נשיאת אורקל העולמית צפרה כץ בישראל: "רכישת סאן היתה מהלך טבעי"
כץ דיברה בכנס אורקל שנערך בקריית שדה התעופה מול 2,500 איש, סיפרה על מה שעמד מאחורי ההחלטה לרכוש את סאן, ולא חסכה בביקורת על המתחרים. לדבריה, בימים אלה הם בוחנים אפשרות לרכוש חברה ישראלית
נשיאת אורקל העולמית צפרה כץ אינה מעריכה במיוחד את המתחרים שאינה טורחת אפילו לנקוב בשמותיהם. ה"חברה מרדמונד" – כפי שהיא מכנה את מיקרוסופט - היא בעיניה יצרנית צעצועים ומשחקים לילדים, IBM היא חברה שמייצרת שירותים וחברת סאפ איבדה את הכיוון לחלוטין לאחר שהחליפה אסטרטגיות פעם אחר פעם ואיבדה את המיקוד לחלוטין.
בהופעה מול 2,500 לקוחות ושותפים עסקיים של חברת אורקל הסבירה כץ לראשונה לקהל ישראלי מדוע הרכישה של סאן היתה ברורה לחלוטין ולא ממש היתה הפתעה: "כבר מזמן הבנו שהלקוחות שלנו רוצים פתרון מלא. הם לא רוצים פיסה אחר פיסה של תוכנה אלא מערכת מלאה. אתם יכולים לדמות את זה למצב שבו היינו צריכים לקנות מכונית על חלקיה השונים ולהרכיב אותה בעצמנו וגם לתחזק אותה בעצמנו. אני בטוחה שבמצב הזה לא היו פקקים בכלל בכניסה לתל אביב. המצב דומה למה שקורה בעולם התוכנה. כל חברה מספקת חלק ואז באה חברה ומחברת אותם ואתם מקווים שזה יעבוד. הרכישה של סאן תאפשר לנו להציע מערכת אחת שלמה שכוללת את בסיסי הנתונים שלנו וכל הטכנולוגיות האחרות".
"אנו כיום החברה מספר אחת בעולם כמעט בכל התחומים שבהם אנחנו פעילים", אמרה כץ. "אם בעבר חברת סאפ היתה גדולה מאיתנו פי 5 בשוק היישומים - הרי שכיום היא אפילו לא גדולה מאיתנו פי 2 .אני מאמינה שלא יעבור זמן קצר וגם נעבור אותם בתחום הזה. אפילו במגרש הביתי שלהם באירופה אנחנו מתחילים לנצח אותם".
"אנחנו לא מוכרים צעצועים כמו מיקרוסופט"
צפרה כץ הגיעה לאורקל ב-1999, ויחד עם לארי אליסון, מנכ"ל החברה, שינתה את פניה לחלוטין. "כאשר הגעתי לחברה היא היתה חברה בינלאומית עם הרבה פעילויות שאין תואמות אחת לשנייה עם מערכות כספים שונות ומערכות משאבי אנוש שונות. הדבר הראשון שעשינו היה להפוך את החברה לגלובלית בעלת שפה אחידה בכל הרמות, צעד שהפך אותה ליחידה המסוגלת לרכוש חברות ולהטמיע אותן במהירות רבה. מאז שהגעתי ביצעה החברה רכישות בכ-42 מיליארד דולר. רכשנו 56 חברות - סאן היא ה-57 במספר".
"הבנתי שהחברה חייבת לעבור שינוי אמיתי ולכן כיום אני מאוד גאה בכך ששיפרנו את הרווח התפעולי מכ-22% לרמה של 46%. הכפלנו את המכירות וכיום אנחנו מוציאים על מחקר ופיתוח 3 מיליארד דולר - פי 5 מאשר ב-1999", אומרת כץ. "יש הרבה התאמה בין המערכת שלנו למערכת של סאן. הרבה לקוחות משותפים ומרבית לקוחותינו עובדים על מערכת ההפעלה של סאן סולריס, כך שהרכישה עבורנו היתה מאוד טבעית".
כאשר היא מדברת על המתחרות היא מאוד ברורה ולא מלאת הערכה: "אנחנו לא עושים מכונות משחקים ולא צעצועים. אנחנו עושים רק עסקים. לא נרכוש חברת חיפוש ענקית כמו החברה מרדמונד (מיקרוסופט). אנחנו בעסקים לא כמשהו מעניין או משעשע, אלא מוכרים רק תוכנות עסקיות משעממות. אנחנו ממוקדים במוצרים ולא בכל מיני שירותים כמו החברה מניו יורק (IBM). אם המתחרים שלנו רוצים להציע לכם כל מיני שירותים ויישומים עם הרבה עבודה תלכו אליהם. אנחנו מציעים מוצרים לעסקים גדולים ובינוניים. מוצרים שלא צריך להשקיע בהם הרבה עבודה".
באשר למתחרה ההיסטורית הגדולה של החברה, סאפ, כץ אומרת שהיא איבדה לחלוטין את דרכה ושינתה את דרכיה בעירוב רב של אסטרטגיות. הראשונה היתה ההחלטה שלא לרכוש חברות אלא לפתח את הכל בעצמם. לאחר מכן הוציאה סאפ את "ביי דיזיין" שנועדה לתת פתרון לעסקים קטנים כמו ג'ו פיצה, וגם אותה היא זנחה ועכשיו היא החלה לצאת במסע קניות ארוך. "אנחנו לעומתם, ממוקדים בפתרונות עסקיים לעסקים קטנים וגדולים לא בשום דבר אחר", אומרת כץ.
בתשובה לשאלות מהקהל אמרה שהרכישה של סאן לא תוריד מהתיאבון לרכישות של החברה, מאחר שהיא אינה כה משמעותית מבחינת תזרים המזומנים של החברה ולא תיצור עומס על התאגיד. לדברי כץ, החברה אינה פוסלת רכישות בישראל ולמעשה בוחנת רכישה של חברה ישראלית בימים אלו.