$
חדשות טכנולוגיה

איך לעשות חצי מיליון דולר בשבועיים בעזרת האייפון

ברק בן עזר ותומי שנפלד עבדו חודשיים, וזכו להכנסות של יותר מ־100 אלף דולר. דיוויד פרמפטון מניו זילנד הרוויח יותר מחצי מיליון דולר. המיתון לא עוצר את מפתחי היישומים לאייפון

דורה קישינבסקי 15:5818.02.09
האייפון הוא מכונת כסף, ולא רק עבור אפל. כך לפחות ניתן להסיק מהצלחתם של אנשים כמו דיוויד פרמפטון, צייר ומתכנת חובב בן 27 מוולינגטון, ניו זילנד, שפיתח לאייפון משחק אקשן בשם Chopper והרוויח יותר מחצי מיליון דולר. והוא לא יוצא דופן: יש לפחות כמה עשרות מתכנתי אייפון בעולם שנהפכו למיליונרים.

 

דיוויד פרמפטון, מפתח Chopper: "זה תפס אותי בהפתעה מוחלטת" דיוויד פרמפטון, מפתח Chopper: "זה תפס אותי בהפתעה מוחלטת"
ברגע שאחד היישומים מצליח להיכנס לרשימת מאה היישומים המובילים ב־AppStore, חנות היישומים של אפל, הוא מקבל חשיפה למיליוני משתמשי אייפון. הניסיון מראה שהם משתכנעים בקלות להוציא דולר או שניים על יישום מעניין. אפל אמנם לוקחת לעצמה עמלה שערורייתית של 30% מכל מכירה של אפליקציה, אבל השאר הולך למפתח.

 

פרמפטון הניו־זילנדי היה אחד ממתעשרי ה־AppStore הראשונים. Chopper, המשחק שפיתח בביתו, נמכר בכ־500 יחידות ליום במהלך הקיץ. לקראת חג המולד, פרמפטון הוריד את מחיר המשחק משמונה דולרים ל־99 סנט (המחיר הנמוך ביותר ליישום), ורשם זינוק במכירות לעשרות אלפי יחידות ביום.

 

"קנינו בית בלי משכנתה"

 

בראיון ל"כלכליסט", פרמפטון עדיין מנסה לעכל את מזלו הטוב. "אני בהלם, זה תפס אותי בהפתעה מוחלטת", הוא אומר. "בחישוב לפי שעה, ה'משכורת' שקיבלתי על העבודה על Chopper פשוט לא הגיונית. התפטרתי מהעבודה שלי בעקבות זה, ואני ואשתי קנינו בית בלי משכנתה". ולחשוב שזה בכלל התחיל כתחביב שולי. "אני צייר", אומר פרמפטון. "אבל אהבתי את עולם המחשבים האינטרנט, ובתחילת העשור לימדתי את עצמי תכנות".

 

Chopper באייפון Chopper באייפון צילומי מסך: chopper
פרמפטון פיתח את היישומים שלו לגמרי לבד, כולל הגרפיקה והשיווק. "את Chopper פיתחתי במשך שניים־שלושה חודשים במשרה חלקית. אני עדיין לא עושה פרויקטים לאייפון שייקחו יותר מכמה חודשים - השוק מאוד לא צפוי ואין לי מושג איך הוא ייראה בעוד שישה חודשים. אני שוקל לשכור צוות בעתיד, אבל אני מנסה לא להתקדם מהר מדי".

 

איך אתה מסביר את ההצלחה של Chopper?

"האמת שאין לי מושג למה המשחק הצליח. בעיקר מזל. לא שיווקתי את המשחק בשום צורה: ה־AppStore עצמה היא מנגנון שיווק ענק כל כך, שכל מאמץ נוסף נראה מיותר".

 

עם זאת, אומר פרמפטון, "צריך לזכור שרוב הסיכויים שיישום לאייפון לא יהפוך אותך למיליונר. יש 20 אלף יישומים עכשיו, והסיכוי להרוויח סכום משמעותי כלשהו הוא להערכתי 1 ל־100".

 

ג'ואל קום, מפתח iFart. היישום הכי רווחי שלו - יישום שמשמיע קולות של פלוצים ג'ואל קום, מפתח iFart. היישום הכי רווחי שלו - יישום שמשמיע קולות של פלוצים
בשביל ג'ואל קום (44), יזם רשת מלאבלנד, קולורדו, ההצלחה היתה הרבה פחות מפתיעה. להפך - הוא תכנן הכל מראש. שאיפת חייו של קום היא לעשות כסף באינטרנט, ודומה שהוא ניסה הכל: באמצע שנות התשעים הקים אתר משחקי רשת (שנמכר ל־Yahoo Games, בסכום שלא פורסם), לאחר מכן עסק בייעוץ לאתרי תוכן, וגם הפיק ריאליטי־רשת בשם "מי רוצה להיות מיליונר אינטרנט". אבל הפרויקט הכי רווחי שלו עד היום הוא כנראה יישום לאייפון שמשמיע קולות של פלוצים.

 

"iFart היה היישום הנמכר ביותר באייפון במשך 22 ימים", מספר קום. "רק ביום חג המולד מכרנו כ־39 אלף יחידות במחיר של 99 סנט. בימים שלפני החג המכירות עמדו על 19 אלף ליום".

