האם הסמארטפונים הופכים ממותרות למוצר יסוד?
מכירות הסמארטפונים צפויות לעלות השנה ב-25%. סוציולוגים מסבירים זאת בצורך בחיבור תמידי: "הנורמה היא שעליך להשיב למייל מיד. אם אינך עושה כן, ההנחה היא שאתה מפוזר מנטלית או מנותק חברתית"
על פי נתוני חברת המחקר גרטנר, מכירות הסמארטפונים צפויות לצמוח בשיעור של 25% במהלך 2009 , למרות הירידה הצפויה במכירות של כלל הסלולריים. מדוע, אם כן, נרשמת עלייה דווקא ברכישתם של המכשירים היקרים יותר, שמחיריהם נעים מ-100 ועד 300 דולר, מבלי להזכיר את עלותה הגבוהה של חבילת הגלישה?
נטען כי הסיבה נעוצה בסוציולוגיה ובפסיכולוגיה דווקא: התפיסה המודרנית היא שעל האדם להיות מחובר ולהיות זמין כל העת במייל. "הנורמה החברתית היא שעליך להשיב למייל בתוך שעות ספורות, אם לא מיד", אומר דייויד אי. מאייר, פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת מישיגן. "אם אינך עושה כן, ההנחה היא שאתה מפוזר מנטלית, מנותק חברתית, או לא אוהב את שולח המייל".
מסיבה זו, דווקא אנשים שמצבם הכלכלי אינו שפיר בוחרים בסמארטפון. הניו יורק טיימס מביא כדוגמא את הלן רוד, שפוטרה לאחרונה מעבודתה ונאלצה להחזיר לחברה את המחשב הנייד שלה. היא בחרה לרכוש אייפון, ונימקה את זה בכך שכעת היא יכולה להשיב מייל מיד, דבר שמסייע לה לדבריה בחיפוש עבודה. היא העריכה כי אם תשיב מיד למעסיק פוטנציאלי, ותציין שהיא עושה זאת מהסלולרי שלה, הדבר ישפר את סיכוייה לקבל את המשרה לעומת מועמדים שישיבו על המייל אחרי כמה שעות.
זה בדיוק המסר שיצרני הסמארטפונים מנסים לשלוח, ומתקבל הרושם שהוא מצליח. כפי שאמר רוכש אחר של סמארטפון, "אני מסתובב עם מיני מחשב בכיס". אבל החיבור הבלתי פוסק כולל גם סכנה להתמכרות: אחד הסמארטפונים הראשונים, בלקברי, זכה לכינוי "קראקברי" בשל האובססיביות שבה בדקו משתמשיו, שוב ושוב, אם קיבלו מייל או מידע חדש. מאייר אמר כי הסמארטפונים מזכירים לו את ה-Skinner Box - הניסוי המפורסם שבו עברו עכברושים התניה, שלפיה יקבלו מזון אם ימשכו בידית.