טכנולוגי על הבוקר: מיקרוסופט מסירה את הכפפות
מיקרוסופט פותחת בקמפיין נגד אפל, וזו בינתיים מטילה אימה על חברות התקליטים, גוגל בדיאטת רצח, פייסבוק מצמצמת חגיגות ומחפשת נואשות אחר מזומנים, וילדים מפנסלבניה מואשמים בהפצת פורנו-ילדים
לבאלמר נמאס להיות הבחור הנחמד
בשנה האחרונה חבטה אפל שוב ושוב במיקרוסופט, הלעיגה ישירות על וויסטה, ובאופן כללי התנהגה בבריונות שהפכה לסימן ההיכר שלה. התגובה של מיקרוסופט היתה צנועה: לאחר פיאסקו הפרסומות שכללו את ביל גייטס וג'רי "מי?" סיינפלד, היא עברה לשורת פרסומות של "אני PC גאה".
ועכשיו היא שומטת את הכפפות ועוברת להתקפות ישירות וברוטליות. המצב הכלכלי השתנה, אנשים לא ממהרים לזרוק כסף סתם כך, ומיקרוסופט ממקדת את האש ב"מס אפל": העובדה שאפל דורשת תשלום של מאות דולרים יותר מהנדרש על ציוד מחשב, ומעניקה בתמורה לוגו זוהר ואפס התייחסות ללקוח.
המתקפה הראשונה היא סרטון פרסומת חמוד שבו מישהי יוצאת לחפש לעצמה מחשב במחיר נמוך מאלף דולר, ונמלטת מחנות אפל כמו עטלף מהגיהנום, כשהיא ממלמלת ש"אני כנראה לא מספיק קולית בשביל אפל". הסוף המאושר הוא שהיא רוכשת לעצמה מחשב סביר בהחלט – "אני PC, ואני מוצאת את מה שחיפשתי" – בפחות מ-700 דולרים. אפשר לצפות בסרטון כאן.
המהלומה השנייה היא פרסומת, שבה נראים משתמשים מסובבים כדור, ובסופו של דבר הם יכולים לבחור בין מחשב אפל ושני חפצים חסרי ערך – ענפי עץ, למשל – ובין מחשב PC ושני חפצים בעלי ערך, למשל סמארטפון.
העובדה שמיקרוסופט ממקדת אש במתחרה קטן כל כך – פחות מעשרה אחוזים מהמשתמשים בחרו במק – עשויה להעיד על מחנק בשוק. 2009 צפויה להיות שנה רעה למחשבים בכלל, ובמיקרוסופט ודאי מרגישים את הלחץ. ובכל זאת, הגיע הזמן שטיפוסים עדינים כמו סטיב באלמר יפסיקו להיות נחמדים מול ברנשים חסרי מעצורים כמו סטיב ג'ובס. מה שמוביל אותנו ל...
הכירו את הבוס החדש, והוא לא פחות גרוע מהבוס הישן
אם אתם חושבים שאני מגזים כשאני מדבר על הבריונות של אפל, אתם צריכים לדבר עם בכירי תעשיית המוזיקה של ארה"ב. אלה טיפוסים קשוחים שהיו גורמים לטוני סופראנו להחוויר – וחודשיים לאחר מעשה, הם עדיין סיפרו, בלחישות, איך סטיב ג'ובס לעס את הכבד של אחד מהם. בערב חג המולד.
אפל עושה שמיניות באוויר כדי שלא ישימו לב שהיא שולטת בשוק המוזיקה הנמכרת, לפחות בארה"ב, אבל זה המצב: האייטיונז, החנות שלה שמוכרת שירים לנגן המוזיקה הנמכר ביותר בעולם, היא הכוח המסחרי האמיתי בתעשייה. אם אתה לא באייטיונז, אתה פשוט לא קיים.
ועכשיו, אחרי שהקרב הסתיים בנוקאאוט מושלם, כשאין אף מתחרים בשטח, אפל עושה את המתבקש: היא מעלה מחירים. ב-30%, ליתר דיוק. החל בתחילת אפריל – כלומר, מאמצע השבוע הבא – שירים שהפכו ללהיטים יימכרו באייטיונז ב-1.29 דולר במקום ב-99 סנט, המחיר הקבוע שלפיו נמכרו שירים באייטיונז מאז 2003. אמנם, במקביל יופחתו מחיריהם של שירים לא מצליחים ל-69 סנטים – אבל, היי, הם לא מצליחים, וצריך לדחוף אותם איכשהו.