 

טור ב"ניו יורק טיימס" החודש תיאר את הפופולריות השל דאחקה ירודה כמו iFart כסמל להידרדרות של התרבות האמריקאית. לקום יש הסבר אחר. "זה פשוט יישום טוב", הוא צוחק. "הוא כיפי. אבל גם עבדנו קשה על השיווק שלו. הכנו סרטון שהיה פארודיה על פרסומת לאייפון, עם הרבה קולות נפיחה. הוא היה פופולרי ביוטיוב ונכנס לכמה בלוגים טכנולוגיים חשובים, מה שעזר להתחיל לגלגל את העניינים. קישור שקיבלנו מהבלוג טק־קראנץ' ביום שהיישום יצא עזר לנו יותר מכל דיווח בעיתון".

 

הסיפור של iFart התחיל חודשים לפני כן, ביולי 2008. "הייתי מעריץ של האייפון מאז שהוא יצא", מספר קום. "ברגע שאפל הכריזה על סביבת הפיתוח, אספתי את הצוות של החברה שלי, .InfoMedia Inc, לסיעור מוחין. אני לא זוכר מי העלה את רעיון מכונת הפלוצים, אבל כולנו צחקנו מזה והסכמנו שזה יהיה להיט. הפיתוח לקח כשלושה שבועות בעזרת מעצב הבית וארבעה מתכנתים ששכרנו".

 

הצעד הבא היה לקבל את אישורה של אפל להכניס את היישום ל־AppStore. "החברה דחתה בעבר יישומים שהיו קשורים לפלוצים. היישום שלנו נכנס לתהליך אישור. לבסוף, ב־12 בדצמבר הודיעו לנו שהיישום נכנס לחנות".

 

מה היית מייעץ למפתחים אחרים לאייפון שרוצים להצליח כלכלית?

"ליצור משהו שקוסם לקהל הרחב. עדיף למכור כמויות גדולות במחיר נמוך. מכיוון שתמיד יש מתחרים עם יישומים דומים, חובה לדאוג לממשק מצוין. חובה להקדיש מחשבה לשיווק, מה שהרבה מפתחים לא עושים".

 

יש גם ישראלים בעסק

 

ברק בן עזר. מפתח iFog: "צריך לדעת טוב מאוד מה עושים" ברק בן עזר. מפתח iFog: "צריך לדעת טוב מאוד מה עושים"
ברק בן־עזר (30) ותומי שנפלד (31) הם מהישראלים הבודדים שטיפסו למקום גבוה במצעד המכירות של האייפון. בן־עזר ושנפלד מוכרים ב־99 סנט את יישום iFog שלהם, שדומה ל־iFart בכך שהוא מבוסס על גימיק משעשע.

 

"נניח שאתה רוצה להרשים מישהו עם האייפון, אולי בחורה בפאב", אומר בן־עזר. "אתה אומר לה: 'בואי תנשפי על הטלפון שלי'. היא נושפת לתוך המיקרופון ורואה איך הטלפון מתכסה באדים כמו מראה. אחר כך אפשר לכתוב על זה הודעה עם האצבע, כמו על מראה עם אדים באמבטיה. iFog עונה על צורך פשוט - אנשים מאוד אוהבים להשוויץ עם האייפון".

 

iFog, שנמכר ב־99 סנט, עבר את קו 150 אלף ההורדות בינואר, על פי בן־עזר. בניכוי ה־30% של אפל, נותרת הכנסה של 100 אלף דולר. בארצות הברית, השוק החשוב ביותר לאייפון, iFog הצליחה להתברג במקום ה־20 בדירוג המכירות למשך כמה ימים.

 

בן־עזר ושנפלד נפגשו בארה"ב, באוניברסיטת קולומביה, שם למדו כלכלה. לאחר מכן בן־עזר עבד במיקרוסופט כמנהל פרויקטים בחלונות מובייל, שם התוודע לפוטנציאל של תוכנות לסמארטפונים. "כשיצא האייפון זיהיתי בזה פוטנציאל מאוד גדול", אומר בן־עזר. "ברגע שאפל פתחה את האייפון למפתחים חיצוניים אמרתי שאנחנו חייבים לעשות לו אפליקציות".

 

בן־עזר ושנפלד חזרו לארץ ובחרו את הפרויקט שלהם. "זיהינו שיש שני דברים שהולכים ב־AppStore: משחקים, שמצריכים השקעה יותר גדולה מבחינת זמן, כסף ומשאבים, וגימיקים שאתה מראה לחבר'ה כדי להשוויץ במכשיר. החלטנו על הקונספט, ושכרנו מפתחים כדי לבצע את הפרויקט. זה לקח בערך חודשיים, כי כולנו היינו צריכים ללמוד את סביבת הפיתוח של האייפון. היום היינו יכולים להוציא את זה בשבועיים".

 

הייתם ממליצים לישראלים אחרים לנסות גם? ברור שזו הכנסה מעולה יחסית להשקעה.

"אין לנו תלונות. אבל אני חייב להזהיר את כל מי שרוצה גם - יש ב־AppStore עשרות אלפי אפליקציות ובכל יום מצטרפות חדשות. צריך לדעת טוב מאוד מה עושים. זה כמו שתראי קליפ של ריהאנה ב־MTV ותגידי: 'וואללה, הולך לה, כדאי גם לי להיות זמרת'. צריך הפקה נכונה כדי להגיע לטופ ולעשות כסף".

 

בימים אלה בן־עזר ושנפלד מנסים למנף את תשומת הלב שקיבלו בעקבות iFog לעסק של ממש. "אנחנו מגייסים כסף למיזם גדול - אפליקציה שתאפשר להשתיל פרסומות בתוך אפליקציות של מפתחים אחרים. האייפון הוא אחת הפלטפורמות היחידות בעולם הטכנולוגיה שעדיין צומחות גם במיתון".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x