$
טורים

סיכום השבוע בעולם הטכנולוגיה: משקיעים, חושפים ומחפשים

למרות כל ההצהרות שיש להם מספיק כסף, מתברר שמנכ"ל פייסבוק בסך הכל חיכה להצעת השקעה טובה יותר; תוכנית הטלוויזיה המבוססת על טוויטר מתבררת כגימיק שיווקי; וכולם מחפשים אלטרנטיבה לגוגל

דורה קישינבסקי 16:4729.05.09

פייסבוק מנווטת במים סוערים

 

כשפייסבוק דחתה בשבוע שעבר השקעה משמעותית לפי הערכת שווי של 8 מיליארד דולר, המנכ"ל, מארק צוקרברג, הסביר לתקשורת כי החברה פשוט לא זקוקה לכסף. השבוע, שלא במפתיע, הסתבר שפייסבוק פשוט חיכתה לעסקה טובה יותר: חברה רוסית היתה מוכנה להשקיע גם היא 200 מיליון דולר ובתמורה דרשה רק 1.96% מפייסבוק, כלומר העריכה את שווי החברה ב-10 מיליארד דולר.

 

למעשה, זוהי ירידה של שליש בהערכת השווי של פייסבוק: כשמיקרוסופט השקיעה בחברה לפני שנה וחצי, היא עשתה זאת לפי הערכה של 15 מיליארד דולר. מצד שני, גם 10 מיליארד דולר הוא סכום גבוה יותר ממה שהיה ניתן לצפות במצב הנוכחי של השוק, ועם חוסר ההתלהבות של משקיעים מחברות אינטרנט לא רווחיות.

 

בינתיים הבלוג ReadWriteWeb שם לב למשפט מעניין שנזרק במסיבת העיתונאים כדי להסביר את שיתוף הפעולה עם שחקן רוסי דווקא: לפי צוקרברג, 70% מהמשתמשים של פייסבוק כיום באים מחוץ לארה"ב. פייסבוק נחשבה עד לא מזמן לחברה שכבשה את השוק האמריקאי והתקשתה דווקא בארצות אחרות. אולי לאף אחד כבר לא בא לפרגן לה, אחרי כל הסקנדלים בנוגע לזכויות היוצרים על הרעיון המקורי, ואחרי שכתר החדשנות בתחום הווב 2.0 עבר לטוויטר - אבל נרצה או לא נרצה, נראה שפייסבוק מתקדמת יפה בדרכה לכיבוש העולם.

 

הפתעה: טוויטר עושה רעש מכלום

 

אז עומדת להיות סדרת טלוויזיה ש"מבוססת" על שירות המיקרו-בלוגינג טוויטר. מה זה אומר? השמועות רצות, ואף אחד לא יודע. זה כולל כנראה גם את המנהל האמנותי של החברה, ביז סטון, שבסך הכל חתם על מסמך שאומר שמותר לצמד מפיקי טלוויזיה להשתמש במותג "טוויטר" בסדרה שלהם.
אשטון קוצ'ר. מאיים אשטון קוצ'ר. מאיים צילום: אי פי אי

 

בחשיבות העצמית האופיינית להנהלת טוויטר, סטון ניצל את ההזדמנות כדי לדבר גבוהה-גבוהה בבלוג הרשמי של החברה על כוחו של טוויטר לשנות את הטלוויזיה. בטקקראנץ', בלוג שאוהב לנפח את המשמעות של עולם הרשת שאותו הוא מסקר, בלעו את הפתיון ודיברו על טוויטר כ"פלטפורמה חדשה ורבת עוצמה" ש"מתרחבת למדיות אחרות, כגון הטלוויזיה".

 

השחקן חובב תשומת הלב אשטון קוצ'ר, שעבר לאחרונה במהלך מתוקשר ומטופש את רף מיליון הקוראים בטוויטר, הגיב בדרמטיות לשמועות על כך שהסדרה הטוויטרית תערב מעקב אחרי סלבריטאים. לדבריו, הוא לא מוכן לשתף פעולה עם שירות ש"מכר" אותו, וסדרה כזו תשים קץ למעורבות שלו בטוויטר (הו, לא!).

