אין ארוחות חינם: גוגל מתחילה לגבות תשלום
גוגל הודיעה ששירות סליקת האשראי שלה יעלה את העמלות. לפני כ-3 שבועות היא החלה לדרוש תשלום על שימוש ב-App Engine. האם עידן החינמיות מגיע לקיצו?
ייקור העמלות בא כשלושה שבועות לאחר שגוגל הודיעה כי השימוש ברוב הפיצ'רים של App Engine – פלטפורמה ששימשה מפתחים לבניית אפליקציות ואכסונן ב"ענן" של גוגל – יגרור מעתה תשלום, אם כי נפח האכסון שהועמד לרשות המפתחים יוכפל. גוגל טענה בשעתו כי הדרישה לתשלום הגיעה מצד המפתחים עצמם, שתוסכלו עקב המכסה החודשית המוגבלת שהוענקה להם.
Valleywag מציינים שגוגל היתה המובילה של תפיסת ה"חינם", שבבסיסה עמד הרעיון שניתן לספק שירותים בלי לדרוש עבורם תמורה, ולהתקיים מפרסומות. המשבר שעובר על ענף הפרסום מערער את הנחת היסוד הזו, וגוגל החלה לאחרונה להכניס פרסומות גם לחלקים מאתריה שקודם לכן היו נקיים מהן: לאחרונה הופיעו פרסומות באתר Google News, למשל. עוד לפני כחצי שנה, ציינו בוואליוואג, טענה סמנכ"לית גוגל מריסה מאייר כי אין צורך בפרסומות בגוגל ניוז, משום שהאתר מכניס 100 מיליוני דולרים בשנה רק מהחיפושים שהקריאה בו גוררת, אך דעתה, כמסתבר, לא התקבלה.
יצוין שפרסומות בגוגל ניוז עלולות לסבך את גוגל משפטית – משום שלמרות שהעיתונים המקוונים הסכימו לקבל בשתיקה את העובדה שגוגל משתמשת בתוכן שלהם לקידום חיפוש, הם יתקשו לקבל לאורך זמן את המצב שבו גוגל מרוויחיה ישירות מתוכן שהם מייצרים.
בוואליוואג תהו אם עידן ה"חינם" לא מגיע לסיומו, אם גוגל לא תתחיל אט אט לגבות תשלום גם עבור שירותים מקובלים שכרגע הם חינמיים לגמרי. השינויים שמבצעת גוגל, טוען אוון תומאס – הכותב שמאחורי וואליוואג – הם אסטרטגיים: אם עד כה היה מקובל בגוגל להקים שירות בלי לוודא שיש מאחוריו תכנית עסקית יציבה, זה איננו עוד המצב. יצוין כי אתמול (ד')
הודיעה גוגל כי מעתה, היא תתאים אישית פרסומות לגולשים - על פי המידע שכבר אספה על מנהגי הגלישה שלהם במשך שנים.
עם השירותים החינמיים שגוגל עדיין מעניקה נמנה ג'ימייל, שירות הדואר האלקטרוני מהפופולריים בעולם: לאחרונה פרסם מאגר הידע האינטרנטי comScore הערכה שבג'ימייל משתמשים כיום יותר מ-113 מיליון גולשים
ברחבי העולם, ולפי נתוני סקר TNS יותר מ-60% מהישראלים מנויים בו. כמו כן מעניקה גוגל בחינם את שירות אחסון הקבצים GoogleDocs ואת שירות אחסון התמונות Picasa.