להציל את העולם - ולהרוויח כמה ג'ובות
בכנס TED שנסגר בסוף השבוע דיברו על השראה ופילנתרופיה, אבל לא שכחו לספור את המזומן במדרגות
קשה לחשוב על פער גדול יותר מזה שקיים בין ילדי מזרח אפריקה הגוועים ממלריה לבין המוזמנים של TED, 1,500 אנשים מהשכבות העליונות של העסקים, הבידור, הטכנולוגיה, המדע והשלטון, שמשלמים 6,000 דולר על כרטיס הכניסה.
גם מארגני הכנס מודעים לכך שיש משהו מתנשא ושבע עד גיחוך באירוע נופש של כמה מאות גברים אמריקאים לבנים ועשירים שבו הם מנסים לנווט את עתידו של העולם. דף מיוחד באתר הכנס מוקדש לשאלה "האם TED אליטיסטי?", כשהתשובה היא "כן ולא". המארגנים מציינים שהם מעניקים הנחה ל־20 נציגים מעולמות החינוך והמלכ"רים ומזמינים 30 דמויות מעניינות מהעולם להגיע בחינם.
הכנס משדר אידיאליזם טכנו־היפי של גיקים שמסתכלים בעיניים נוצצות אל העתיד. אבל אחת הסיבות שהוא נהפך לפופולרי כל כך אצל האליטה הסיליקונית היא שהוא תמיד ידע איפה הכסף. זה נכון לא רק לגבי מצגות טכנולוגיות במובהק, כמו מחשב השולחן של מיקרוסופט, Surface, שנחשף שם ב־2007. גם הפילנתרופיה של TED קשורה לרוב קשר הדוק לרווחים אישיים. כשהעתידן חואן אנריקז הרצה בשבוע שעבר על מהפכת הגנטיקה, או כשהמומחה הצבאי פ. ו. סינגר הרצה על רובוטים בשדה הקרב, היה ברור שמדובר לא רק בהצצה מרתקת לעתיד, אלא גם בהצצה אל מנועי צמיחה פוטנציאליים של חברות טכנולוגיה. כנ"ל לגבי ההרצאות הרבות על איכות הסביבה, שמיתרגמות אצל אנשי עמק הסיליקון לתעשיית הקלין־טק.
ניקולס נגרופונטה הציג כאן ב־2006 פרטים חדשים על פרויקט OLPC שלו, שייצר את "המחשב במאה דולר" במיוחד עבור ילדי העולם השלישי. הפרויקט עדיין מקרטע, אבל המילים היפות של נגרופונטה והמחשב שהציג סייעו להצמיח את תעשיית הנטבוקים, שעושה חיל. זה סמל לא רע לגישה של TED, שהיא גם הגישה של חברות כמו גוגל כשהן מדברות על ארגון המידע של העולם או מנסות להתקין שרתי חיפוש מתקדמים בכפרים נידחים באפריקה. אנחנו משתמשים בטכנולוגיה כדי להציל את העולם, אבל אנחנו גם יודעים שזה צריך להיות רווחי. אולי מגזין "וויירד" סיכם זאת בצורה הכי טובה, כשהגדיר את TED "התשובה הגיקית לוועידת דאבוס".