התוכנה שתנצח את פקקי התנועה
מה קורה כשמחברים את העקרונות הקהילתיים של ויקיפדיה עם עולם הניווט הסלולרי? מקבלים מפות שמתעדכנות כל הזמן, בכל מקום ובחינם. הסטארט־אפ Waze עושה זאת בישראל, ועכשיו נכנס לשוק האמריקאי
"כשמישהו פוגש את אחד העובדים שלנו הוא מיד מספר לו איך התוכנה הצילה אותו מפקק אימתני או משוטר שחיכה בצומת. אנשים מפתחים לשירות הזה יחס מיוחד. הוא הופך לחלק מסדר היום שלהם", אומר נעם ברדין, המנכ"ל הטרי של Waze, שירות ניווט "קהילתי" לסלולר, שבעודכם קוראים את השורות האלה כבר אמור להיות מותקן ביותר מ־93 אלף טלפונים בישראל, ועוד כמה מאות מצטרפים מדי יום.
בחודש מאי הושק השירות מחוץ לגבולות ישראל, ונהגי סן פרנסיסקו - ובקרוב יצטרפו אליהם נהגים בבוסטון ובשיקגו - החלו לתרום לו. "לתרום", מכיוון ש־Waze הוא יותר קהילה של חברים מאשר תוכנת ניווט, דבר שברדין דואג להדגיש בעצמו, ולהוקיר עליו תודה למשתמשים. את התוכנה אפשר להוריד בחינם בכתובת waze.co.il.
Waze, שירות ניווט המותקן על טלפונים סלולריים בעלי שבב GPS ומוצע להורדה בחינם, הוא שילוב של ויקיפדיה וגלגלצ: אם יוסי רואה פקק בכביש החוף, במקום לצלצל לאולפן הרדיו הוא מעדכן את אחיו הנהגים בשלוש הקלקות על הסלולרי. וגם אם יוסי לא נוגע בסלולרי, המערכת מתעדכנת בעומסים: היא מנטרת את המהירות שבה נעים רכבי המשתמשים, וכשהיא מאתרת האטה של רכבים רבים באזור מסוים, היא מתרגמת זאת על גבי המפה לעומס. אירועים כגון תאונות דרכים, מכמונות מהירות וניידות בצד הכביש עדיין דורשים תרומה מהמשתמשים ואלה, מתברר, שמחים לתרום.
מלבד האלמנט הקהילתי, ב־Waze גם טוענים שהתוכנה מגדירה מחדש את ייעודו של שירות הניווט: לא עוד "הראה לי איך להגיע למקום חדש", אלא "הראה לי איך להגיע הכי מהר למקום שאני כבר מכיר". הן משתמשים שעמם שוחחנו והן אנשי החברה אמרו לנו שהשימוש הנפוץ ביותר במערכת הוא במסלולים קבועים - בין הבית והעבודה או בנסיעה לביקור משפחתי. במסלולים כאלה השימוש הוא יומיומי, והמידע העדכני על עומסי תנועה, פקקים ומכשולים בכביש, שמתקבל מתרומת קהילת המשתמשים, מסייע לחסוך זמן רב.
אמנם שילוב מידע על עומסים ותקלות בדרך אינו ייחודי ל־Waze, ורוב שירותי הניווט בתשלום מסוגלים לנטר את מהירות המשתמשים וליצור מפות עומסים, כמו גם לשלב דיווחים מרשויות החוק והתחבורה. אולם ב־Waze מקווים שההסתמכות המוחלטת על קהל המשתמשים תקנה למערכת את הכוח שיש לפרויקטים שיתופיים כגון ויקיפדיה, ותהפוך אותה לעשירה יותר ולעדכנית יותר מכפי שכל שירות קנייני מסוגל להיות.
דוגמה לכך היא אופן יצירת המפה של Waze: גם זו נבנית בידי המשתמשים, והללו אינם צריכים אפילו להתאמץ: כשהמערכת מזהה שמשתמש נוסע בדרך שאינה מוכרת, היא מתחילה "לצייר" את הדרך, והמשתמש יכול לאחר מכן להיכנס לאתר החברה ולעדכן את שם הרחוב או את מספר הכביש. בדומה לוויקיפדיה, משתמשים אחרים יכולים לערער על המידע ולעדכנו, ובחברה מועסקים גם "מנהלי אזורים" שתפקידם להיות הפוסקים האחרונים על נכונות העובדות במפה. בחברה טוענים שנכון להיום, כשלוש שנים לאחר תחילת הפעלת היישום, כ־91% מכבישי ישראל ורחובותיה כבר מופו בו.