המשעשע הוא שמי שמקבל פיק ברכיים היא דווקא תעשיית המוזיקה. ודאי: אחרי הכל, מי יאשים את אפל, היד שמנענעת את העריסה? יאשימו אך ורק את הנבלים שהתרגלנו לשנוא. אפל תשדוד את הלקוחות – היא לא היתה מסכימה לעליית מחירים ללא הנתח שלה – ותשאיר את סיוט יחסי הציבור לחברות ההקלטה. כרגיל.
גוגל מאבדת תיאבון
בחצי השנה האחרונה לא רכשה גוגל שום חברה חדשה. זו עצירה בחביטה מהדהדת לאחר סחרחורת הרכישות שפקדה אותה מאז תחילת 2005: בשלוש וחצי השנים שחלפו מאז, רכשה גוגל כ-30 חברות שונות.
נראה שזה יימשך עוד זמן ניכר. גוגל משתעשעת ברעיון של קרן הון-סיכון, ולאחרונה נראה שעשתה צעדים ממשיים בכיוון. אבל ההנחיות שהקרן צפויה לקבל מהמנכ"ל אריק שמידט הוא לבצע רק השקעות שמרניות מאד. שמידט עצמו, בהתבטאות חריגה בסוף 2008, אמר שגוגל עסוקה כרגע בלברר מה, בעצם, עושים כל העובדים שלה, ובתחילת החודש אמר בראיון שגוגל לא תרכוש את טוויטר – או שום דבר אחר בעתיד הקרוב.
אשר לעובדי גוגל – ובכן, כ-200 מהם פוטרו בסוף השבוע. המדובר באנשי מכירות: האש עדיין לא אחזה בקודש הקודשים, אגף בני האלמוות, זה של המהנדסים. אבל זה בהחלט יכול לקרות. עם זאת, יצוין שבמהלך משונה, שמחזק את הרושם של "יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל" שעלה מדברי שמידט, הודיעה גוגל במקביל על שכירתם של 360 איש – ביניהם אנשי מכירות. בעוד כשבועיים תפרסם גוגל את תוצאות הרבעון הראשון של 2009, ואז נראה כמה רע מצבה באמת.
פייסבוק צריכה כסף, ומהר
באוגוסט ציינה פייסבוק אירוע חשוב: צמיחת מספר המשתמשים שלה ל-100 מיליון. לרגל האירוע המשמח, היא פצחה בחגיגות פומביות מאד לעובדיה. השבוע, או בשבוע הבא, היא תציין 200 מיליוני משתמשים – או, ליתר דיוק, לא תציין. הפעם לא יהיו חגיגות.
לכאורה, יש לה את כל הסיבות לשמוח: לא כל חברה יכולה להתהדר בכך שהכפילה את מאגר הלקוחות שלה בתוך שמונה חודשים. אז זהו: משתמשי פייסבוק הם לא לקוחות, אלא יותר כמו עלוקות. הרשת החברתית מאפשרת למשתמשיה לאכסן כמויות עצומות של מידע, והיא המצבור הגדול ביותר בעולם של תמונות (המרושעים יאמרו, של תמונות חסרות ערך). בפליקר יש כשלושה מיליארדי תמונות לעומת עשרת המיליארדים – נכון לאוקטובר 2008 – שמאוכסנות בפייסבוק, אבל חלק ניכר ממשתמשי פליקר משלמים כ-25 דולרים לשנה כדי לאכסן יותר מ-200 תמונות. משתמשי פייסבוק לא משלמים כלום, והם גם לא מקליקים על פרסומות. התוצאה היא שפליקר רווחית, פייסבוק לא ממש.
ההערכה היא שכל מיליון משתמשים עולים לפייסבוק מיליון דולר. היא הצליחה עד כה לגייס כ-500 מיליוני דולרים, סכום מדהים לסטארט-אפ (כאן ראוי להזכיר שפייסבוק טרם הונפקה), אבל לא ברור כמה כסף נשאר לה. מה שברור הוא שבשבועות האחרונים, ניסתה פייסבוק לגייס עוד מאה מיליון. אבל עכשיו לא 2007, אף אחד כבר לא מאמין שהיא באמת שווה 15 מיליארדים, כל מי שעיניו בראשו רואה שהמודל העסקי שלה לא עובד, ונמסר שההצלחה בגיוס היתה חלקית, בלשון המעטה. פייסבוק נקטה, רשמית, במדיניות של צמיחת-משתמשים על חשבון הכנסות; מתקבל הרושם שהמודל הזה נכשל.
ויהי בימי תבוע התובעים...
