$
טורים

7 שאלות עם שחר בר דוד

מייסד אתר "מקושרים" מספר איך הופכים רשת חברתית ענייה להצלחה בקנה מידה ישראלי, מה עשתה לו התחרות בפייסבוק ואיך הוא מצליח לעשות מזה כסף

דורה קישינבסקי 17:1310.05.09
שחר בר דוד הוא אחד משלושת מייסדי הרשת החברתית הישראלית "מקושרים", שהוקמה ב-2004. בשנה שעברה רכשה וואלה שליש מהאתר, וביום חמישי האחרון השלימה רכישה של 36% נוספים תמורת 4.5 מיליון שקל.

 

1. מה יש לרשתות חברתיות ישראליות להציע היום לגולש, כשנראה שכולם נמצאים בפייסבוק?

  

כבודו של פייסבוק במקומו מונח, אבל "מקושרים" היה כאן לפניו, ואנחנו מצליחים להשאיר אצלנו הרבה מאוד גולשים. אני חושב שהתכונות של "מקושרים" משקפות את הישראליות בצורה מסוימת - הממשק פשוט יותר, תכני הגולשים לא סגורים למעגל החברים, והרבה יותר קל ונעים ליצור היכרות עם אנשים שהם לא מהמעגל הקיים. התכנים גם פחות דלים וקצרים: יש את הפיצ'רים של התמונות ועדכוני הסטטוסים, כמו באתרים אחרים, אבל אנחנו גם אוספים כל יום עיתון יומי עם 120 כתבות שכתבו הגולשים.

 

2. איך מתבטא הקשר עם וואלה מבחינת התוכן? אתם מתכננים להשתלב בתוך פורטל וואלה בצורה כלשהי?

  

שחר בר דוד. אוספים כל יום עיתון יומי עם כתבות שכתבו הגולשים שחר בר דוד. אוספים כל יום עיתון יומי עם כתבות שכתבו הגולשים צילום: אוראל כהן
עד היום לא היה פעילות משותפת דרמטית, אבל עכשיו, בעיקר אחרי הרכישה האחרונה, כשוואלה עלתה ל-70%, יש רצון גדול מאוד משני הצדדים לבצע סינרגיה ולהעלות כל מיני מהלכי תוכן.

  

זה לא אומר ש"מקושרים" יישב עכשיו בתוך וואלה. הוא ימשיך להיות אתר עצמאי שעובד בנפרד ומופעל על ידי חברה נפרדת.

 

3. מה המודל העסקי של האתר, ועד כמה הוא מוכיח את עצמו?

 

האתר רווחי כבר יותר משנה וחצי. המודל מתחלק לשניים - החלק הראשון הוא פרסום, כולל באנרים ושאר כלי הפרסום הרגילים בנוסף לכלים חכמים יותר שבמסגרתם אנחנו מנסים לתפור לכל לקוח חליפה שמתאימה לו. למעשה אנחנו מתפקדים היום כמו חצי משרד פרסום. אחד היתרונות שלנו מול פייסבוק הוא המענה למפרסם הישראלי - בפייסבוק היכולות שלו מאוד מוגבלות. החלק השני הוא שימוש באתר באמצעות הסלולר. התעבורה בסלולר גדלה מחודש לחודש.

 

4. האוכלוסיה באתר צעירה יחסית. זו היתה בחירה מכוונת?

 

כשהקמנו את האתר ב-2004, אני הייתי בן 20 ושיווקתי אותו לאנשים כמוני, כך שכיוונו לגילאי 18-19. משם זה התפשט בצורת חבר מביא חבר. קהל היעד שלנו היום הוא בגילאי 14-26, ובעיקר חיילים וסטודנטים בשנה ראשונה.

  

5. פייסבוק מפעיל צוות של 150 איש כדי למחוק תמונות בוטות וכדומה. ב"מקושרים", קשה להתעלם מהאופי הרומזני והארוטי של רבים מהתכנים. מה אתם עושים כדי לפקח על התוכן?

 

 אנחנו אומרים שאנחנו מנהלים פה מדינה. יש לנו מערכת שיטור בתוך האתר, כשהגולשים יכולים לדווח על תמונות חריגות, משתמשים שמציקים וכדומה. יש בק-אופיס שמורכב מהתראות אוטומטיות וידניות. אנחנו לא קוראים לזה צנזורה אבל רוצים שהאתר יפעל בצורה נעימה לגולשים. צריך לזכור שכשחבר'ה בגילאי 16-17 מדברים על מיניות, זה לא משהו שהם לא מודעים אליו מחוץ לאתר. כל עוד זה בגבול הטעם הטוב - ואנחנו לא מקבלים יותר מדי תלונות מצד הגולשים - אני לא רואה בזה משהו בעייתי. בסופו של דבר לגולש יש חופש בלתי מוגבל באינטרנט.

 

 6. לפני שנה דיווחנו על רן אברהם, שטען כי הוא המייסד הרביעי של "מקושרים" ותבע אתכם על כך שנישלתם אותו מחלקו. איפה עומד הסכסוך המשפטי?

 

אני מעדיף לטפל בזה שלא במסגרת העיתונות.

  

7. המתחרים שלכם ב-Dex מתמקדים היום בשיווק הפלטפורמה שלהם לגורמים אחרים שמעוניינים לפתוח רשת חברתית. גם אתם מדברים באתר על כלים טכנולוגיים שאתם מציעים. זה אומר שאתם הולכים לאותו הכיוון?

 

לא - כל הטכנולוגיה שאנחנו מייצרים היום היא בשביל האתר שלנו. כשאנחנו מדברים על הפתרונות הטכנולוגיים החברתיים שאנחנו מציעים, הכוונה היא רק לכלי פרסום חכמים. פיתחנו אותם בחצי השנה האחרונה והם מיועדים לשימוש באתר שלנו.

 

המטרה היתה לתת למפרסמים להגיע לאינטראקציה עם הגולשים, תוך כדי שימוש בכל הפרמטרים שאנחנו יכולים לתת להם על המשתמשים. כך למשל כשהיה פסטיבל של סלקום, הרמנו דף אירוע בתוך האתר ודאגנו להפיץ אותו לקהל היעד המתאים, כי מן הסתם אנחנו יודעים את הגילאים של המשתמשים שלנו. כמובן שאנחנו משתדלים לעשות את זה הכי פחות פולשני שאפשר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x