נעזרים בחובבי טכנולוגיה
Waze נולדה ב־2006 כמיזם עצמאי וללא כוונת רווח בשם FreeMap. מקים המיזם אהוד שבתאי, שכיום הוא המנהל הטכנולוגי בחברה, ביקש ליצור מפה של ישראל המבוססת כולה על תרומתם של גולשים. כוונתו היתה ליצור חלופה למפות הקנייניות - אלה שכדי להשתמש בהן יש לשלם עבור מכשיר GPS או עבור שירות ניווט של ספקית סלולר. ב־2008 צירף אליו שבתאי את אורי לוין ואת עמית שנער, והשלושה גייסו 12 מיליון דולר מהקרנות הישראליות ורטקס ומאגמה, ומקרן BlueRun Ventures האמריקאית (לשעבר Nokia Venture Partners).
החברה מעסיקה כיום כ־30 עובדים במשרדה ברעננה, והיא עתידה לפתוח בקרוב משרד בחוף המערבי בארצות הברית. ברדין, שבתפקידו האחרון שימש מנכ"ל הסטארט־אפ Intercast Networks, וברזומה שלו גם הקמת חברת השיחות באינטרנט DeltaThree וניהולה, החליף לפני חודשיים את המנכ"ל אורי לוין, שעתיד לשמש נשיא החברה.
התוכנה של Waze מתאימה למכשירים הפועלים באמצעות מערכות ההפעלה סימביאן, אנדרואיד, חלונות מובייל, ובקרוב גם תפעל באייפון. החודש, במקביל לכניסתה לארה"ב, יושק בשוק הישראלי עדכון גרסה שיתמוך במכשירים אחרים, ובהם דגם 5800 של נוקיה, המצויד במסך מגע.
בסן פרנסיסקו התוכנה פועלת כרגע רק במכשירים המריצים את האנדרואיד של גוגל, עובדה המגבילה את קהל המשתמשים הפוטנציאלי ללקוחות של ספקית הסלולר T-Mobile, המשווקת הבלעדית של מכשיר ה-G1 שמופעל באנדרואיד, ולמשתמשים שרכשו את G1 ופרצו אותו לשימוש ברשתות אחרות. ברדין מסביר שהאנדרואיד נבחר בגלל האוכלוסייה שמשתמשת בו: מאמצים מוקדמים של טכנולוגיה, המתאפיינים גם בנטייה לשתף מידע, בדיוק סוג המשתמשים שנחוץ לשירות כזה, כדי ליצור את הבסיס המשמעותי של המיפוי לפני שפלחים אחרים באוכלוסייה מצטרפים.
לאייפון מתכוונים בחברה להיכנס בעוד כמה שבועות, כשאפל תחשוף את גרסה 3 של מערכת ההפעלה הסלולרית שלה ותאשר שימוש בתוכנות ניווט. בעצם, כחברות סטארט־אפ אחרות המצוידות בחוצפה ישראלית, Waze כבר מאפשרת להתקין את התוכנה שלה באייפונים פרוצים באמצעות מערכת היישומים הפיראטית Cydia. אולם אפל אוסרת על המפתחים שעובדים איתה להפיץ יישומים בחנות היישומים שלה ובמקביל גם באופן פיראטי, ולכן סביר שברגע ש־Waze "תוכשר" בידי אפל, היא תעבור בלעדית לחנות היישומים.