 

זמן לחזור לקרקע: בין אם מדובר בסדרת ריאליטי שתערב בצורה כלשהי שימוש באתר, או בסדרה בסגנון "מסודרים" שעוסקת באחורי הקלעים של האתר עצמו, מדובר יותר בשימוש בשם טוויטר כגימיק שיווקי מאשר במהלך עם משמעות כלשהי לקהל המשתמשים.

 

מה שמנוע חיפוש חדש באמת צריך: כסף

 

חייו של מנוע חיפוש חדש אינם קלים בעידן שבו גוגל שולטת בעולם ללא מצרים. אבל הם היו קשים אפילו יותר בלי העזרה מבלוגי הטכנולוגיה, שתמיד משתדלים לתת מקום למנועי חיפוש אלטרנטיביים, ולו המטופשים והמיותרים ביותר, כדי שיהיה על מה לכתוב. אחד התירוצים לעיסוק בנושא הוא שגוגל לא בנוי לתת תוצאות חיפוש עדכניות ברמת השנייה והדקה, ולכן, לכאורה, הוא הולך והופך לפאסה בעידן ה"רשת החברתית" שמתעדכנת כל רגע.

 

קחו למשל האתר החדש והאווילי Topsy - מנוע חיפוש "מבוסס טוויטר". במקום לחפש אתרים ברשת כולה, Topsy מחפש רק בין הקישורים שהוצבו לאחרונה על ידי משתמשי טוויטר. בטקקראנץ' דיברו על האתר ברצינות תהומית, כולל ניסיון לומר ש"retweets" - מספר הפעמים שבהם דבר-מה אוזכר על ידי משתמשי טוויטר - הוא מדד טוב יותר לחשיבותו של אתר מאשר כמה אתרים אחרים מקשרים אליו (הבסיס לדירוג האתר בגוגל). בפועל, כפי שהראה בלוג הרכילות Gawker, חיפוש ב-Topsy מדגים בעיקר מה חשוב ל"משתמשים הצעירים והסובלים מעודף קפאין של טוויטר" - למשל, התוצאה בחיפוש "צ'ילה" היא קניון בשם זה שבו הופיע לאחרונה הרכב הפופ הפופולרי של האחים ג'ונאס.

 

אחרי כמה שנים של אייטמים מסעירים כאלה שנגמרים בקול ענות חלושה, האמת ברורה: רעיון מקורי יכול אולי להביא למנוע חיפוש אייטמים בבלוגי ומדורי הטכנולוגיה, אבל הוא לא ישכנע משתמשים לפרוש מגוגל כל עוד הוא לא מספק תוצאות טובות ושימושיות יותר באופן בולט. מכיוון שאף מנוע חיפוש לא עושה זאת, רוב הגולשים לא טורחים אפילו לנסות את המוצרים החדשים בתחום.

 

ייתכן כי הדרך היחידה לנער מעט את השוק היא הדרך שבה בחרה מיקרוסופט, שהחלה להשיק אתמול (ה') לחלק מהגולשים את מנוע החיפוש החדש שלה, Bing. מיקרוסופט תלווה את ההשקה בקמפיין פרסומי אינטנסיבי באינטרנט, בטלוויזיה ובדפוס בהשקעה של 100 מיליון דולר, או במילים אחרות: נסיון לבצע שטיפת מוח נגדית. זה לא מה שיהרוג את גוגל, וזה אפילו לא מה שיגרום לגולשים לזנוח אותה לטובת מנוע חיפוש אחר (אלא אם "בינג" יתברר כמהפכני וגאוני, מה שלא סביר שיקרה). אבל לפחות מנוע החיפוש של מיקרוסופט יזכה שכמה אנשים יזכרו איך קוראים לו שבועיים אחרי ההשקה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x