7 שאלות עם יוסי גליק
יוסי גליק, מייסד חברת הסטארט-אפ ג'יני עונה לשאלות כלכליסט: מי צריך פנדורה לסרטים, מה קורה לתעשיית הקולנוע במיתון ומי משלם בכלל על סרטים באינטרנט
יוסי גליק הוא מייסד-שותף ומנכ"ל ג'יני (jinni.com), מנוע סמנטי לסיווג והמלצה על סרטים. ג'יני, שעדיין נמצא בגרסת הבטא שלו, ממפה את ה"גנום הקולנועי", כפי שהרדיו האינטרנטי פנדורה ממפה את ה"גנום המוזיקלי" כדי להתאים שירים לטעמו של המאזין. לפני כן עבד גליק בפרויקט ה-VOD שפיתחה אורקל, וכיהן כסמנכ"ל אורקה.
1. מהו מיפוי של גנום קולנועי ולמה זה נחוץ?
מי שמחפש סרט שיקלע לטעמו ולמצב רוחו באותו הרגע, לא מסתפק בהגדרה כמו "קומדיה", אלא מחפש הגדרות מדויקות יותר: יש קומדיה טיפשית, יש קומדיה בריטית. אם אתה מפעיל אתר להשכרת וידיאו, אתה צריך סיווג עשיר כדי שהממשק יספק את הצרכים. "כשהארי פגש את סאלי" ו"אשה יפה" - שניהם קומדיות רומנטיות על הפכים נמשכים – אבל יש הבדלים משמעותיים ביניהם. הראשון מתוחכם, דברני ומתמקד במלחמת המינים, בעוד שהשני סנטימנטלי ומספר סיפור סינדרלה. מנוע אינטליגנטי המתבסס על טכנולוגיות של ניתוח סמנטי של הטקסט יוכל לעלות על ההבדלים ולהציע לצרכן הסופי רק את הכותר הרלוונטי. אנו נעזרים בכלל ההמלצות הקיימות ברשת, כולל אלה של אמזון, גוגל ונטפליקס.
2. עם כמה אתרי וידיאו אתם עובדים או עומדים לעבוד?
נכון להיום לג'יני יש לקוח אחד: "קוויקפליקס", אתר סרטי VOD אוסטרלי. הכנו אינטגרציה עם ה-API של נטפליקס, שמאפשרת למשתמשים של ג'יני להיעזר בג'יני כשהם בוחרים סרטים בנטפליקס. בעקבות זאת התקבלו פניות של חברות מסחריות שמעוניינות לקדם צריכת סרטים - כולל שתי חברות כבלים אמריקאיות. הן ביקשו שנשתלב באתרים שלהן כמו שעשינו בנטפליקס. מסיבות מסחריות, אני לא יכול לתת שמות.
3. מה רואים משם שלא רואים מכאן על עולם הקולנוע והטלוויזיה?
עולם הבידור נמצא בפריחה, דבר שמאפיין תקופות משבר כלכלי. קולנוע, כמו מקדונלד'ס, הוא תחליף לבידור יקר יותר כמו נסיעות לחו"ל. הוא גם משמש כבריחה מהמציאות. האינטרנט הוא כמובן מאוד דומיננטי. נראה שהשוק הולך לכיוון של צריכה בסטרימינג באינטרנט, מה שמהווה איום מיידי על חברות הכבלים. גם חברות הכבלים שוקלות בימים אלה להשיק שירותי וידיאו ללקוחותיהן כדי לא לאבד אותם לטובת אתרים כמו Hulu.
4. מה הפתיע אותך לאחרונה?
יש שמועה שאחד מהאולפנים הגדולים רוצה לפתוח אתר ענק משלו למכירת DVD. כלומר, הם מחפשים להגביר רווחיות גם במחיר פגיעה בספקים הקיימים שלהם, כמו אמזון. זה ממחיש שהצורך בהכנסות משנה את המודלים. יש פיתוי באינטרנט - כולם מרגישים שהם יכולים למכור ישירות ללקוח (Direct to Consumer).
5. יש גולשים שמשלמים על סרטים באינטרנט?
אולפני וורנר מאפשרים לגולשים בסין להוריד סרטים במחיר מצחיק של דולר אחד. במחיר כזה, כבר הרבה יותר פשוט לשלם. אני מניח שבעולם המערבי המחיר יהיה גבוה יותר, אבל עדיין בתחום הזול, כדי לאפשר צריכה מקסימלית. בארה"ב זה יהיה בסביבות 4-3 דולר; לכל אוכלוסייה יש את הסף שלה.
6. איך מגייסים כסף בתקופה כזו?
קשה מאוד לייצר התלהבות כשמצב הרוח של המשקיעים אומר להם לא לקחת סיכונים. קרנות הון סיכון רוצות להשקיע בחברות שכבר יש להן הכנסות, ואפילו לא מסתכלות על חברות איכותיות שטרם הגיעו למצב הזה. לגבי משקיעים פרטיים, מספרם הצטמצם ויש פחות מבחר מהם כיום. אבל הפרסוםה החיובי בתקשורת נותן רוח גבית ומחזק אצל המשקיעים את התחושה שג'יני היא דבר משמעותי.
7. איזה סוג של סטארטאפים יישארו על הרגליים עם תום המשבר?
חברות עם מודל עסקי ברור או טכנולוגיה פורצת דרך. ג'יני פועלת בסביבה מוכחת מסחרית של אתרי מסחר אלקטרוני ואתרי סטרימינג. אם אני מביא לקוח לנטפליקס אני יכול לקבל מכך עמלה. מה גם שג'יני לא מתבססת רק על מוצר אחד - היא מייצרת גם ווידג'טים לעולם הבידור, שמסייעים לאתרי מסחר בהגברת הצריכה, והם מתגברים אותנו בחלוקת רווחים.
ל-7 שאלות עם כרמל ויסמן, חוקרת תרבות הבלוגים
ל-7 שאלות עם אריק צ'רניאק, ממייסדי מטאקפה