היסטריית פורנו-הילדים מגיעה לשיאה: שורה של קטינים ששלחו זה לזה תמונות עירום של עצמם באמצעות הסלולר מצאו את עצמם מואשמים בהעברת פורנו-ילדים. העבירה גוררת איתה מאסר, הכנסה למאגר מידע של סוטי ממין שממנו ישחרר רק המוות, והשימוש הזה בה, בלשון המעטה, הוא לא בדיוק מה שחשבו עליו המחוקקים.
התובע הלהוט מאוד ממחוז ויומינג בפנסילבניה, ג'ורג' פ. סקומניק, הצליח לשים ידו על 17 נערים ונערות ששלחו לעצמם תמונות שעליהן הם כבר הספיקו להתחרט, והוא דרש מהם להגיע למחנה חינוך מחדש שיסביר לנערות "מה המשמעות של להיות נערה". כנראה שצריך להיות תובע שמרן בן 50 כדי להבין את משמעות המושג. אם לא יעשו כן, איים סקומניק – שבמקרה או לא, צריך לעמוד לבחירה מחדש בנובמבר – הוא יידה בהן את ספר החוקים: מאסר, רשימת סוטים, וכו'. סקומניק עלה על המטמון אחרי שמורים החרימו טלפונים סלולריים של נערות בבית הספר, עשו בהם מה שנראה על פניו כחיפוש בלתי חוקי, וצווחו הצילו.
14 מהצעירים נשברו וצייתו. מי צריך את הכאב ראש הזה. שלוש נערות, בתמיכת הוריהן, הראו רוח לחימה אמיתית והגישו תביעה כנגד סקומניק. הן טוענות שהחיפוש היה בלתי חוקי, שהיתה פגיעה איומה בפרטיותן, ושסקומניק ואנשיו הלהוטים עד מאוד הפריזו – בלשון המעטה – בתיאור התמונות. הן צולמו, לטענתן, במהלך מסיבת פיג'מות, ואף אחת מהשלוש לא צולמה שם בעירום. הן גם טוענות שהתובע הפר את זכות הדיבור שלהן. השלוש מיוצגות על ידי איגוד זכויות האזרח האמריקאי.
קצרצרים
עד כמה השתבשו הדברים בפייסבוק בעקבות העיצוב מחדש השנוא של האתר? עד כדי כך שהמנהלת התפעולית של החברה, שריל סנדברג, אמרה שבפייסבוק עדיין לא יודעים מה נדפק, ואיך. רמז, שריל: דברי עם הבוס שלך, מארק צוקרברג. הוא יוכל להסביר את ה"איך".
אחת העובדות שלא מרבים לדבר עליהן בקשר לאייפון היא שהוא טלפון מחורבן. הוא עושה הרבה דברים מוצלחים אחרים והוא לא רע בתור מחשב זעיר, אבל הוא טלפון מחורבן. הקליטה שלו, בארה"ב על כל פנים, נחותה משמעותית לעומת סלולרים אחרים. אז מה יעשה פאנבוי שבכל זאת רכש את הגרוטאה ויודע, בעמקי נפשו, שמדובר בגרוטאה? יהפוך את הבאג לפיצ'ר. מעכשיו, האייפון הוא התירוץ האולטימטיבי לאי-זמינות: "לא חזרתי אליך כי האייפון לא הראה שהתקשרת". מבריק. איכשהו, נראה לי שהפיצ'ר הזה לא יופיע בפרסומות אפל.
ואם בשדעוכי טכנולוגיה עסקינן, מסתבר שהמשבר הכלכלי חמור משנחשב: בארה"ב נרשמת התעניינות מחודשת בחיבור לאינטרנט באמצעות מודם, לא ADSL. אמא'לה.
טוויטר מגיע למחוזות משונים מאוד: תוכנה חדשה מאפשרת לצמח-המחמד של המשתמש לעדכן – באמצעות חשבון טוויטר ייחודי לצמח – עד כמה הוא מאושר מכמות הנוזלים שהוא קיבל. אני לא בטוח שתלונות של צמחים זה בדיוק מה שהאנושות זקוקה לו כרגע.
אפל הוציאה פטנט חדש, שמאפשר לה להתקין מערכת זיהוי ביומטרית על המחשבים והאייפונים שלה. המערכת תזהה את המשתמש, ללא צורך בהטרדתו, באמצעות מאפיינים יחודיים מאד: למשל, צורת התעלה באוזנו, ה-DNA שלו – וריחו הייחודי. הממ.
· "טכנולוגי על הבוקר" בכל בוקר בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה הרביעית)
· לטורים הקודמים של "טכנולוגי על הבוקר" - dailytech.calcalist.co.il.