גוגל נערכת למאבק מול הממשל ודעת הקהל
משרד המשפטים של ארה"ב מנהל בימים אלה שלוש חקירות שונות נגד ענקית האינטרנט: חשדות לניגוד אינטרסים, לשיתוף פעולה בלתי חוקי עם המתחרות ולהפרת זכויות יוצרים. בגוגל מקבלים את החקירות בשוויון נפש
ואגנר, לשעבר עורך דין בכיר במשרד המשפטים, אמר שבעידן שבו הטכנולוגיה משחקת תפקיד גודל והולך בחיי היום-יום, מובן שמשרד המשפטים של ממשל אובמה יבחור להתמקד דווקא בגוגל. "הם לא היו עושים את הנדרש מהם, אם לא היו בוחנים את כל מה שאנשים אומרים להם לבחון", אמר. ואגנר טען שהחקירות הן תוצאות פעולתם של "האויבים" שהקימה לעצמה גוגל, כאשר באמצעות מנוע החיפוש שלה ושורה של שירותים זולים או חינמיים פגעה קשות בשורה של תעשיות, בעיקר העיתונות. עם זאת, ואגנר אמר כי אין בכוונת גוגל להיכנס למאבק ישיר בממשל: "אני מאהב, לא לוחם," אמר.
חקירת משרד המשפטים בפרשת הסכם "הספרים היתומים" מתמקדת בפעולותיה של גוגל, אבל, כמו ואגנר, מנכ"ל גוגל אריק שמידט קיבל את הדברים בשוויון נפש: הוא אמר לוול סטריט ג'ורנל ש"מבחינתי, בהתחשב בגודל שלנו ובהשפעה שלנו, אני מצפה שיבדקו אותנו".
עם זאת, מדווח cnet, גוגל נערכת למאבק על דעת הקהל. היא מתכוונת לטעון שלמרות ששמה הפך לפועל ("לגגל"), היא אינה שולטת בתחום החיפוש, אלא רק חלק מ"פסיפס" של חיפוש. אנשי היח"צ שלה מסבירים שבאתרי מכירות כמו אמזון ואיביי, המשתמשים עורכים חיפוש אחר מוצרים, ומזכירים שיש מנועי חיפוש מתחרים – הדוגמה המצוטטת ביותר בימים אלה היא בינג של מיקרוסופט.
"פעלנו לטובת הצרכנים והכלכלה"
גוגל מתכוונת לטעון עוד שהכנסותיה ורווחיה קטנים יחסית לחברות טכנולוגיה ותיקות כמו מיקרוסופט ו-IBM. טענה אחרת של יחצ"ני גוגל היא שנתח השוק של גוגל בתחום הפרסום העולמי הוא מזערי – שלושה אחוזים בלבד – ושהיא נאלצת להיאבק עליו עם עיתונים, רשתות טלוויזיה, תחנות רדיו ואתרים אחרים. עם זאת, נתח השוק שלה בפרסום המקוון עומד על 30%, נתח השוק שלה בתחום החיפוש עומד על כ-64%, והנתח שלה מהכנסות מפרסום מוערך באזור ה-70%. נתח השוק בתחום של מיקרוסופט, למשל, אפילו לאחר ההצלחה – שאין לדעת כמה תימשך – של בינג, עומד על כ-11%.
גוגל כבר התנגשה בעבר עם משרד המשפטים: בנובמבר 2008, נסוגה גוגל מעסקת הפרסום שלה עם יאהו, שהיתה מאפשרת לה להציב מודעות בתוצאות החיפוש של יאהו. הממשל הבהיר שאם העסקה תתבצע – מה שהיה מעניק לגוגל מונופול בתחום הפרסום המקוון – היא תיחקר בחשד להפרת חוקי ההגבלים העסקיים. גוגל נסוגה מהעסקה, אם כי היום מגדיר אותה ואגנר כ"עסקת פרסום, לא עסקת חיפוש".
קו הגנה אחר של גוגל הוא, לדברי ואגנר, שאם היא תיכנס למאבק עם "סוכנות ממשלתית כלשהי", הדבר יהיה "משום שפעלנו לטובת הצרכנים ולטובת הכלכלה". cnet מציין שעמדתה של האחראית החדשה על מחלקת ההגבלים העסקיים, כריסטין וארני, שונה לחלוטין. בסוף 2008, צוטטה וארני כאומרת ש"אני חושבת שיש אפשרות פוטנציאלית לבעיה מתמשכת עם גוגל, שלדעתי הצליחה עד לאחרונה, באמצעים חוקיים, ליצור מונופול בתחום הפרסום".