מאבדים קליטה בברצלונה - תערוכת הסלולר השנתית בצל המשבר
בשבוע הבא תיפתח בברצלונה תערוכת הסלולר העולמית, שמתקיימת מדי שנה. הפעם צופים ירידה במספר המבקרים והביתנים וצמצום בהיקף העסקאות. גם החברות הישראליות נפגעות
"השנה נראה בפעם הראשונה ירידה במספר החברות הישראליות שמציגות בתערוכה", צופה אייל רשף, מנכ"ל IMA, שמארגנת את הביתן הישראלי בתערוכת הסלולר משנת 2002.
"תחילה היינו עושים פגישות בלובי של המלון מחוץ לתערוכה, ובשנת 2006 נכנסו לתערוכה בזכות עזרה מקרנות וממשרד התמ"ת. עכשיו אנחנו מנסים להחזיק את הראש מעל המים, למרות הקשיים. מדינות אחרות שמובילות בתחום הסלולר, דוגמת אירלנד ופינלנד, כבר מנמיכות פרופיל", אומר רשף, בעבר אחד ממקימי פרטנר.
איש מכירות מחליף את הביתן הנוצץ
אבל נראה שגם התקבצות החבורה המרשימה הזו בברצלונה בשבוע הבא לא תשחזר את הצלחת התערוכה משנים קודמות. רוב החברות לא ויתרו כליל על השתתפותן בתערוכה, אך הסתפקו בשליחת נציגות סמלית: במקום להקים דוכן מרהיב, הן מסתפקות באיש מכירות יחיד עם מחשב נייד ומכשיר סלולר מתוחכם.
אף אחד לא רוצה לקפוץ ראשון למים
"מפעילות הסלולר מחפשות היום דרכים להגדיל את רמת הרווחיות שלהן באמצעות רכש טכנולוגיה", מסביר רשף. "הן נמצאות כיום במאבק מתמיד בין ביקוש גובר לרוחב פס וצורך להשקיע ברכישת ציוד מתקדם ובפריסתו, לבין צורך הולך וגובר לחסוך ולצמצם את נפח ההשקעה. מפעילות רבות חוששות כיום להתנסות בפתרונות חדשניים מדי. הן כבר לא יקפצו להיות הלקוח הראשון, ולרוב יסכימו להגיע בתור לקוח שלישי או רביעי. כל פעילות חייבת להיות מגובית בסיפורי הצלחה קודמים".
רשף עצמו כבר נכווה בעבר מקריסת טכנולוגיות שנועדו להיות הדבר החם הבא - ונכשלו. "הידיים שלי מצולקות מטכנולוגיות שהיו אמורות לכבוש את השוק ובקושי דגדגו אותו. אבל במצב הנוכחי השוק בריא: היצרנים יודעים ממה עושים כסף, מבינים מה לקוחות יקנו ומה לא, מפנימים פחות או יותר אילו שירותים הצליחו בשנת 2008. עם כל זאת, משרד התמ"ת ומכון היצוא עובדים קשה מאוד איתנו כדי להביא את הבכירים בתעשייה העולמית לביתן הישראלי", מוסיף רשף.
והוא אינו היחיד שמנסה להיאחז באופטימיות לקראת הכנס למרות המשבר: "גם אם יבואו 20 אלף מבקרים פחות מאלו שבאו בשנה שעברה, הכנס עדיין לא ייפגע, הוא פשוט ייעשה איכותי יותר. החברות הישראליות מבינות שמדובר בהזדמנות עסקית שאסור לפספס - ריכוז הבכירים מהתעשייה שווה ערך לחצי שנה של נסיעות עסקים ברחבי העולם", אומרת רינה שאינסקי, שותפה בכרמל ונצ'רס ואחת המומחיות בתחום הסלולר בישראל, שגם תשמש שופטת בתערוכת ברצלונה.
הבדל אחד שיהיה בוודאות לעומת התערוכה האחרונה הוא היעדרן של כמה חברות ישראליות שנעלמו בשנה החולפת: באמבו מדיה קאסטינג, שהתפרקה לפני כמה חודשים ונמכרה לראנקום; דקולינק, שנכסיה הרוחניים נקנו באחרונה; ופרסונטה, שגם היא התפרקה ונמכרה לאחרונה לסמארט־קול בסכום זעום.
מי שבכל זאת יציג בברצלונה מבין החברות הישראליות הן השחקניות הוותיקות - אמדוקס וקומברס (שגם הן צמצמו מאוד את גודל המשלחות שלהן), RAD וחברת רדבנד. למודו, נסיכת הכנס הקודם, שתיזכר כמי שהטיסה את 200 עובדיה לכנס לכבוד ההשקה הרשמית הראשונה של מכשיר המודו, תהיה הפעם נוכחות צנועה, והיא מלקקת את פצעיה לאחר פיטורי עשרות וסבב גיוס הון מאכזב. בכל זאת, נודע שמודו מתכננת להפתיע בהשקה של מוצר חדש בכנס, שאותו היא שומרת קרוב לחזה - לפחות עד שבוע הבא.