בונים על הנוסחה של פייסבוק
התוכנה עדיין אינה מושלמת: חסר בה מידע על מסעדות, כספומטים, תחנות דלק ועוד אטרקציות ששירותי ניווט בתשלום מדווחים עליהן. המידע אמור להתווסף בעתיד, באמצעות שיתופי פעולה עם ספקים חיצוניים שיציעו יישומים לפלטפורמה של Waze. "אנחנו מתמודדים בישראל מול מונופול - 'מפה', ובעולם מול דואופול, Navteq של נוקיה ו־TeleAtlas של TomTom", מסביר ברדין. "זה דוד מול גוליית, אבל אנחנו מאמינים שבזכות קהילת המשתמשים אנחנו יכולים להציע מיפוי לא פחות טוב, ולהוסיף עליו את שכבת המידע בזמן אמיתי, שחשובה עוד יותר".
כאן, בעצם, טמון פוטנציאל ההכנסות של החברה, ופוטנציאל הערך המוסף ללקוחות: ברדין מצהיר שהשירות הבסיסי ימשיך להיות בחינם, שכן משתמשיו מסייעים לתחזק אותו. הכנסות עתידיות עשויות להגיע בחלקן מפרסומות מבוססות מיקום שיופיעו על המפות, ובעיקר משיתוף בהכנסות של ספקי ישומים, שיציעו תוספות, שכלולים ותכונות חדשות שמשתמשים יוכלו להוסיף לפלטפורמה.
דמיינו, למשל, שירות שידווח על מספר מקומות החניה הפנויים באזורים שונים או שירות שיציע נתיב בהסתמך על צריכת הדלק החסכנית ביותר, מסביר ברדין. תארו לכם שב־Waze יופיע יישום של הסטארט־אפ הישראלי WeFi, הממפה נקודות של אינטרנט אלחוטי הפתוח לשימוש ללא סיסמה. ב־Waze מתכננים לאפשר לשותפים חיצוניים להוסיף יישומים למערכת עוד השנה, ומקווים שהדבר יעלה את הפופולריות שלה, כפי ששיתוף פעולה עם מפתחי יישומים העלה את הפופולריות של אתרים כגון פייסבוק וטוויטר.
הסכנה במודל כזה היא בזליגת ההכנסות דווקא לשותפים, ולא לפלטפורמה. מערכת ההפעלה החופשית לינוקס אמנם משמשת חברות מסחריות רבות, אולם מפתחה המקורי, לינוס טורוולד, לא זכה להתעשר מכך. גם טוויטר ופייסבוק נאלצות כיום לצפות ביזמים ובחברות מפיקים הכנסות באמצעות התממשקות לפלטפורמה שלהן, אך בעצמן עדיין נאבקות לגרוף הכנסות.
השוק מתמלא במהירות
Waze אינה לבדה בשוק. לפני כשנתיים השיקה Locationet הישראלית שירות ניווט חינמי לסלולר בשם AmazeGPS, וכיום היא גם מספקת אותו לחברות סלולר, ובהן אורנג' הישראלית. ובדומה לתוכניותיה של Waze, גם AmazeGPS מסוגלת להתממשק ליישומים חיצוניים, כגון FoxyTag, שמציג על המפה מכמונות מהירות, המעודכנות על ידי
המשתמשים.
DASH האמריקאית החלה להציע לפני כשנה מכשיר ניווט לרכב שנותן מידע עדכני על תנאי הדרך, לרבות עומסים ותאונות, אך מחירו הגבוה של המכשיר (כ־300 דולר) והצורך בתשלום דמי מנוי חודשיים הרתיעו משתמשים, וגרמו לחברה לעבור כעבור תשעה חודשים ממכירת חומרה ישירות ללקוחות, לאספקת שירותי המידע לחברות ניווט אחרות. וגם DASH מתכוונים להציע שיתופי פעולה עם ספקי יישומים אחרים, כגון יישום שמציג על המפה את הכתובות מיומן הפגישות או יישום המאתר נכסים הזמינים לרכישה או השכרה באזור.
פוטנציאל ההצלחה של Waze הוא, באופן פרדוקסלי, גם המכשול שלה. התוכנה נעשית עשירה ועדכנית יותר ככל שמספר משתמשיה גדל, ולזינוק הגדול ביותר באיכותה ובהיקף שירותיה היא תזכה כשתגיע לתפוצה רחבה, כלומר לפורטלים של חברות הסלולר. אולם חברות הסלולר עצמן אינן מציעות להורדה שירותי ניווט שעדיין אינם מושלמים. וכך Waze עדיין תלויה בקהל המשתמשים שלה.