מנכ"ל מיקרוסופט עולה להתקפה: "גוגל שמרנית ומשחקת על בטוח"
סטיב באלמר יורה לכל הכיוונים בכנס המדיה של מקגרו-היל: מהסתייגות מהמתחרים ("אין ולא יהיה לי שום מוצר של אפל"), דרך הצהרות יומרניות בתחום החיפוש, ועד וידוי חושפני על התמודדותו עם המשבר ("לא היה לי כיף לפטר"). כתב כלכליסט היה בכנס ומביא את הדברים
קשה שלא להבחין במנכ"ל מיקרוסופט סטיב באלמר, וכשהוא נכנס לאודיטוריום הצפוף בקומה השנייה של מטה מקגרו-היל, החברה האם של המגזין ביזנסוויק ומדד S&P, נוכחותו מורגשת היטב.
אולי זו הפמליה העצומה שמשתרכת אחריו, מספר אנשים שמשתווה רק למספר הפלאשים שמבזיקים על פדחתו המבהיקה. אולי זו בכלל קומתו והופעתו הכבודה, חיתוך הדיבור ונפנוף המאבטחים לצדדים.
כך או כך, באלמר - שהגיע ביום חמישי למנהטן כדי להתארח בכנס המדיה השנתי השישי של מק'גרו היל, (ויחגוג השבוע 53) הוא כוכב תקשורתי מנוסה. הוא צוחק, צועק, קופץ, שולף פאנצ'ים, סונט במתחרים ומודיע חד משמעית: "אין ולא היה לי שום מוצר של אפל. לא לי, לא לבנים שלי ולא לאשתי", תוך שהוא לוגם קפה קר של סטארבקס (הענקית השכנה מסיאטל).
לפני באלמר דיברו ג'ף זוקר, נשיא NBC יוניברסל, ופיליפ דומון, מנכ"ל ענקית המדיה ויאקום (אולפני פאראמונט, MTV, ניקלאודיאון, קומדי סנטרל וכו'), אך כולם חיכו למנכ"ל מיקרוסופט הכול יכול. לפי מגזין פורבס 2009, באלמר שווה 11 מיליארד דולר, שזו ירידה לעומת 15 המיליארד של השנה החולפת. קשה לומר שהוא מרוצה. מדוע? מפני שלמרות הקפיצה המרשימה בדירוג העולמי (מ-43 ל-29, בהתאמה) הוא ממוקם מיד אחרי צמד מייסדי גוגל השנואה, וזה – כשאתה חולש על כמאה אלף עובדים, עקיצה טורדנית לאגו.
לא פלא שכמעט מיד בפתיחת הפאנל הוא מודיע: "גוגל שמרנית ומשחקת על בטוח. בכל הנוגע לתחום החיפוש באינטרנט, מיקרוסופט יכולה להרשות לעצמה לערוך ניסויים. אנחנו לא חייבים להתאים את עצמנו לכל סוגי האנשים. 8% לא יכולים לקפוץ ל-60% (מיקרוסופט שולטת ב-8% משוק החיפוש בארה"ב, לעומת 63% של גוגל ו-21% של יאהו, א"ק), זה קשה. אבל 8% יכולים להפוך ל-10, ל-12, ל-15, ל-18 ול-20. אני רוצה לומר שהתחלנו ממש מאפס לפני כשש שנים ובפרק הזמן הזה תחום החיפוש לא השתנה כמעט".
כיום, מיקרוסופט עורכת ניסויים בשוק החיפוש תחת השם kumo.com (באלמר: "אין לי מושג מה השם הזה אומר. באמת. אולי צריך שם חדש, אבל נצטרך לדחוף את זה חזק") ופוזלת הצידה. כזכור, באלמר הציע כ-47.5 מילארד דולר בעבור רכישת יאהו (ובעיקר, את מנוע החיפוש שלה) ועדיין מודה ששיתוף הפעולה הזה "הוא הכי הגיוני בעולם. אבל הטכנולוגיה של יאהו היא לא העיקר, אלא מספר המשתמשים. כשיש לך המון משתמשים, אתה יכול לדעת מה אנשים רוצים, וככה לשפר את המוצר שלך הרבה יותר מהר, לקבל הרבה יותר כסף ממפרסמים ולהתאים את המודעות".
"לא היה לי כיף לפטר"
הוא מודה ששוחח לא אחת בטלפון עם קרול בארץ, מנכ"ל יאהו החדשה, אך מסביר שהוא נותן לה "זמן להתאקלם. היא תחליט מה שהיא רוצה. אם היא מוכנה, נקיים דיון רציני. אבל מי יודע? בינתיים, אנחנו מאמינים שהכלכלה תעשה אתחול ותחזור לצמיחה נורמלית כשהיא מתודלקת בחובות הכבדים שנמצאים במערכת. לא היה לי כיף לפטר אנשים, אך זה היה הכרחי ואני מאמין שהם המשיכו הלאה בגישה חיובית".
