירת עסקת הספרים של גוגל בחשד להפרת זכויות יוצרים.
ההחלטה מגיעה בדיוק בתקופה שבה פייסבוק מנסה לגרום למשתמשים לוותר יותר ויותר על פרטיותם. מייקל ארינגטון מבלוג הטכנולוגיה טקראנץ' מציין כי לפייסבוק יש 22 סיווגי פרטיות ועוד 17 סיווגי פרטיות לתוכן שמשתפות ביניהן אפליקציות – אך רוב המשתמשים אינם טורחים להתעניין בכך. הוא מדווח עוד שפייסבוק מתכננת בקרוב ללחוץ על המשתמשים להפוך את המידע שלהם לציבורי.
כאשר יעדכן המשתמש את פייסבוק במעשיו באמצעות שורת הסטטוס, יוצג לו שאלון, שבו יתבקש להחליט בפני מי הוא רוצה לחשוף את המידע. האפשרות הראשונה, והמובלטת, תהיה "עם כולם". שינוי כזה צפוי, מציין ארינגטון, לגרור מחאות מקהילת פייסבוק, אך הוא חלק נוסף מהאסטרטגיה של מארק צוקרברג להפוך את פייסבוק לתואם-טוויטר.
בתוך כך, ה"סיליקון ואלי אינסיידר" מדווח כי קודם שאפשרה פייסבוק למשתמשיה לבחור לעצמם שם משתמש שיופיע בכתובת ה-URL של דף הפייסבוק שלהם, היא שקלה לדרוש מהם תשלום עבור כך. הרעיון היה שהמשתמשים ישתתפו ב"מכירה פומבית" של כל שם שירצו בו. הרעיון נגנז משום שביצוע המכירה הפומבית היה גורר עומס עצום על שרתי פייסבוק, כמו גם מעניק יתרון לעשירים על פני עניים. קבוצות מיקוד שנשאלו בנושא ענו כי לא ישלמו עבור כתובת URL אישית, משום שזו ניתנת בחינם על ידי שירותים אחרים – ביניהם טוויטר.