האם יצא מהמשבר משהו חיובי? לפי באלמר, דווקא כן. "הגאות בתחום מכירת המחשבים נוטה שוב לטובתנו", מכריז באלמר, "האם אנשים רוצים לשלם כמה מאות נוספות של דולרים על אותה חתיכת חומרה בשביל איזה לוגו? לא בכלכלה הנוכחית. חמש מאות דולר יותר בשביל אותו מחשב? מצב הכלכלה עוזר לנו במאבק הזה".
גם על שוק הנגנים, שבו שולטת אפל עם האייפוד לדגמיו בצורה כמעט מוחלטת, מיקרוסופט אינה מתכוונת לוותר. "הזון (הנגן המתחרה מבית גייטס ובאלמר, א"ק) הוא דבר מצוין. הוא גם מנגן, והוא גם מעניק שירות. אנחנו נמשיך לשפר אותו, השאלה היא כמה רווח נפיק מכך".
באלמר אופטימי גם לגבי שוק הטלפונים הניידים. "הסמארטפונים מהווים רק נתח של 10%, אך בתוך כמה שנים הם יהיו 70%-80% אחוז מכל שוק הסלולרי. אנשים ירצו מוצר טוב ולא יקר. האייפון זה מוצר יקר, ועוד בלי מקלדת ויש אנשים שלא יכולים להרשות אותו לעצמם. נקודת החוזק של השוק תגיע מטלפונים שעלות ייצורם עומדת על 200-150 דולר ליחידה, ועזוב כרגע את המחיר לצרכן, כי אני לא חושב שהאייפון והבלאקברי ישלטו באופן בלעדי. תראה את הניידים הפופולריים ביותר בסין ובהודו: עולה כ-25 דולר לייצר אותם, אבל אנחנו לא יכולים להתקין את התוכנה שלנו בהם. אגב, גם מסך המגע של אפל מקפיץ את המחיר והם משקיעים הרבה יותר כסף בשיווק. מסך המגע שלנו לא יגרום לעלייה במחיר".
"החשיבות של המחשב רק תגדל"
אחד הנושאים החמים ביותר בכנס, ובעולם הטכנולוגיה בכלל, הוא מחשוב הענן. בקצרה, מדובר בקבלת שירות (שליחת הודעות, אחסון מידע וכו') ממקור חיצוני ודרך החיבור לאינטרנט. כלומר, המחשב הביתי הוא כמו שקע חשמלי, או פורטל לשרת אחר, שיספק בעבור תשלום את מבוקשם של ארגונים ומשתמשים.
באלמר: "אנחנו עושים עבודה טובה בתחום. יש לנו מתחרים, כמו גוגל, אך בסופו של יום כולם מריצים את התוכנה שלהם אצל המשתמש ועל המכשיר או המחשב שלו, כי שם זה עובד הכי טוב. יש לדבר הזה פוטנציאל טוב".
בבוקר הפאנל בהשתתפותו של באלמר, התפרסמו ידיעות על רכישה אפשרית של סאן בידי IBM בעבור 6.5 מיליארד דולר. המנכ"ל הדובי מגחך בביטול: "אני לא באמת מבין את זה, אבל אני גם לא מופתע. זה הגיוני בעבור בעלי המניות של סאן, אבל כשאתה קונה את סאן אתה מקבל הרבה דברים... ואתה צריך לחשוב טוב טוב אם אתה רוצה לקבל את כל הדברים האלו. רכישה כזו לא תשנה דבר באסטרטגיה של מיקרוסופט, כי ייקח להם שנה או שנתיים לעכל את המהלך, ואני בינתיים אתענג. כרגע, העתיד צופן לנו כמה דברים: הצמיחה הגדולה ביותר תגיע בשוק החיפוש ובטלפונים הניידים, שמתפתחים כל הזמן.
"החשיבות של המחשב האישי, למרות שאני צופה ירידה במכירות בטווח הקצר, תגדל, כי למחשב אישי יש אינטליגנציה, בניגוד לטלוויזיה. אבל בסופו של דבר אותן אפשרויות יהיו קיימות בעבור שלושה מסכים: המחשב, הנייד והטלוויזיה", אומר באלמר ומצהיר גם לגבי רכש אפשרי של חברות: "אין לנו אסטרטגיה קבועה. עשינו 20 עסקאות בשנה החולפת ונעשה עוד 20 השנה, ורובן ינועו בין 100 ל-400 מיליון דולר. אנחנו גם יכולים לבזבז מיליארדים. בכל מקרה, אם זה לא עסקאות של מאות מיליוני דולרים ומעלה, אני אפילו לא מתערב. כחברה, אנחנו גדלים, והחיים שונים כשביל לא בסביבה. אנחנו אפילו בונים את ווינדוס 7 בלעדיו, אבל הוא עושה דברים חשובים כעת. אישית, אני עוסק במה שאני אוהב, ואני לא מתכוון לעזוב בקרוב. אני גם לא חושב על זה, כי אני מפחד להתאהב ברעיון. בכל אופן, אם יש משהו אחר שמושך אותי מלבד העבודה – זה חינוך".